Elokuussa Suomen kuumin moottoripyöräsesonki alkaa jo takana. Tilastokeskuksen mukaan kaikkien moottoripyörien ensirekisteröinnit tammi–heinäkuussa on 13,1 prosenttia viime vuotista alhaisempi.
Lasku osui vielä kovemmin itävaltalaismerkkeihin, joiden tuotanto on ollut keskeytettynä marraskuusta 2024 heinäkuun 2025 loppuun. Tämä on aiheuttanut tilausten perumisia, vahvistaa lomalta tavoitettu KTM Nordicin toimitusjohtaja Jaro Sihvonen.
Lue myös:
Rekisteröityjen KTM-pyörien myynti laski Suomessa 44,9 prosenttia, Husqvarnan 20,6 prosenttia ja GASGAS:n 51,9 prosenttia.
Onko yli puolen vuoden tuotantokatkoksella ollut vaikutusta Suomen myyntiin, KTM Nordicin toimitusjohtaja Jaro Sihvonen?
”Myynnin lasku johtuu käytännössä kokonaan siitä, ettei uusia pyöriä ole ollut saatavilla. Kaikki tänä vuonna rekisteröidyt tai kuluttajille luovutetut pyörät ovat olleet varastopyöriä ja ne on valmistettu jo vuoden 2024 aikana. Toki markkina itsessäänkin on ollut selvästi laskussa, ja osa pudotuksesta olisi varmasti osunut myös meidän merkkeihin. On kuitenkin huomattava, että KTM-, Husqvarna- ja GASGAS-merkkien osuus Suomen markkinasta on niin merkittävä, että tuotannon puuttuminen meiltä on vaikuttanut todennäköisesti koko markkinan kehitykseen ja lisännyt sen kokonaispudotusta”, Sihvonen vastaa sähköpostitse.
Positiivista Sihvosen mukaan on, että KTM Nordic -alueen moottoripyörämyynnin kumulatiivinen laskutus jälleenmyyjille on kuitenkin ollut 8,4 prosenttia korkeampi kuin vuoden alussa laadittu ennuste. Koko vuoden laskutustavoite on silti 43 prosenttia pienempi kuin vuonna 2024.
Offroadpyöristä osa myydään rekisteröimättä, mikä on näiden tilanne?
”Suomessa kuluttajille luovutetut, mukaan lukien rekisteröimättömät offroad-pyörät, ovat noin 30 prosenttia jäljessä viime vuodesta. Jälleenmyyjien varastot ovat pienentyneet huomattavasti. Nordicin jälleenmyyjien varastot ovat 43,5 prosenttia pienemmät kuin vuosi sitten. Jälleenmyyjät tarvitsevat jo kipeästi uutta tuotantoa.
Onko jonossa jo sovittuja kauppoja eli paraneeko myynti loppuvuotta kohti?
”Kysyntä uusien mallien osalta on ollut erittäin vahvaa – niin vahvaa, että emme todennäköisesti olisi täysin osanneet varautua siihen edes normaalissa toimitustilanteessa. Jonossa on jo runsaasti tehtyjä tilauksia, ja kuluttajille luovutettavien pyörien määrä tulee kasvamaan selvästi loppuvuotta kohti tuotannon käynnistymisen myötä. Odotamme selkeää myynnin piristymistä vuoden toisella puoliskolla.”
Ovatko asiakkaat peruneet kauppoja toimitusvaikeuksien takia?
Valitettavasti myös perumisia on tullut, mikä on täysin ymmärrettävää ottaen huomioon tilanteen. Tuotannon käynnistäminen vei odotettua pidempään, ja osa asiakkaista ei voinut odottaa loputtomiin. Olen pahoillani asiakkaiden puolesta ja pyydän vilpittömästi anteeksi aiheutunutta harmia. Teemme parhaamme, jotta loppuvuoden toimitukset sujuisivat luotettavasti ja mahdollisimman ripeästi.
KTM ja Husqvarna on jo esitellyt mallivuoden 2026 pyörät,milloin niitää saadaan Suomeen?
”Kaikki vuoden 2026 malliston uutuudet, mukaan lukien sekä katu- että offroad-segmenttien tärkeimmät mallit, ovat vahvistuneet tämän vuoden tuotanto-ohjelmaan. Ensimmäiset pyörät ovat jo matkalla Suomeen. Tuotantoa on rajoitetusti, mutta toimitukset jatkuvat syksyn ajan porrastetusti mallikohtaisen tuotantoaikataulun mukaan.”
Mitä malleja haluaisit nostaa uutuuksista, jotka uskot menestyvän Suomessa?
”Erityisesti 390 Adventure R -mallin kysyntä on ollut poikkeuksellisen suurta heti lanseerauksesta alkaen. Malli on saanut hyvän vastaanoton niin harrastajilta kuin jälleenmyyjiltäkin. Tämän vuoden aikana saatavuus on kuitenkin rajoitettua tuotannon kapasiteetista johtuen, mutta valmistus jatkuu ilman katkoksia. Uskomme saavamme riittävästi toimituksia kattamaan kysynnän ainakin kaudelle 2026. 390 Adventure R:n ohella myös muut uutuusmallit herättävät selvästi kiinnostusta.”
Onko ylivuotisia malleja vielä paljon myymättä?
”Ylivuotisia malleja on vielä joitain kappaleita jälleenmyyjien varastoissa, ja niihin on tarjolla kiinnostavia kampanjoita. Näitä kannattaa ehdottomasti tiedustella suoraan jälleenmyyjiltämme.”
Suomessa toimivan markkinointitiyrityksen KTM Nordicin emoyritys on Sportmotorcycle GmbH, joka omistaa KTM Nordicin 100-prosenttisesti.
Tuotanto keskeytyi marraskuussa 2024
Itävaltalainen KTM, Husqvarna ja GASGAS -moottoripyöriä valmistava KTM AG haki keväällä 2025 saneerausmenettelyyn.
Velkoja oli 1,8 miljardia euroa. Velkojia edusti itävaltalainen AKV Europa, joka on valtion tunnustama velkojiensuojayhdistys.
Velkojat hyväksyivät helmikuussa saneerausmenettelyn. Toukokuun lopulla Rahoittajaksi intialainen Bajaj Auto. Yhtiö on KTM:n emoyhtiö Pierer Mobility AG:n merkittävä omistaja.
KTM sai uutta 600 miljoonaa euroa uutta pääomaa aiemmin käyttöön annetun 200 miljoonan euron lisäksi. Alueellinen tuomioistuin hyväksyi saneerausmenettelyn kesäkuun alussa, ja tuotanto alkoi heinäkuun lopussa.
Onko viimeisillä rahoitusjärjestelyllä vaikutusta konsernin omistussuhteisiin?
”Kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) näkökulmasta omistus- ja määräysvaltakysymyksiä arvioidaan hieman eri tavalla, erityisesti IFRS 3 -standardin mukaisesti. Tästä syystä IFRS:n mukainen esitystapa konsernirakenteesta voi poiketa oikeudellisesta omistuksesta”, Sihvonen kertoo.
22. toukokuuta 2025 Pierer Industrie AG ja Bajaj B.V. allekirjoittivat optiosopimuksen, joka antaa Bajajille mahdollisuuden hankkia Pierer Industrien omistusosuuden Pierer Bajaj AG:stä toukokuun 2026 loppuun mennessä. Tämä järjestely ei ole vielä saanut virallista hyväksyntää eikä sillä ole vaikutusta nykyiseen omistusrakenteeseen.