Kotimaisen raitiovaunubuumin valokeilassa paistatelleen Škoda Transtechin tilinpäätösluvut viime vuosilta ovat karua luettavaa. Transtech on tuottanut viimeisen seitsemän vuoden aikana tappiota yhteensä 83,5 miljoonaa
Yhtiön kurssi ei ole kääntynyt parempaan, päinvastoin. Viime vuonna tappiota kertyi ennätykselliset 25,5 miljoonaa 114 miljoonan euron liikevaihdolla.
Yhtiön omaa pääomaa vahvistettiin Škodan emoyhtiön toimesta tilikauden aikana 75,6 miljoonan euron oman pääoman lisäsijoituksin.
Suomalainen tytäryhtiö on niin huonossa hapessa, että Transtechin vanhat pääomalainat konvertoitiin yhtiön omaksi pääomaksi. Omaa pääomaa yhtiöllä on jäljellä vain 1,2 miljoonaa, ja omavaraisuusaste on vain 1,4 %, selviää Alma Median yritystietokannan tiedoista.
”Škoda Transtechin luvut ovat olleet kiistatta kestämättömiä, ja ne ovat olleet myös keskeinen syy Otanmäen toimipisteessä käynnissä olevaan laajaan kehitysohjelmaan. Tilinpäätöstietojen numerot eivät siten anna täydellistä kuvaa tilanteesta”, vastaa Škoda Groupin pääjohtaja Petr Novotny T&T:lle sähköpostitse.
Novotnyn mukaan Škoda Group on tehnyt merkittäviä investointeja vahvistaakseen toimintojaan Suomessa. Käynnissä on myös laaja tehostamisohjelma, joka on yhtiön mukaan purrut tappiokierteeseen.
”Olemme saavuttaneet positiivisen ebitda-tuloksen vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.”
Otanmäessä junan vaunuja valmistavalle Transtechille Helsingin päätös tilata vaunut sveitsiläiseltä Stadlerilta oli katkera pala. Toimitusjohtaja Juha Vierros korosti alkusyksystä T&T:lle, kuinka Helsingin tilaus on merkittävä koko kotimaiselle kiskokalustoteollisuudelle.
Helsingin tilauksen arvo oli Ylen tietojen mukaan 271 miljoonaa. Kaikkinensa koko vaunukaupan arvo optioineen ja huoltotöineen oli EU-tarjousasiakirjoissa peräti 1,6 miljardia euroa.
Harmittavasta takaiskusta huolimatta Škodalla ei ole kuitenkaan ryhdytty ripottelemaan tuhkaa päälle.
”Škoda-konserni on taloudellisesti vakaa kiskokalustoyritysten ryhmä ja yhä merkittävämpi toimija Euroopan kiskokalustomarkkinoilla. Kuten Škoda Transtechin taloustiedoista käy ilmi, konserni on tukenut johdonmukaisesti suomalaista tytäryhtiötään jo useiden vuosien ajan ja jakamalla yhteisiä resursseja”, toimitusjohtaja Vierros sanoo.
Kommentti vie pohjaa pois niiltä teorioilta, joiden mukaan Transtechin vaikeudet juontuisivat siitä, että tshekkiläinen emoyhtiö kuppaa varoja pois suomalaistyttäreltään muodollisilla suunnittelu- ja rojaltikorvauksilla.
Škodan tilinpäätöksen mukaan tappiot johtuvat tiettyjen kiskokalustoprojektien tappiollisuudesta ja kyseisiin projekteihin tehdyistä kertaluontoisista tappiovarauksista.
Škodan tilaussalkku on edelleen melko pulska, liiketoiminta-alueen tilauskanta oli vuoden 2024 lopussa noin 317 miljoonaa euroa.
Yhtiö on investoinut viiden viime vuoden aikana tuotantoon 22 miljoonaa euroa ja tutkimus- ja kehitystyöhön toiset 22 miljoonaa euroa. Transtechin palveluksessa on 800 henkeä.
Škodalla on suu melko supussa Helsingin raitiovaunukaupan tiimoilta.
”Totean sen, mitä olemme todenneet julkisesti, eli tutkimme tarjouskilpailun tulosta”, Vierros sanoo.
Samaan aikaan valinkauhoja on jo tehty sen puolesta, että Kainuussa sijaitsevalla yhtiön Otanmäen-tehtaalla olisi alkamassa alasajo. Škoda luonnollisesti ei tätä kommentoi eikä spekuloi.
Onko Otanmäen-tehdas elossa vielä kahden vuoden päästä, toimitusjohtaja Juha Vierros?
”Škoda-konserni on vakaa kiskokalustoyritysten ryhmä ja yhä merkittävämpi toimija Euroopan kiskokalustomarkkinoilla. Yhtiö on sitoutunut Suomen markkinoihin.”
Onko oma asemasi toimitusjohtajana vaakalaudalla kaupan menettämisen seurauksena?
”Heh, hyvä kysymys. Minun työsuhteestani päättävät muut henkilöt.”
Lue myös: