
Tekoälyn hallinta on keskittynyt Suomessa valtaosin noin 40–49-vuotiasta miehistä koostuvalle tekoälyeliitille, kertoo Tekniikan akateemiset TEKin ja Insinööriliiton uusi tekoälytutkimus.
Tekoälyeliitti työskentelee pääsääntöisesti johdossa, keskijohdossa tai erittäin vaativissa tietotekniikan asiantuntijatehtävissä. Se vastaa myös tekoälytyökalujen käyttöönotosta suomalaisilla tekniikan alan ammattilaisten työpaikoilla.
Tekoälyeliitti käyttää tekoälyä selvästi muita enemmän ja monipuolisemmin. He ovat saaneet huomattavasti enemmän tekoälyyn liittyvää täydennys- ja uudelleenkoulutusta. He kokevat myös, että tekoäly on tehnyt heistä työssään entistä tuottavamman.

Tekniikan akateemiset TEKin innovaatio- ja elinkeinopolitiikan asiantuntijan Mikko Särelän mukaan tekoäly kuuluu kaikille eikä vain tekoälyeliitille.
– On korkea aika ottaa mukaan kaikki työntekijät. Tekoälyn kehitystyö ei saa jäädä kapean asiantuntijajoukon harteille. Tarvitsemme mukaan eri-ikäisiä sekä eri sukupuolia ja eri taustoja edustavia ihmisiä. Vain monimuotoinen osallistuminen varmistaa, että tekoälyratkaisut palvelevat oikeudenmukaisesti koko yhteiskuntaa.
Särelän mukaan tekoälyeliitti voisi jakaa jo nyt osaamistaan helposti.
– Yritysten on tärkeää etsiä omasta henkilökunnastaan varhaiset tekoälyn käyttöönottajat ja tarjota näille mahdollisuus vaihtaa kokemuksia, kouluttaa muita ja auttaa yritystä valitsemaan toimivat tekoälytyökalut, Mikko Särelä sanoo.
Tekoälytutkimus kertoo myös, että tekoäly on tuonut työpaikoille uusia tarpeita. Monet ovat hämillään työpaikkojen tekoälykäytännöistä ja kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta.
– Reilu puolet vastaajista kertoo, että käytäntöjä ja ohjeita tekoälyn käyttöön työpaikalla on määritelty, muttei välttämättä riittävästi. Tarvetta on myös lisä- tai uudelleenkoulutukselle, Tekniikan akateemiset TEKin tutkimuspäällikkö Susanna Bairoh kertoo.
TEK-lehti selvitti, miten esimerkiksi hissi- ja liukuporrasyhtiö Kone ja mittalaitteita ja -järjestelmiä valmistava Vaisala ovat ottaneet henkilöstön mukaan tekoälyn kehitystyöhön.
Kone rohkaisee keskustelemaan ja kokeilemaan
Hissejä ja liukuportaita koko maailmalle valmistava Kone on rakentanut tekoälysovellukset huoltotyön ja myynnin apuvälineiksi. Nämä kaksi Koneen tekoälyn lighthouse- eli majakkatiimin vastaava Mikko Mattila mainitsee. Muitakin sovelluksia saattaa olla, mutta niistä ei nyt puhuta.
Technician assistant -sovellus avustaa hissien ja liukuportaiden huollossa.
– Siinä on paljon meidän omaa, arvokasta dataamme, huoltomanuaaleja ja hissinhuollon historiaa. Sinne saadaan sensoreilta tietoa, joka voisi olla vaikea soveltaa valmiilla tekoälyn työkaluilla.
Tenderlens-niminen sovellus taas on tehty myynnin asiakasdokumentaatioon, asiakastarjousten ja tarjouskyselyiden nopeuttamiseen.
