BMW i4 M50 xDrive on tehokas nelivetoinen sähköauto, jonka mallipäivityksestä kertoo kirjainlyhenne LCI.
Baijerilaismerkki julkaisi vuonna 2021 uuden automallin, ja hyvin julkaisikin. Taustalla oli toki BMW:n polttomoottorimallin 4-sarjan Gran Coupé, joka ei tosin ole kovin gran tai ainakaan coupé.
Niin tai näin, nelosnumeroa kantava sähköauto on ollut merkilleen myyntihitti. Vuonna 2023 BMW i4 oli yli 1 500 kappaleella Suomen 11. eniten ensirekisteröity automalli ja siten samalla suosituin BMW.
Nyt on nähty mallin keski-iän päivitys, joka kantaa BMW:llä lyhennettä sanoista Life Cycle Impulse (LCI).
Ulkonäön osalta päivitys on vaikuttanut hienoisesti ajovaloihin ja keulamaskiin. Sisäpuolelta ostaja löytää uuden ohjauspyörän, valaistut ilmastoinnin suuttimet ja uusia materiaalivaihtoehtoja. Sen sijaan vaihteenvalitsimen keppi on jätetty pois naksuteltavan valitsimen korvatessa sen.
Koeajossamme on jo ennen päivitystä suomalaisten mieleen ollut nelivetoinen ja tehokas i4 M50 xDrive. Ulkokuorta komistaa uutena esitelty noin tuhannen euron arvoinen Fire Red -metalliväri.
Parempi perheauto kuin luulisi
Kuljettajan paikalle istuu mielellään. Koeajoyksilön istuin on ihana.
Ajoasennon saa säädettyä aivan viimeisen päälle aina istuimen sivuttaistuen leveyttä myöden. Lopulta penkki halaa sinua yhtä tiukasti kuin täti pientä lasta.
Takaoviaukko on kieltämättä hieman ahdas, mutta lastenistuimen saa pujoteltua siitä kyllä läpi. Lastenistuimen lisäksi autoon voi pakata vielä kolme aikuista.
Tilaa ei jää liikaa kenellekään, mutta sen kanssa vielä pärjää. Mukavammin takana toki istuisivat hieman vielä täysikasvuisuuteen matkaa omaavat lapset.
Kengät eivät nimittäin oikein mahdu etuistuimen alle ja reisituki jää takana aikuiselle ohueksi. Pääntilakin loppuisi keskimittaista aikuista miestä pidemmältä kesken, minkä voisi päätellä jo ulkoa i4:n nättiä kattolinjaa katselemalla.
Tavaratila ei ole valtava, mutta kunnollisen lastausaukon ansiosta todella käytännöllinen.
Pituus riittää jopa kahteen osaan jakautuville isoille lastenrattaille, jota ei voi sanoa kaikista isommistakaan katumaastureista.
Sitä paitsi 470 litraa tavaratilaa on lopulta enemmän kuin auton muodoista ehkä arvaisi. Etutavaratilaa ei kylläkään ole.
Vaalean verhoilun varjot
Päivitetty i4 sai heti tullessaan BMW OS 8.5 -käyttöjärjestelmäversion.
Tietoviihdejärjestelmä toimii pääosin mainiosti, vaikka toisinaan oikean asian löytäminen sovellusten loputtomalta tuntuvasta ruudukosta vaatii hieman kärsivällisyyttä. Perustoiminnot on kuitenkin hoidettu hienosti.
Baijerilaismerkin nykymittaristo ei ole missään nimessä automaailman selkeimpiä. Graafikko on ripotellut innoissaan tietoja ja värejä pitkin poikin näyttöä käytettävyyden kustannuksella.
Vaalea verhoilu on todella herkkä ja tummunut jo tässä noin 10 000 kilometriä ajetussa yksilössä. Se vaatisi säännöllistä puhdistamista.
Samaan hengenvetoon on pakko myöntää vaalean ja tumman verhoilun väriyhdistelmän olevan herkullinen, ja siten pienen vaivannäön väärti.
