Nissanin Nismo-viritettyjä ajopelejä ei ole Euroopassa hetkeen nähty, mutta nyt tilanne korjaantuu.
Nissan Ariya -täyssähköautosta on leivottu perusmalleja sporttisempi versio, ja se tulee myös Suomeen. Nismo on lyhenne sanoista Nissan Motorsport, ja sen eräitä muistettavimpia tuotteita lienevät Skylinesta leivotut versiot ja GT-R.
”Nissan Motorsport on Nissanille sama kuin AMG Mercedes-Benzille”, kuvaili Rémy Navarron lehdellemme Ranskassa pidetyssä koeajotilaisuudessa. Navarron vastaa Nissanin sähköautojen tuotestrategiasta Euroopassa.
Pohjana nelivetomalli
Ariya Nismon perustana on nelivetoinen Ariya e-4orce. Ajoakku on samainen 87 kilowattitunnin paketti. Kahdesta sähkömoottorista tehoa on otettu 225 kilowatin asemasta 320 kilowattia, eli 435 hevosvoimaa.
Vääntö on ennallaan, sekä etu- että takamoottorilta sitä irtoaa kummaltakin 300 newtonmetriä.
Vaikka tehoa on nostettu 42 prosenttia, paranee nollasta sataan kiihtyvyys e4-orceen verrattuna vain 0,7 sekuntia; 5,7:stä tasan viiteen.
Navarron sanoo, että hetkellinen maksimiteho 320 kilowattia on käytettävissä siihen asti, kun akussa on virtaa vähintään 65 prosenttia.
Suorituskyvyllä on hintansa: ilmoitettu toimintamatka putoaa 417 kilometriin e-4orcen 515 kilometristä.
Kantamaa painottaville tiedoksi, että pisimmälle pääsee etuvetoisella Ariyalla, 536 kilometriin. Mallistossa on myös pienempiakkuinen hinnat-alkaen Ariya, jonka ilmoitettu toimintamatka on 404 kilometriä. Näin siis wltp-mittauksen mukaan, käytännössä toimintamatkaan vaikuttaa moni muuttuja.
Pikalatausteho on kohtuullinen 130 kilowattia. Asiointilatauksen teho ilahduttaa: se on 22 kilowattia tavallisimman 11 kilowatin sijaan, joten kauppareissullakin lataamalla kerryttää mukavasti kilometrejä.
Urheilullisuus etusijalla
Nissanin väki uskoo, että Ariya Nismon ostajakunta arvostaa enemmän sporttisia ominaisuuksia kuin toimintamatkaa.
Ajettavuutta ja pitoa on kohennettu alustamuutoksin. Esimerkiksi kallistuksenvakaajat, iskunvaimentimet ja jouset ovat Nismossa omanlaisensa ja ohjauksessa on vauhdin mukaan säätyvää progressiivisuutta.
Alla pyörivät ja pitoa tarjoavat Michelin Pilot Sport EV -renkaat 20-tuumaisilla, vain Nismoon asennettavilla Enkei-vanteilla.
Ulkonäköön ja ilmanvirtaukseen vaikuttavat uudet etu- ja takapuskurit, takaspoileri jota kutsutaan ”ducktailiksi” eli ankanpyrstöksi, sekä perän diffuusori.
Näillä keinoin sitä kuuluisaa downforcea eli aerodynaamista pitovoimaa saadaan parannettua, ja auto istuu tiukasti tiessä.
Korissa ja sisätiloissa nismoilusta juoruaa punainen tehosteväri. Ohjauspyörän yläosassa sen keskellä on punainen raita rallityyliin, jonka tarkoitus on auttaa hahmottamaan mihin suuntaan ratilla sojottaa. Punainen on käynnistysnappikin.
Muuten hallintalaitteet ovat enimmäkseen muista Ariyoista tuttuja haptisine eli kosketukseen vastaavine pintaverhoilun alle kätkettyine painikkeineen. Laatuvaikutelmassa ei ole valittamista.
Sähköauton ominaisuuksia muutettaessa käpälöidään luonnollisesti myös ohjelmistoja, jotta voimalinja vastaa ärhäkämmin kuskin mielentiloihin.
Ajotila-asetuksista löytyy nyt Nismoksi – miksipä muuksikaan – nimetty moodi, joka nopeuttaa kaasunvastetta ja vaikuttaa myös ohjauksen tuntumaan. Kaarreajossa vääntöä ohjataan erikseen kullekin pyörälle ajotilanteen mukaan.
Melkoisen mukava
Urheilulliseksi autoksi Ariya Nismossa on yllättävän mukavuuspainotteinen alusta. Tosin sillä vastuuvapauslausekkeella, että autoa ajettiin Etelä-Ranskan sileäpintaisilla teillä. Jousitus ei ole säätyvä, joten siihen ajomoodien valinta ei vaikuta.
