Trombian autonominen lakaisukone on maailman suurin robotti-imuri. Sen sarjatuotanto on juuri alkanut Kuopiossa.
Messualueen näytöllä on kaksi lakaisukonetta web-kamerakuvassa. Toinen on Saksassa ja toinen Kuopion jätelaitoksella.
Trombia Technologiesin toimitusjohtaja Antti Nikkanen antaa komennon ja Kuopion kone lähtee liikkeelle.
”Näen käyttöliittymästä reitin, minkä kone tänään tulee ajamaan. Tässä on sama toteutus kuin kodin pölynimuriroboteissa. Täsmälleen sama konsepti, mutta maailman suurille teollisuusalueille”, Nikkanen kertoo.
Trombia Free -koneen tie myyntikelpoiseksi tuotteeksi kesti viisi vuotta. Kone esiteltiin vuonna 2020 ja jo seuraavana vuonna sillä puhdistettiin katuja Espoossa.
Ensimmäinen laite toimitettiin Yhdysvaltoihin vuonna 2022. Laitteen tekninen toimivuus saavutettiin jo varhaisessa vaiheessa, mutta sen luvallinen autonominen käyttö olikin jo vaikeampi rasti. Ongelma on sama kuin autonomisilla autoilla.
”Regulaatio oli pullonkaula. Silloin ei tiedetty, mitä vaatimuksia kaupungissa toimivan autonomisen laitteen tulisi täyttää. Luovuimme julkisista paikoista ja keskityimme teollisiin käyttäjiin.”
Lakaisukone suunniteltiin täyttämään ISO 3691-4 standardit, jotka ohjaavat teollisuuskäyttöön tarkoitettuja autonomisia ajoneuvoja ja mobiilirobotteja.
Tuplavarmistus takaa turvallisuuden
Koneessa on kaksi toisistaan erillistä järjestelmää. Koneen ohjaukseen käytetään gps-pohjaista paikannusta ja laserkeilaimia. Toimintafilosofia on selvä: roskat on poistettava muita vaarantamatta.
”Lakaisukoneen on löydettävä se ahtain paikka, jossa ne roskat on”, Nikkanen kertoo.
Jo laserkeilaimet hidastavat koneen vauhtia tai pysäyttävät sen, jos ne havaitsevat ylimääräisen esteen.
Tämän lisäksi on erillinen, tutkiin perustuva turvajärjestelmä, joka pysäyttää koneen riippumatta ohjausjärjestelmän komennoista. Koneen ulkopaneeleissa on perinteiset hätäseis-painikkeet.
Helppoa tuotteistaminen ei silti ollut.
”Juuri kun olemme saaneet järjestelmän toimimaan, anturivalmistaja vaihtaa omistajaa ja kyseinen malli jääkin pois tuotannosta.”
Koneelle on saatu autonomiseen käyttöön oikeuttavat standardoinnit, jotka käyvät myös Yhdysvalloissa.
”Olemme päässeet normaaliin myyntiputkeen”, Nikkanen kertoo.
Ensimmäiset standardin mukaiset toimitukset toteutettiin kesällä 2024.
Trombia Free -kone korvaa parhaimmillaan neljä kuljettajan operoimaa lakaisukonetta.
”Kannattavuusraja on 70 000 puhdistettavaa neliömetriä viikossa eli 10 000 neliömetriä vuorokaudessa.”
Yhdellä latauksella kone toimii neljä tuntia ja se kykenee puhdistamaan 24 000 neliömetriä. Vuorokaudessa puhdistuskapasiteetti on 60 000 neliömetriä.
Perinteinen lakaisukone puhdistaa noin kaksi kilometriä tunnissa. Robottikone työskentelee kolminkertaisella nopeudella. Puhdistusteho riittäisi kovempaankin kyytiin, mutta nopeus on rajoitettu kuuteen kilometriin tunnissa.
“Näin ihminen pääsee kävelemällä laitteen edestä pois.”
Vettä säästävä lakaisumenetelmä
Trombia-lakaisukoneen valtti on sen patentoitu puhdistusmenetelmä, jossa vettä käytetään vain pölyn sitomiseen. Perinteisissä menetelmissä kohde kastellaan ennen harjausta. Se tekee hiekasta ja pölystä raskasta lietettä.
