Fordin pieni täyssähköinen tila-auto miellyttää hinnallaan, hyvällä tilankäytöllään ja ajettavuudellaan. Pienen ajoakun vuoksi todellinen toimintamatka jää lyhyeksi.
Olisipa sähköauto, johon mahtuu viisi henkeä ja mukaan vielä tolkuton määrä tavaraa. Hintaa ei saisi kuitenkaan olla paljon päälle 30 000 euroa. Mahtaako sellaista olla olemassakaan?
Harvassa ne ovat, mutta tässä yksi sellainen: Ford E-Tourneo Courier. Vain vähän yli 4,3 metriä pitkä auto on todellinen tilaihme. Sitä selittää pakettiautosta peräisin oleva kantikas, korkea ja leveä kori.
Mallinimessä e-kirjain kertoo sähköisyydestä, Tourneo puolestaan tarkoittaa henkilömallia ja Courier on mallistoperheen pienimmän titteli. Samannäköinen pakettiauto kantaa nimeä Transit Courier.
Pieni päältä, iso sisältä
Kompaktissa tila-autossa istutaan ryhdikkäästi selkä suorana, ja pään päälle jää vielä kymmeniä senttejä ilmatilaa.
Tavaratilassa on kokoa kuin ison farmarin kontissa konsanaan, 570 litraa. Edessä on tilava keskikonsoli pikkutavaralle ja kattohylly. Etupellin alla on 44 litran kotelo, johon saa sullottua latausjohdon.
Takana on liukuovet, mikä helpottaa takaistuimelle kulkemista ahtailla parkkipaikoilla.
Takapenkille mahtuu kolme, vaikkakin keskipaikalla on hiukan laitoja ahtaampaa. Lattian keskellä ei ole tilaa vievää tunnelia.
Takaistuin on tuotu aika lailla eteen tavaratilan eduksi, joten jalkatilaa ei ole mitenkään ruhtinaallisesti. Jalkaterät saa kuitenkin ujutettua etupenkkien alle, eikä pääntilasta tosiaan ole puutetta vaikka pelaisi NBA:ssa.
Takapenkki kaatuu kahdessa osassa, jolloin istuimet saa käännettyä nippuun niin, että tavaratilaa on kattokorkeuteen asti kuormattuna lähes pikkupakumaiset 2 162 litraa.
Lastauspituutta takapenkit käytössä on metrin verran, ja penkit kaadettuina vähän päälle 1,4 metriä. Niinpä tilapäiseksi camperiksi E-Tourneo Courier ei ainakaan makuutilan puolesta taivu. Retkeilijöihin Ford kuitenkin vetoaa myymällä lisävarusteena muun muassa takaluukun telttaa.
Kuormansa mahtuvuutta pohtiville vielä tiedoksi, että pyöränkoteloiden välissä leveyttä on 1 172 millimetriä ja suurimmillaan 1 235 milliä.
Takaluukku on suuri, joten sen aukominen vie runsaasti tilaa.
Konttori kunnossa
Hyötyajoneuvojuurista kertoo ohjaamoa hallitseva musta muovi. Ei siis kovin henkilöautomaista, mutta todennäköisesti kulutusta kestävää ja ainakin helposti puhtaana pidettävää.
Istuimet ovat mallia perus: lievästi muotoillut eikä sivuttaistukea juuri ole. Säädöt ovat manuaaliset.
Kuljettaja ilahtuu ohjauspyörän perinteisistä napeista ja siitä, että ilmastoinnin säätimet ovat koko ajan näkyvillä keskinäytön alaosassa.
Vaihdevipu tai paremminkin ajosuunnan valitsin on ohjauspyörän tuntumassa. Vasemmassa viiksessä on vilkuttamisen lisäksi tuulilasipyyhinten toiminnot.
Yllättää maantiellä
Kaupunkiajo sujuu mallikkaasti. Kulmikkaan korin ulkomitat on helppo hahmottaa, ja lyhyelle autolle löytyy helposti paikka kadunvarresta. Korilla on leveyttä se, mikä muillakin nykyautoilla, 1,8 metriä, ja sivupeilit mukaan lukien vielä enemmän.
Keskinäytöstä voi valita yhden polkimen ajon. Kaasupolkimelta jalan nostamalla auto pysähtyy jarruun koskematta. Taajamanopeuksissa auto kulkee rivakasti.
Maantieajoa kohtaan odotukset eivät ole suuria, onhan akseliväli lyhyt ja kori yhtä korkea kuin leveä. Mutta huoli pois, E-Tourneo kulkee matka-ajossa erinomaisen suoraan, eikä ohjauksessa tai ajettavuudessa ole muutenkaan huomauttamista. Ainakin kun muistetaan, että kyseessä on pakupohjainen tila-auto.
Alustakin toimii erinomaisen kantavasti, mutta säilyttää mukavuuden. Tiukoissa kurveissa Courier hiukan kallistelee, mutta ei kovin paljon.
Sähkössä tekemistä
Ford on onnistunut siis monessa, mutta sähköisissä ominaisuuksissa olisi vielä kehittämistä.
Sähköautoksi pieni suuri E-Tourneo Courier ei ole kovinkaan tehokas. Moottorin teho on vaatimattomat sata kilowattia eli 136 hevosvoimaa. Kiihtyvyys nollasta sataan on 11 sekuntia.
Alkukiihtyvyys on kuitenkin sähköautomaisen säpäkkää, joten kaupungissa auto raketoi, ja nilkka ojossa moottoritien rampilta ehtii kyllä muun liikenteen sekaan. Huippunopeus on 145 kilometriä tunnissa.
