Komissio esitti keskiviikkona 17.12. merkittäviä muutoksia hiilirajamekanismiin (CBAM), joka on keskeinen työkalu EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Komission mukaan uudistuksilla pyritään turvaamaan eurooppalaisen teollisuuden kilpailukyky.
Vuonna 2023 käyttöön otetulla hiilirajamekanismilla on tarkoitus tasoittaa kilpailua EU:n ja unionin ulkopuolisten tuottajien välillä asettamalla hiilihinta tuontituotteille.
Tällä hetkellä CBAM koskee vain perusmateriaaleja, kuten alumiinia, sementtiä, sähköä, lannoitteita, vetyä, rautaa ja terästä. Se asettaa hinnan tuontituotteiden päästöille, jotta EU:ssa tuotetut materiaalit olisivat samalla viivalla.
Koska EU on poistamassa päästökaupan ilmaisia oikeuksia, se voi johtaa CBAMin piirissä olevien tuottajien kustannusten nousuun. Tämä taas voi johtaa tuotannon siirtymiseen EU:n ulkopuolisiin maihin, joissa ilmastopolitiikka on heikompaa, tai EU-tuotteiden korvautumiseen hiili-intensiivisillä tuonnilla.
Näiden riskien vähentämiseksi komissio esitti 17.12. CBAMin laajentamista 180 teräs- ja alumiinipainotteiseen jatkojalosteeseen, kuten koneisiin, laitteisiin, ajoneuvojen osiin ja kodinkoneisiin. Näin varmistetaan, että EU:hun tulevista tuotteista maksetaan sama hiilihinta kuin unionin sisällä tuotetuista.
Valvontaa kiristetään
Komissio aikoo myös ottaa käyttöön uusia keinoja sääntöjen kiertämisen estämiseksi. Raportointivaatimuksia kiristetään, ja CBAM-laskelmiin sisällytetään esikuluttajavaiheen teräs- ja alumiiniromu.
Lisäksi komissio saa valtuudet vaatia lisätodisteita tuotantopaikan ja päästöintensiteetin todentamiseksi, jos ilmoitetut arvot ovat epäluotettavia.
Komissio aikoo myös perustaa rahaston vuosille 2026–2027 tukemaan EU:n tuottajia, jotka ovat alttiita hiilivuotoriskeille kolmansien maiden markkinoilla. Rahasto korvaa osan päästökaupan kustannuksista, jos tuottaja osoittaa konkreettisia toimia päästöjen vähentämiseksi.
Komission ehdotuksiin sisältyy myös helpotuksia luotettaville kauppakumppaneille. Tavoitteena on vahvistaa CBAMin roolia globaalin hiilestä irtautumisen edistäjänä.
Vaikutukset suomalaisyrityksiin
Hiilirajamekanismi vaikuttaa Suomessa etenkin teräksenvalmistajiin, kuten Outokumpuun ja SSAB Europeen sekä konepajoihin.
Teknologiateollisuuden pääekonomisti ja johtaja Petteri Rautaporras sanoo, että komission ehdotukseen sisältyy suomalaisyritysten kannalta sekä uhkia että mahdollisuuksia. Hän pitää komission esitystä kuitenkin välttämättömänä.
”Suomalaisille raaka-ainevalmistajille CBAM on välttämätön, jotta ne voivat kilpailla esimerkiksi aasialaisen teräksen kanssa, kun päästökaupan ilmaisjakoa vähennetään.”
Hiilirajamekanismilla kannustetaan myös kolmansia maita vähäpäästöisempään tuotantoon.
”Tässä mielessä mekanismi on mahdollisuus ja puhtaan tuotannon näkökulmasta tärkeä, jotta EU:n kilpailukyky ei kärsi, vaan toimitaan samoilla pelisäännöillä”, Rautaporras sanoo.
Uhkat yrityksille konkretisoituvat johtavan ekonomistin mukaan etenkin vientimarkkinoilla.
”Jos Euroopassa valmistetaan kone tai laite, joka viedään EU:n ulkopuolelle, hiilirajamekanismi tuo eurooppalaiselle valmistajalle ylimääräisen kustannuksen verrattuna EU:n ulkopuoliseen kilpailijaan”, Rautaporras sanoo.
Tämä voi heikentää suomalaisten vientiyritysten kilpailukykyä.
”Uhkiin tulee suhtautua vakavasti ja pyrkiä ennakoimaan niiden vaikutukset”, Rautaporras sanoo.
Suurin kritiikki liittyy Teknologiateollisuuden johtavan ekonomistin mukaan siihen, että vaikutusarvioita CBAM-toimien vaikutuksista koko arvoketjun kilpailukykyyn on erittäin vähän saatavilla, mikä tekee valmistelusta kiireistä ja osin hätiköityä.