Niinpä kovavauhtisessa mutkittelussa auto kallistelee jonkin verran, ja varsinaisista urheiluautoista poiketen Ariya Nismolla on aikalailla korkeutta ja melkoisesti massaa. Yleensä sporttiautot pannaan tiukalle dieetille, mutta Nismo on e-4orcea kolmisenkymmentä kilogrammaa painavampi.
Istuimet ovat urheilullisemmat eli vartaloa paremmin tukevat kuin perusmalleissa, kuitenkin kaukana varsinaista rallikupeista.
Rengasääniä ohjaamoon ei juuri hyvästä asfaltista kantautunut, moottoritienopeuksissa virtausääniä sentään jonkin verran. Kohinaa vaimentavat tuplalasit.
Vuoristoteiden kurveissa pitoa voi kehua hyväksi. Ohjaus ei progressiivisuudesta huolimatta tuntunut missään mutkassa erityisen nopealta, tiukoissa kaarteissa sen soisi vaativan vähemmän pyörittämistä.
Moottoritiellä oli havaittavissa pientä epävakautta, mutta toisaalta edellisenä päivänä Ranskaan rantautuneen myrskyn rippeet puuskuttivat vielä viimeisillä voimillaan.
Kuten muutkin sähköautot, Ariya Nismo kiihtyy viiveettä kun pedaalilla antaa pyyntöä. Eikä vain paikaltaan, vaan myös ohitustilanteissa. Kiihdytys 80:stä 120:een sujahtaa 2,4 sekunnissa, ja senkin jälkeen auto kiihtyy hyvin kevyen oloisesti.
Jarrutukseen Ariya reagoi ärhäkästi ilman regeneroinnille usein tyypillistä viivettä tai pullamaista tuntua, vaikkakin oikeaa polkemisvoimaa piti alkuun hakea.
Takaisin Eurooppaan
Nismo-viritettyjä malleja on Japanissa enemmänkin tarjolla, Euroopasta ne vedettiin pois rajoituksien myötä. Päästöt ovat yksi syy, mutta Navarron muistelee, että yksi malli poistui maanosastamme jopa siksi, että se ei enää täyttänyt tiukentuneita melumääräyksiä.
Nyt sitä ongelmaa ei ole, Ariya Nismo viheltää vain sähköisen vaisua viisua kovaakin käskiessä.
Se tarjoaa perusmalleista erottuvaa ulkonäköä ja niitä tiukempaa ajettavuutta. Suorituskyvyssä ei ole lopultakaan valtavasti eroa e-4orceen, vaikkakin tiukempi ajotuntuma mahdollistaa rajojen venyttämisen vähän pidemmälle.
Ariya Nismo pitää myös legendaarisen virityspajan henkeä yllä Euroopassa, mutta menneiden mallien tapaan siitä on ensitutustumisella vaikea löytää edeltäjiensä kaltaista klassikkopotentiaalia.
Nissan tiedottaakin, että Ariya Nismo ”on suunnattu perheille, jotka etsivät dynaamista suorituskykyä sekä haluavat erottua joukosta.” Rehellinen luonnehdinta osuu oikeaan, joten puristit kääntänevät katseensa vanhempiin aitojapanilaisiin JDM-malleihin.
Vaikka mikseipä nismotettu Ariya pikkuisen persoonallisena autona voisi Suomessa hyvinkin löytää ostajansa. Viime vuonna Ariya ei yltänyt meillä ensirekisteröintitilaston top-30:een, kun taas esimerkiksi Norjassa se on kärkikymmenikössä.
Näin Norjassa
Nismossa on vain yksi varustetaso, joka on hiukan riisuttu verrattuna prameimpaan Ariya e-4orceen. Ostajan valittavaksi jää vain yksi neljästä värivaihtoehdosta. Niistä kaksi on harmaita, yksi musta ja yksi valkoinen.
Suomen-hintaa ei ole vielä julkistettu, näillä näkymin se kerrotaan helmikuussa. Tehtaan väki kertoi Ariya Nismon hintahaitariksi markkina-alueesta riippuen 59 000–65 000 euroa.
Koeajotilaisuudessa paikalla ollut norjalainen Nissanin edustaja kertoi, että isosti sähköautoistumista tukevassa Norjassa auto maksaa vain vaivaiset 45 300 euroa.
Sporttiautosta haaveilevia perheellisiä mökkiläisiä tai muita kärrynvetäjiä kiinnostanee se, että Ariya Nismoon ei saa vetokoukkua kuten perusmalleihin. Koukun kohdalla on sumuvalo. Monen muun japanilaisauton tapaan Ariyassa ei ole takapenkissä suksiluukkua.