Kone ei itse rakenna tekoälysovellustensa kielimalleja, vaan työ aloitettiin partneriyritysten kanssa. Kun generatiivinen tekoäly ponnahti markkinoille, kaikki IT-konsulttitalot ja teknologiapartnerit halusivat mukaan kehitykseen, Mattila kertoo.
– Kone-brändistä oli hyötyä, kaikki halusivat tehdä Koneen kanssa. Emmekä me tienneet, että kuka on paras. Olimme valmistautuneet siihen, että emme voi mennä kenenkään kanssa täysin naimisiin. Pitää olla avoimet ovet ja tutkia vähän kaikkien kanssa.
Alku vähän sattumaa
Mikko Mattila sai työnsä puolesta ensimmäisen kosketuksen generatiiviseen tekoälyyn työreissulla Tukholmassa huhtikuussa 2023. Matkan aihe oli jotain muuta kuin tekoäly.
– Tapasin siellä teknologiayrityksiä vähän sattumalta, ja alettiin jutella, että tätähän voisi lähteä isomminkin tekemään. En silloin vielä ymmärtänyt, miten tekoäly toimii ja mitä tarkoittaa vaikka prompt engineering.
Samana keväänä Koneen innovaatiojohtajakin kehotti tutkimaan tekoälyn mahdollisuuksia.
– Silloin ei ollut sellainen fiilis, että jees nyt me ollaan maailman ensimmäinen firma, joka tätä miettii. Aallon mukana kuitenkin mentiin, ettei mitenkään myöhässäkään oltu, Mattila kertoo.
Kehitys lähti liikkeelle nopeasti. Mattila muistaa pitäneensä kesämökiltään palavereita partneriyritysten kanssa. Kaksi harjoitusta laitettiin käyntiin.
– Kun tulin lomilta takaisin, niin ensimmäiset demot olivat valmiina. Ennen joulua oli ensimmäinen sellainen, mitä uskallettiin antaa testikäyttäjille.
Kaikki halukkaat mukaan
Koneella innostuttiin uudesta teknologiasta. Kaikki halusivat keskustella ja kokeilla, Mattila kertoo. Perustettiin keskusteluryhmä Kone AI Community.
– Ensimmäinen tapaaminen oli elokuussa 2023. Kaikki, jotka halusivat puhua Koneella tekoälystä, saivat tulla mukaan. Se kasvoi nopeasti, ja viime vuoden lopulla siinä oli jo tuhat jäsentä mukana.
Talvella 2023–24 perustettiin Mattilan johtama majakkatiimi. Rekry avattiin kesällä 2024. Hankkeita oli paljon, kaikki halusivat kokeilla jotain, Mattila kertoo.
– Emme perustaneet isoja hallintojuttuja, vaan enemmänkin rohkaisimme ihmisiä keskustelemaan ja kokeilemaan. Sieltä alkoi sitten löytyä hyviä keissejä. Mietimme bisneshyötyjä, ettei tehdä tekoälyä vain tekoälyn vuoksi.
Koneella käytetään omien sovellusten lisäksi valmiita ratkaisuja, kuten Microsoftin Copilotia.
– Meidän kaltaisemme yritykset eivät hyödy siitä, että lähtisi itse kehittämään, jos sovellus perustuu täysin yleiseen dataan. Maailmalla investoidaan niin paljon näihin kehityksiin, että ihan kaikkea ei tosiaankaan kannata tehdä itse.
Omat sovellukset mullistavat liiketoimintaa
Koneen itse rakentamat sovellukset ovat ainutkertaisia ja liiketoiminnan kannalta mullistavia, Mattila sanoo. Sovellusten rakentamisessa termit RAG ja prompt engineering ovat oleellisia.
RAG on lyhenne sanoista Retrieval-Augmented Generation. RAG on koneoppimisen malli, joka yhdistää tiedonhaun sekä generatiivisen tekstin tuottamisen. Se toimii niin, että saatuaan kysymyksen malli hakee verkoista relevanttia ja ajantasaista tietoa, jota se sitten yhdistää omaan tietopohjaansa.
