Kaksi viikkoa sitten 16. lokakuuta Boeing 737-8 Max -matkustajalentokoneen tuulilasiin iskeytyi 10 900 metrin korkeudella selittämätön esine, joka pirstoi tuulilasin uloimman kerroksen palasiksi. Arvoitus on nyt selvinnyt. Esine oli säähavaintopallo – ja täsmentäen melko todennäköisesti yhden kilogramman hiekkasäkki, jota pallo kuljetti mukanaan painolastina.
Aiemmin esitetty valistunut arvaus avaruusromusta tai meteoriitista ei siten pitänyt paikkaansa.
Pallon oli laskenut matkaan piilaaksolainen Windborne-niminen yksityinen yhtiö. Se kehittää pitkän käyttöiän säähavaintopalloista ”pallolaivastoa” täydentämään perinteisiä kansallisten ilmatieteen laitosten käyttämiä, vain yhteen kertanousuun kykeneviä kumipalloja.
Yhdysvalloissa tapahtuneen kolarin syyn selviämisestä kirjoittavat muun muassa Ars Technica, ABC ja uutistoimisto AP. Asia nousi julkisuuteen Windbornen omasta aloitteesta. Yhtiö tiedotti 20. lokakuuta epäilevänsä, että kolarin aiheutti sen pallo.
Windborne tiedotti oman selvityksensä tuloksista myös Yhdysvaltain lentoliikennevirasto FAA:ta ja maan liikenneonnettomuustutkintalautakunta NTSB:tä.
Todennäköisesti hiekkasäkki
Sitä, että Windbornen pallot kuljettavat mukanaan hiekkaa painolastina, on AP:n mukaan vahvistettua faktaa. Sen sijaan sitä, hajosiko 737 Maxin tuulilasi hajosi nimenomaan iskusta tähän hiekkasäkkiin, ei ole mainittu Windbornen omassa tiedotteessa tai isoissa uutislähteissä.
Päätelmää voidaan silti pitää todennäköisenä, sillä iskukohdan ympäristö lentokoneen kärjessä – myös metallit ja maalit tuulilasin itsensä ympärillä – näyttää kuin hiekkapesussa karhennetulta. Tästä havainnosta huomauttaa skotlantilainen fysiikan ja ilmailun harrastaja Scott Manley some-päivityksessä, jota siteerataan lentoturvallisuusalan Flight Safety Foundation -säätiön sivuilla.
Ars Technican mukaan juuri Manley esitti julkisuudessa ensimmäisten joukossa kysymyksiä Windbornen pallojen ja kolarin yhteydestä.
(Jos päivitys X-palvelussa ei näy alla, klikkaa tästä.)
Myös itse voimme valistuneesti arvailla, että kilon hiekkasäkki on melko tiiviinä ja raskaana kohteena todennäköisempi esine hajottamaan lentokoneen tuulilasi kuin muovikalvosta tehty ilmapallo tai pieni elektroninen mittari.
Toisaalta mielenkiintoinen kysymys on, mitä haittaa muovikalvo olisi aiheuttanut, jos se olisi osunut päin. Ohut muovi ei iskisi mitään rikki vasaran tavoin, mutta olisiko useiden metrien kokoinen muovinriekale esimerkiksi sekoittanut aerodynamiikkaa tai tukehduttanut moottorit hetkellisesti?
Näin yhtiö reagoi
Windborne on lähettänyt ilmaan vuonna 2019 alkaneen toimintansa aikana yli 4000 säähavaintopalloa. Yhtiö kertoo tiedottaneensa säännönmukaisesti FAA:ta jokaisesta laukaisemastaan pallosta.
Kaikesta päätellen kaikki tiedotukset eivät kuitenkaan osuneet nappiin tai menneet perille.
Yhtiö on reagoinut lentokonetörmäykseen rajoittamalla pallojensa liikennettä 30 000 ja 40 000 jalan eli noin 9,1 ja 12,2 kilometrin korkeuksien välillä eli sillä korkeusvälillä, missä suurin osa kaupallisesta lentoliikenteestä tapahtuu.
Korjaustoimi onnistuu, sillä Windbornen pallojen korkeutta voidaan säätää painolastisäkkiä ja/tai pallon kaasuhanaa avaamalla. Perinteisillä kertakäyttöisillä säähavaintopalloilla vastaava säätö ei ole mahdollista.
Windborne on Ars Technican mukaan aiemmin sanonut, että sen pallot ovat niin kevyitä, ettei niistä aiheudu vaaraa lentoliikenteelle. Tässä yhtiö näyttää olleen väärässä. Kilogramma hiekkaa riittää isoon vahinkoon, kun kolari tapahtuu noin vauhtia 900 kilometriä tunnissa.
Lento keskeytettiin
Kolarissa lokakuun 16. päivänä United Airlinesin Boeing 737-8 Max kuljetti 140:ä matkustajaa ja miehistön jäsentä. Denveristä Los Angelesiin Yhdysvalloissa suunnannut lento UA 1093 joutui kolarin jälkeen keskeyttämään matkansa ja tekemään pakkolaskun Utahiin Salt Lake Cityn lentokentälle.
NTSB ilmoitti sunnuntaina 19.10. ottavansa tapauksen tutkintaan. AP:n mukaan alustavaa raporttia voidaan odottaa muutamien viikkojen sisällä ja lopullista raporttia luultavasti noin vuoden päästä.
Uutisten mukaan tuulilasin uloin kerros meni kolarissa tyystin säpäleiksi. Onnettomuuskoneesta sosiaalisessa mediassa julkaistujen valokuvien mukaan ikkunasta ei nähnyt enää läpi millään tavalla. Toinen tuulilasi jäi kuitenkin ehjäksi, ja siitä näki läpi.
Iskun vastaan ottanut tuulilasin paneeli ei puhjennut, vaan monikerroksisen lasin sisemmät kerrokset jäivät ehjinä suojelemaan ohjaamoa.
Kukaan ei kuollut eikä loukkaantunut onnettomuudessa pahasti, mutta koneen kapteeni sai lasinsirpaleista runsaasti melko ilkeän näköisiä haavoja käsivarteensa. Ohjaamossa lojui sirpaleita ympäriinsä, valokuvista käy ilmi.
Miten tämä asia eli tuulilasin ehjät sisäkerrokset sopii yhteen kapteenin saamien haavojen ja ohjaamon lasinsirujen kanssa, ei ole tiedossa yksityiskohtien tasolla. Kenties tuulilasin sisemmistä kerroksista irtosi siruja esimerkiksi isku- tai kiinnityskohtien kohdalta, jos valistuneet arvaukset sallitaan?