Oululaisen Ouca Bikes Oy:n kehittämä kotimainen tavarapyörä on saanut hyvän vastaanoton. Vajaan 10 000 euron hintaisia sähköavusteisia tavarapyöriä hankkivat pääasiassa kunnat ja yritykset.
”Karvian kunta osti kolme tavarapyörää, joihin kävin kesällä tekemässä vuosihuollon. Pyöristä kaksi on vanhuskäytössä ja yksi päiväkodilla. Vanhukset pitivät tavarapyöräkyydistä niin paljon, että ne piti huoltaa ensimmäisenä”, kertoo Ouca Bikesin tuotantopäällikkö Mikko Pulkkinen.
Tavarapyörällä on turvallista kuljettaa lapsia ja vanhuksia, sillä sen painopiste on matala. Päiväkotien käyttämässä muksubussissa on istuimet ja turvavyöt kahdeksalle lapselle.
Lisäksi tavarapyörän edessä on pienet kymmenen tuuman renkaat, joten etuosan suurta tavaralaatikkoa ei tarvitse kääntää ohjaussarvista vaan pelkät renkaat kääntyvät.
”Samoin takana on yksi tavallista pienempi, 12 tuuman, leveä kitkarengas, joten kyyti on pehmeää”, sanoo Ouca Bikes Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Alapuranen.
Hän esittelee uutta tavarapyörää yhtiön kokoonpanoyksikössä Oulussa, johon on juuri saatu uusinta huutoa oleva ranskalaisen Valeon valmistama sähkömoottori, jossa on automaattivaihteisto. Lisäksi pyörässä on lähes huoltovapaa hammashihnaveto.
”Sähkömoottorin vääntömomentti on peräti 130 newtonia. Pyörän nopeus ei toki kasva sen rajoittimen vuoksi liian suureksi. Pyörän etuosaan voi ottaa 180 kilon lastin ja takatuupparille 70 kiloa, mutta silti sillä on kevyt polkea”, kertoo Ouca Bikesin liiketoimintajohtaja Jani Sipilä.
Satulan alla on suuri 6,5 kiloa painava 48 voltin ja 1254 watin akku, joka antaa toimintasäteeksi noin 50 kilometriä yhdellä latauksella.
Pyörän runko tulee Tyrnävältä
Kaikki Ouca Bikesin sopimusvalmistajat ovat Suomesta: Pyörän rungon valmistaa Metalpower Oy Tyrnävällä, muovisen noin 600 litran vetoisen kuljetuslaatikon Finncont Oy Virroilla sekä sadekuomut, suojapeitteet ja istuinpehmusteet VA Varuste Oy Kuopiossa.
Ouca Bikes syntyi vuonna 2017, kun aiemmin Mandatumin palveluksessa Oulussa työskennellyt Alapuranen päätti perustaa tavarapyöriä vuokraavan yrityksen. Hän huomasi siinä markkinaraon, kun hän kuljetti omia lapsia tavarapyörällä päiväkotiin.
Enimmillään vuokrapyöriä oli yhtiöllä noin sata kappaletta, joista suurin osa kunnallisten päiväkotien käytössä eri puolilla Suomea. Lapsia kuljetettiin tavarapyörillä muun muassa luontoretkille.
Vuokrausbisnes oli haastavaa, sillä suurten pyörävalmistajien, tavallisista pyörän osista valmistamat tavarapyörät eivät kestäneet niiden raskasta painoa ja roimaa sähkömoottoria, joka rikkoi ketjuja ja hammaspyöriä. Myös renkaita ja vanteita piti korjata tiuhaan.
Niinpä Alapuranen päätti vuonna 2019 suunnitteluttaa ja teettää oman tavarapyörän. Mukaan yritykseen lähti Mandatumista Alapurasen entinen työkaveri Jani Sipilä.
”Nyt tuote on hyvä. Sitä kehuivat myös tavarapyöräalan asiantuntijat, kun esittelin tavarapyöräämme kolmen viikon kiertueella Keski-Euroopassa. Pelkästään Saksassa myytiin viime vuonna 180 000 tavarapyörää”, Sipilä kertoo.
Kovimman ennusteen mukaan Euroopassa myydään jopa kaksi miljoonaa tavarapyörää vuonna 2030.
Odotukset ovat Sipilän mukaan siis kovat. Saksan liittovaltio haluaa vauhdittaa ekologista liikkumista. Se myöntää sähköavusteisen tavarapyörän hankkivalle yritykselle 25 prosentin tuen tai enintään 3 500 euron apurahan. Sitä ei tarvitse maksaa takaisin.
”Sillä halutaan vähentää päästöjen lisäksi kasvavia liikenneruuhkia kaupunkien keskustoissa. Itse seisoin Saksan matkalla Hampurissa kaksi tuntia kestäneessä liikenneruuhkassa”, Sipilä sanoo.
Nopeasti kasvavia tavarapyörämaita ovat myös Tanska ja Hollanti.
Ouca Bikes valmisti viime vuonna noin sata tavarapyörää.
”Tänä vuonna on jatkettu tuotekehitystä ja sovitettu pyörään uusi ranskalainen automaattivaihteistolla oleva moottori. Tästä on nyt hyvä lähteä Suomen markkinoille ja myös vientiin. Vientiä varten olemme hakeneet sijoittajilta 600 000 euron rahoituksen, joka on saatu lähes kasaan”, Alapuranen sanoo.