Sähköautossa akun osuus hinnasta on merkittävä, joten 33 550 euron lähtöhinnalla ei voi odottaa saavansa isosti kapasiteettia. Kyseessä onkin Fordin edullisin sähkömalli, sillä samaan tekniikkaan perustuva pieni Ford Puma -sähköauto maksaa alkaen 34 990 euroa.
Yli 30 000 euron hinta ei ole vähän rahaa sekään, mutta sitä kannattaa verrata muuhun markkinaan: vuonna 2024 ensirekisteröidyn auton keskihinta oli Suomessa 48 900 euroa, ja sähköauton peräti noin 56 000 euroa.
Etenkin sähköautot nostavat keskihintaa, sillä bensiinimoottoristen hinta asettuu noin 32 000 euroon.
Lyhyt toimintamatka
E-Tourneo Courierin ajoakun käytettävissä oleva kapasiteetti on vain 43 kilowattituntia. Wltp-testin mukaan sillä pitäisi päästä 288 kilometriä.
Täydellä akulla auto lupaa 264 kilometrin kantaman. Kymmenen asteen päivälämpötila, nollassa käynyt yölämpötila ja moottoritieajo kesänopeuksilla verottavat todellista toimintamatkaa niin, että autolla pääsee vain rapiat 200 kilometriä.
Korissa on isosti otsapinta-alaa ja sitä myötä ilmanvastusta, mikä vauhdin lisäksi verottaa kantamaa matka-ajossa.
Pikkupakusta tehdyssä henkilömallissa pienen kantaman toisaalta ymmärtää, sillä pohjana oleva auto on tarkoitettu taajamaliikenteeseen ja lyhyisiin ajomatkoihin. Nykivässä kaupunkiajossa auto varaa akkua hidastuksissa.
Ilmoitettu kulutus on hiukan yli 17 kilowattituntia. Ajotietokoneen mukaan kyseisen yksilön pitkäaikainen kulutus on ollut 19 kilowattituntia.
Lataa luvatusti
Pienen akun ansiosta pikalatauksen pitäisi optimiolosuhteissa sujua kuitenkin rivakasti, kymmenestä prosentista 80 prosenttiin 23 minuutissa.
Akun esilämmitys kytkeytyy päälle automaattisesti, kun autolla navigoidaan latauspisteelle. Lämmitystä ei voi kytkeä päälle manuaalisesti, eikä akun lämpötilaa pysty seuraamaan näytöltä.
Lataustestissä ehkä hiukan vielä viileä ajoakku latautui 19:stä prosentista 80 prosenttiin 25 minuutissa, joten ilmoitettuun latausaikaan on hyvinkin mahdollista päästä. Se rohkaisee ainakin kiireetöntä kulkijaa vähän pidemmällekin taipaleelle, vaikka toimintamatka jääkin varsin vaatimattomaksi.
Latausteho on sekin matala, maksimissaan vain sata kilowattia. Kokeilussa teho kävi korkeimmillaan 94 kilowatissa, mutta siitä käyrä alkoi lasketella nopeasti alamäkeen.
Asiointilatauksen teho on 11 kilowattia, ja ilmoitettu latausaika alle 5,5 tuntia.
E-Tourneo Courierissa on pitkälti samat ajoavustimet kuin henkilöautoissa yleensä. Koeajoautossa valinnaisena on 1 100 euroa maksava paketti, johon sisältyy muun muassa navigointijärjestelmä, aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistanpitoavustin, sekä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä.
Sähkö vai bensa?
Bensiinimoottorinen sisarmalli Tourneo Courier on yllättäen hinnoiteltu reilut kymmenen euroa kalliimmaksi kuin nyt koeajettu sähköversio, 33 563 euroon. Autoveroa sen hinnassa on lähes 6 000 euroa.
Bensiinin ja sähkön välillä pallottelevaa voi kiinnostaa, että bensamallin ilmoitettu kulutus sadalla kilometrillä on 6,9 litraa ja sähköauton 17,5 kilowattituntia, mikä vastaa noin kahden bensiinilitran energiasisältöä.
Autoedun verotusarvoja kannattaa vertailla: bensamallissa vapaa autoetu on 735 euroa kuukaudessa ja käyttöetu 555 euroa kuukaudessa.
Sähkösisaressa puolestaan 445 ja 385 euroa.
Euro NCAP -turvallisuustestissä polttomoottorinen sisarmalli Tourneo Courier sai kesällä 2025 neljä tähteä viidestä.
Pisteet 19 / 30
Hinta ☆☆☆☆☆
Tilava sähköauto vähän päälle 30 000 eurolla on vielä harvinaisuus.
Laatuvaikutelma ☆☆☆
Kabiinissa muovia piisaa, vaikka kokoonpanon laatu vaikuttaakin hyvältä.
Ajettavuus ☆☆☆
Autotyypin huomioon ottaen oikeinkin hyvä.
Istuimet ja tilat ☆☆☆☆
Tilat erinomaiset, istuimet ei niinkään.
Toimintamatka ☆
Lyhyt kantama on tämän auton suurin miinus.
Tietoviihdejärjestelmä ☆☆☆
Pientä hidastelua, muuten toimiva.
Kainulaisen kommentti
”Pieni päältä, suuri sisältä. Monet ominaisuudet ovat kunnossa, mutta toimintamatka on lyhyt – vaikka eiväthän kaikki tarvitse pitkää kantamaa.”