Prompt engineering tarkoittaa prosessia, jolla optimoidaan tekoälylle annettavat syötteet, ja tuloksena on parempia sekä tarkempia vastauksia.
– Yleisten käytössä olevien protokollien sekä muiden työkalujen datalähteiden kanssa näistä on helppo tehdä sovelluksia. Ne ovat verrattain yksinkertaisia ja nopeita laittaa pystyyn.
– Kyse on enemmänkin siitä, että saat käyttäjille jotain järkevää näytettyä ja he pystyvät kertomaan sinulle, että onko siitä oikeasti hyötyä vai ei. Emme mekään oikein tiedä, että miten ne vastaukset sieltä muodostuvat.
Tekoälysovelluksilla saa nopeasti aikaan vau-efektin, Mattila sanoo. Enemmän aikaa kuluu siihen, että opitaan käyttäjien tarpeista ja pystytään kehittämään sovelluksia tarpeiden mukaan.
– Minkä tahansa softan kehityksessä on helppo tehdä ensimmäinen arvaus, mitä kohti voisi mennä ja sitten muuttaa suuntaa.
Hyöty saa käyttämään
Koneen huoltoassistentti ei ole vielä koko huoltohenkilöstöllä käytössä, mutta teknisesti se jo olisi mahdollista, Mattila sanoo.
– Annoimme tämän ensin rajalliselle käyttäjäryhmälle Italiassa. Meille valkeni hetken kuluttua, että huoltomiehet, jotka eivät olleet käyttäjiä, alkoivat soittelemaan kavereille, että voisitko kysyä siltä, kun hänellä on tämmöinen ongelma. He alkoivat lähetellä screen shotteja, että näin se vastasi.
Koneen maayhtiöt ovat pyytäneet lisää tekoälysovellusten tukea. Paras palaute Mattilan mukaan on tullut Ranskasta.
– Juttelin erään ranskalaisen kanssa, ja hän käytti me-sanaa, että me olemme kehittäneet. Se on iso asia tuotekehitysihmisille. Yleensä sanotaan, että te olette siellä Espoon komeroissa tehneet jotain tällaista, mutta hänellä oli toisenlainen asenne tähän, että me on yhdessä tehty tämä.

Vaisala otti kaikki mukaan
Kun mittausteknologiayritys Vaisalan CDIO Girish Agarwalia haastattelee videon kautta, aluksi ruudulle ilmestyy myös Vaisalan tekoälyagentti Taika. Taikan tehtävänä on olla työntekijöiden assistentti, joka muun muassa on mukana kokouksissa, litteroi ja tekee muistiinpanoja. Tällä kertaa Taika kuitenkin laitetaan tauolle.
Tekoäly on mittausteknologian alalla Agarwalin mukaan digitaalisen kehityksen luontainen jatke. Vaisalan tekoälyhankkeet hän jakaa neljään. Perustana on sitoutuminen, omaksuminen ja oppiminen, Agarwal sanoo.
– Suunnittelemme tekoälykoulutusohjelmia erilaisille ammattiryhmille, kuten tuotemanagereille, henkilöstöhallinnolle, taloushallinnolle ja myynnille.
Työntekijöille Vaisala rakentaa työkaluja, joilla säästää aikaa, ja voi olla tehokkaampi ja tuotteliaampi, Agarwal kertoo. Taika on esimerkki tällaisesta työkalusta.
Myynnin tueksi on rakennettu tekoälyagentteja. Lisäksi Vaisala tarjoaa asiakkailleen tuotteidensa osana tekoälyteknologiaa.
Vaisalan työ tekoälyhankkeiden kanssa alkoi myös partnerin valinnalla, Agarwal kertoo. Omat sovellukset rakennetaan olemassa olevien kielimallien varaan.