Hieman vähäisempi määrä M-logoja olisi kylläkin riittänyt – etenkin kun kyseessä ei edes ole ”aito” yksinumeroinen M-auto, vaan kevyesti M-Sport viritelty useamman numeron mallinimessään omaava tapaus.
Potkua riittää
Näkyvyys ulos ei ole missään nimessä parhaasta päästä. Erityisesti a-pilari, kaiutinelementti ja peili muodostavat suuren katveen etunurkkiin.
Ohjauspyörä on aivan tarpeettoman paksu ja ohjaus lievästi tahmea, vaikka ei missään nimessä muuten huono.
Jotenkin i4 tuntuu 12,5 metrin kääntöympyräänsäkin hieman kankeammalta autolta, joten mikään ihanteellinen ahtaiden kaupunkien sukkula se ei ole, vaikka sielläkin selviää.
Matalaprofiilin BMW herää henkiin nopeuden kasvaessa ja se myös singahtaa väkevästi niihin nopeuksiin lähes 550 hevosvoiman tehoilla.
Etumoottorin huipputeho on 190 kilowattia (258 hv) ja takana on 230 kilowattia (313 hv), eli tässä näkee pientä takapainotusta ja hyvä niin. Kaasun kesken kaarteen avaava kykenee tuon myös tuntemaan.
Taka-akselin ilmajousitus on vakiovaruste kaikissa i4-malleissa. Ainakin i4 M50 xDrive -mallin adaptiivinen M-alusta toimii suorastaan erinomaisesti.
Toisinaan se nypyttää hienoisesti, mutta kyseessä ei ole jatkuva tiheä nypytys vaan hieman harvempi sellainen. Tässä BMW on onnistunut yhdistämään hyvän ajettavuuden aivan riittävään arkimukavuuteen.
Koeajon aikaan auton alla pyörineet 19-tuumaiset Nokian kitkarenkaat varmasti auttoivat mukavuutta kesärenkaisiin verrattuna. Vastavuoroisesti ne laskevat samalla tavalla ajettavuuden tarkkuutta.
Siten i4 M50 xDrive ei ole äärimmäisen raaka ratapeli, johon raskas sähköauto on muutenkin huono lähtökohta. M-kutiteltu baijerilainen on todella nopea laite mukavaan, mutta tehokkaaseen, matkantekoon. Siinä mielessä se sopii hyvin BMW M -malliksi.
Myös äänieristys on asiallisella tasolla, joten pitkät matkat eivät rasita ylettömästi.
Tärkeä latauskäyrä
Erityisesti auton lähes 22 kilowattitunnin WLTP-keskikulutus sadalla kilometrillä on korkea. Sen takia WLTP-toimintamatkakin jää varsin maltilliseksi suhteessa yli 80 kilowattitunnin akkupakettiin.
Näihin suhteutettuna koeajomme keskikulutus oli varsin pieni, sillä se todella liikkui WLTP-mittauksen kanssa samoissa noin 22 kWh/100 km lukemissa.
Lataustauot huomioiva älykäs reittiopastus löytyy, ja se ehtii esilämmittämään akkua noin tunnin ajan laturia lähestyessämme. Ulkolämpötila on keväisesti 6 celsiusastetta plussan puolella.
Latausteho käy heti reilun minuutin latauksen jälkeen 205 kilowatin ilmoitetuissa huipuissa, mutta valahtaa alas lehmän hännän tavoin. Jo 30 prosentin varauksen kohdalla latausteho on laskenut noin 150 kilowatin tienoille.
Akun ollessa puolillaan i4 lataa vain 100 kilowatin teholla, eli puolella huipuista.
Lopulta latausväli 10–80 prosenttia kestää 32 minuuttia, joka ei ole kovin kaukana valmistajan ilmoittamasta latauksen kestosta. Latauskäyrän muoto tunnetaan siis myös Baijerissa.