Jos hiekkaa on paljon, kastelu ei ulotu kaikkiin kerroksiin ja pölyäminen jatkuu, kun kasteltu kerros kuivuu.
Trombian menetelmää kehitettiin levittämällä perunajauhoa toimiston lattialle ja testaamalla eri imureita.
Trombian menetelmässä puhalletaan ilmaa kadun pintaan ja harjataan sen jälkeen. Pölyinen ilma nostetaan kohti syklonierotinta. Erotin puhdistaa ilman, jolloin vältytään pölyhaitoilta. Vettä säästyy 95 prosenttia.
Kuivaharjaus mahdollistaa katujen lakaisemisen, vaikka lämpötila on pakkasella.
Samaa puhdistusmenetelmää käyttää myös pyöräkoneeseen kiinnitettävä malli Trombia Sweeper. Puhdistusnopeus on moninkertainen perinteiseen imulakaisulaitteeseen verrattuna, 12 kilometriä tunnissa. Laitetta on myyty noin 250 kappaletta.
”Puolitoista vuotta sitten, neljän vuoden budjettiväännön jälkeen, Porvoon kaupunki osti laitteen. Sen jälkeen Vanhan Porvoon asukkailta tuli palautetta, että ikinä ei ole ollut näin siistiä. Kaupunki tilasi toisen koneen”, Nikkanen kertoo.
Sweeper on ainoa PM 2,5 -sertifioitu pyöräkoneen lakaisulaite maailmassa. Se kykenee kaikkein haitallisempien, alle 2,5 mikrometrin kokoisten hiukkasten keräämiseen. Sertifikaatti, joka mittaa puhdistusjälkeä ja ympäröivää ilmaa luokittelee puhdistustehon antamalle siitä 1–4 tähteä.
”Testien tarkempia tuloksia ei saa julkaista. Puhdistusteho oli niin hyvä, että testauslaitos totesi meille, että tälle pitäisi antaa kuusi tähteä.”
Yhdysvallat vetää robottibuumia
Trombian taustalla on lumiauravalmistajana paremmin tunnettu Snowek. Samalla nimellä valmistetaan edelleen auroja, hiekottimia ja harjalaitteita.
Nyt yrityksen nimi on Trombia Technologies. Perinteisempien tuotteiden myynti tuo kassavirtaa, joka mahdollistaa jatkuvan toiminnan. Kaikki koneet kootaan Kuopiossa.
Vuonna 2022 yritys kävi rahoituskierroksen ja pääomistajaksi tuli saksalainen, 2,5 miljardin liikevaihtoa tekevä Faun-konserni. Faun omistaa yli puolet, loput omistajat ovat suomalaisia.
Vuoden 2023 liikevaihto oli viisi miljoonaa euroa ja liiketulos 212 000 euroa. Viime vuodelle liikevaihto laski ja tulos painui tappiolle 910 000 euroa.
”Vuosien tuotekehityspanokset näkyvät poistoissa. Ensimmäinen tuotantolaite toimitettiin vasta vuoden 2024 syksyllä”, Nikkanen kertoo.
Liikevaihdossa autonomiset laitteet eivät vielä näy. Nyt myydyt autonomiset laitteet ovat NYK Groupilla Euroopan suurimmassa autolauttaterminaalissa Zeebrüggen satamassa Belgiassa ja Italiassa messukeskus Fiera Milanoa operoivalla Arexpolla.
Kuopion jätelaitos edustaa palvelumallia, jossa Trombia operoi sitä.
”Automaation kannalta Yhdysvallat kasvaa nopeammin. Kun Euroopan volyymit ovat luokkaa kymmeniä kappaleita, Yhdysvalloissa samaa volyymiä on odotettavissa per asiakas. On kiikun kaakun, jäämmekö odottelemaan Euroopan junaa.”
Valmistuskapasiteetti ei ole Nikkasen mukaan ongelma. Emokonsernilla on tehdas Saksassa ja tuotannollistaminen on jo valmiiksi mietitty.
”90 prosenttia robotisoinnin kasvusta tulee Yhdysvalloista. Jos ei tänä vuonna, niin viimeistään ensi kesänä liikevaihdostamme yli 50 prosenttia tulee robotisoinneista.”