– Me ostamme dataa ja koulutamme kielimalleja. Joissakin tapauksissa meillä on partnereita, joilla on valmiina alustoja tekoälyagenteille tai RAG-alustoja. Ja joissakin tapauksissa käytämme vain valmiita standardisovelluksia.
Vaisalassa päätettiin, että tekoälyhankkeita varten ei luoda yhtä tiimiä, joka ottaa kaiken hoitaakseen, Agarwal kertoo.
– Haluamme, että tekoäly on sisällytettynä jokapäiväisissä operaatioissa, kaikkien pitäisi olla tietoisia, mitä tekoäly voi tehdä. Tukitoiminnat ovat totta kai keskitetty.
Vaisalan ensimmäinen tekoälyagentti Taika oli valmis viime vuoden marraskuussa. Vaisalalaiset ovat olleet innoissaan tekoälyn mahdollisuuksista, Agarwal sanoo.
– 2 500 työntekijästä 1 800 on rekisteröitynyt. Joka viikko lanseerauksen jälkeen on ollut noin 13 000 tapahtumaa tekoälyn kanssa. Peukku alas -palautteen on antanut vain 0,6 prosenttia keskusteluista.
– En ole siihen tyytyväinen. Jos joku antaa peukun alas, se tarkoittaa, että henkilö on hyvin ärtynyt.
Seuraava taso ihmisten käsissä
Tekoälyagenttien määrä tulee lähitulevaisuudessa kasvamaan eksponentiaalisesti, Agarwal sanoo. Sovellusten määrän lisäksi työntekijöiden valmius tehdä työtä tekoälyagenttien kanssa erottelee yritykset toisistaan.
– Seuraavalle tasolle pääsee niin, että tekoälyn kanssa työtä tekevät ihmiset tekevät niistä tehokkaampia ja älykkäämpiä sekä päättävät, missä ja miten niitä sovelletaan.
Tekoälyn kehityksen haaste on Agarwalin mukaan skaalaaminen sekä käyttö tuotannossa. Nyt työtä tehdään vielä hyvin pienessä osassa organisaation prosesseja, hän sanoo.
– Skaalaaminen vaatii, että on hyvä muutoksessa, ja se koskee yhtä aikaa niin ihmisiä, prosesseja, organisaatiota kuin teknologiaakin.
– Pystymme Vaisalassa ottamaan yhden osan, ja tehdä pieniä muutoksia siellä ja täällä, mutta emme pysty kokonaisvaltaiseen muutokseen.
Agarwal mainitsee yhtenä tekoälykehityksen ongelmana EU:n sääntelyn. Yhteiskunnat ja infrastruktuuritkaan eivät ole vielä valmiita muutokseen.
– Sääntelyä on niin paljon. Sitä tarvitaan, mutta joskus se hidastaa. Me rankaisemme teknologiaa, kun yhteiskunnat ja organisaatiot eivät ole valmiina.
Myös ihmiset saattavat olla kehityksen jarruna, Agarwal sanoo.
– Tässä on vielä selkeyden puutetta. Ihmiset miettivät, mitä tämä tarkoittaa minulle. Olenko minä vielä relevantti?
Siitä Agarwal ei ole yhtään huolissaan, etteikö ihmisiä vielä tarvittaisi.
– Meidän pitää vain oppia tekemään työtä näiden laitteiden kanssa.
Anssi Koskinen
Mikä tutkimus?
Tekoälytutkimus toteutettiin osana Tekniikan akateemiset TEKin ja Insinööriliiton vuotuisia työmarkkinatutkimuksia, joiden tiedonkeruu tehtiin web-kyselyllä loka–marraskuussa 2024. Tutkimuksessa selvitettiin tekoälyn käyttöä ja tekoälyyn liittyviä näkemyksiä tekniikan alan työpaikoilla Suomessa. Vastauksia saatiin noin 18 900, ja vastausprosentti oli 21. Vastaajista miehiä oli 77 ja naisia 23 prosenttia.