Mari ­Lundström laboratoriossa.
Tavoite. Mari ­Lundströmin mielestä lukiolaisilla ja opiskelijoilla on paljon paineita, joten hän yrittää muistuttaa heitä siitä, että arvosanat eivät kerro älykkyydestä.

Professori kasvattaa muutoksen tekijöitä

|
Uutinen

Hyvä yhteisö ja ahkera työnteko ovat siivittäneet Mari Lundströmin professoriksi asti. Uurastus vihreän siirtymän edistämisessä toi hänelle Alfred Kordelinin säätiön palkinnon.

”Päädyin opiskelemaan kemiaa ja tutustuin hydro­metallurgiaan eli metallien erottamiseen liuosten, erityisesti happojen, tai sähkön avulla. Opiskelijat otettiin laitoksella heti mukaan porukkaan, joten innostuin opiskelusta koko ajan enemmän ja löysin oman lahjakkuuteni.

Hydrometallurgiassa minua motivoi alan merkityksellisyys. Kaikki puhtaat teknologiat tarvitsevat mahdollisimman puhtaasti eroteltuja metalleja ja niiden kierrätystä. Menestys vaatii paljon työtä mutta myös hyvää yhteisöä. Aloitamme päivän laitoksella aina yhteisellä aamukahvilla, jossa voi puhua sekä virallisia että epävirallisia asioita.

Työviikkoihini kuuluu monenlaista. Varadekaanina vastuulleni kuuluvat innovaatiot ja tutkimusstrategia. Aikaa kuluu myös rahoituksen hakemiseen, opinnäytetöiden ohjaamiseen ja erilaisiin kokouksiin. Opetus ja sen valmisteleminen vie tietysti paljon tunteja, sillä priorisoimme opetuksen korkealle. Opetan myös Ruotsissa KTH:ssä eli Kungliga Tekniska Högskolanissa.

Tapaan joka viikko myös yritysten edustajia, jotka ovat mukana projekteissamme. Se, että olen itsekin työskennellyt yrityspuolella, tuo ajatuksiin realismia ja auttaa ymmärtämään, miten yritykset katsovat asioita.

Yrityksemme Elmery vaatii myös aikaa, kun kehitämme Aallossa syntynyttä teknologiaamme. Olen superylpeä siitä, että minun ja Kirsi Yliniemen keksintö on pystytty kaupallistamaan ja sillä otetaan päivittäin talteen esimerkiksi platinaa.

Olen ollut myös laatimassa Suomen akkustrategiaa ja vetänyt EU:n akku­materiaalien kierrätykseen keskittyvää työryhmää. Yhteinen tekeminen vaatii paljon aikaa, mutta jokainen keskustelu vie sitä kohti, mikä yhdistää meitä.

Yksi tärkeimpiä tehtäviäni on silti opettaminen, koska se varmistaa alan jatkuvuuden. Toivon opetushetkien inspiroivan opiskelijoita niin, että heille tulee kokemus siitä, että tämä on mielenkiintoinen ala ja sitä voi oppia.

Lukiolaisilla ja opiskelijoilla on paljon paineita, joten yritän muistuttaa heitä siitä, että arvosanat eivät kerro älykkyydestä. Huippututkijaksi voi tulla, vaikka todistuksessa ei olisi yhtään L:ää. Itsekin kirjoitin M:n paperit. Uskon, että kenestä vain voi tulla muutoksen tekijä, kun löytää oman juttunsa ja tekee kovasti töitä.”

Mari Lundström

  • Syntynyt. Muhoksella 1979, kasvanut Mikkelissä
  • Ammatti. Professori ja varadekaani, Aalto-yliopiston ­Kemian tekniikan korkeakoulu
  • Koulutus. Tekniikan tohtori

Saavutus, josta olet ylpeä?

Alfred Kordelinin palkinto poikkeuksellisesta vihreää siirtymää edistävästä työstä on todella iso tunnustus kaikesta tutkimus-, opetus-, innovointi- ja vaikuttamistyöstä.

Minkä ongelman haluaisit ratkaista?

Metallien kiertotalouden – niin että kaikki metalli ja materiaali saadaan uudestaan ja uudestaan fiksusti käyttöön.

Miksi kiinnostuit tekniikan alasta?

Insinöörialoilla näytti olevan hyvin työpaikkoja tarjolla. Myös arvo­sanat vaikuttivat – hain sinne, minne oli realistista päästä. Päätökseni sinetöi TKK:n houkutteleva infopaketti.

Palautetta toimitukselle Voit antaa palautetta tai juttuvinkkejä suoraan TEK-lehden toimitukselle tällä lomakkeella. Arvostamme erityisesti omalla nimellä ja yhteystiedoilla annettua palautetta, mutta otamme vastaan myös anonyymejä viestejä.