Esimerkiksi 128 kilowatin ilmoitetun latauksen huipputehon omaava Kia EV3 lataa samankokoisen akkunsa täyteen aivan samassa ajassa kuin tämä 205 kilowatin huipuilla varustettu BMW. Korealainen lataa nimittäin alusta loppuun käytännössä samalla vimmalla. Latauskäyrällä on väliä.
Ei BMW:n tulos ole huono ja kyllä tällä matkaa tekee, mutta tässä hintaluokassa toivoisi 800 voltin järjestelmää. Se ainakin tarjoaisi mahdollisuuden vieläkin nopeampaan lataukseen, vaikka sitä ei sitten aina päätyisi hyödyntämäänkään.
Muun muassa kotona käytettävä niin sanottu hidaslataus (AC) on tarjolla kolmivaiheisena 11 kilowatin teholla.
Houkutteleva hintalisä
Muuten suomalaisia saattaisi kiinnostaa myös mallistoon lisätty hieman vähemmän tehokas nelivetoinen BMW i4 xDrive40, mutta sen ostaja säästää tähän M-logoja sisältävään nähden vain noin 2 000 euroa. Hintaero taitaa olla turhan pieni.
Itse asiassa juuri yllättävän pieni lisähinta valtavista tehoista ja nelivetoisuudesta teki aikanaan tästä i4 M50 xDrive -mallista niin suositun. Siinä suhteessa juuri mikään ei ole muuttunut.
Hintaeroa malliston aloittavaan takavetoiseen i4-sähköautoon on reilu 10 000 euroa, jolle saa potkun ja vetävien pyörien lisäyksen matkaan myös varusteita.
Onko i4 M50 xDrive eräänlainen pihin ja säästeliään suomalaisen BMW M3? Ainakin se kävisi, jos hakee juuri kiihtyvyysarvojen ja arkikäytettävyyden yhdistelmää. Olisipa tämä sähköauto saatavilla farmarina.
Onneksi pian saapuva Neue Klasse lupailee paikata vähän pienemmän sähköfarmarin puutetta BMW:n mallistossa. Pyydän, tehkää hyvä i3 Touring.
Kilpailu on tässä luokassa, tai oikeastaan tavallaan BMW:n alapuolella, todella kovaa. Uudistuneen Tesla Model 3:n lisäksi iso joukko kiinalaisia autonvalmistajia on rynnännyt tämänkaltaisen tehokkaan sedanin, tai liftbackin, valmistuksen pariin.
Tähdet 22/30
Hinta ☆☆☆☆
Lähes 550-hevosvoimainen tämän kokoluokan BMW olisi ollut aivan utopiaa alle 70 000 eurolla vielä kymmenisen vuotta sitten. Siksi suuri hinta on varsin kohtuullinen.
Laatuvaikutelma ☆☆☆☆
Vaikka jotkin materiaalivalinnat ja grafiikat voisi tehdä toisin, on kokoonpano todella korkealla tasolla ja niin on suurin osa materiaaleistakin.
Ajettavuus ☆☆☆☆
Täydellistä ajettavuutta ei edes i4 M50 xDrive tarjoa, mutta loistava tämä paketti kiistatta on.
Istuimet ja tilankäyttö ☆☆☆
Etutavaratilan puute pitkällä keulalla ja takapenkin keskitunneli paljastavat polttomoottorijuuret. Tilat ovat varsin hyvät, mutta paketointi voisi olla tehokkaampaakin.
Kulutus ja toimintamatka ☆☆☆
Erityisesti WLTP-mittauksen kulutus on kova ja toimintamatka akkuun nähden kehno. Onneksi todellisen elämän lukemat ovat tuohon nähden kohtuulliset.
Käytettävyys ☆☆☆☆
Saksalaismerkin järjestelmät toimivat, mutta tiettyjä toimintoja voisi palauttaa painikkeisiin ja ohjelmiston asua voisi selkeyttää.
Posan kommentti
”On todella helppo ymmärtää, miksi kuka tahansa haluaisi ostaa i4:n tehoversion ja moni tekeekin juuri niin. Tämä edustaa kirkkaasti BMW:n nykymalliston parempaa päätä.”