Piilotyöpaikat näkyviksi
Piilotyöpaikalla tarkoitetaan työmahdollisuutta, jota ei ole laitettu julkiseen hakuun. Se voi myös tarkoittaa tehtävää, joka konkretisoituu vasta, kun työnantaja ja työntekijä kohtaavat toisensa oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Tutkimusten mukaan noin kolme neljästä rekrytoinnista tapahtuu piilossa eli ilman avointa hakua.
Nimestään huolimatta piilotyöpaikat voivat olla avoimessa haussa olevia tehtäviä helpompi väylä töihin, sillä niihin on usein vähemmän kilpailua.
Tee suunnitelma
Piilotyöpaikkojen etsimistä tukee parhaiten suunnitelmallisuus. Mieti siis ihan ensin, mistä olet kiinnostunut ja minkälaista työtä etsit. Pohdi myös huolella, mitä kaikkea jo osaat ja miten voit tuoda omaa osaamistasi esille. Sen jälkeen voit ryhtyä kartoittamaan työpaikkoja, joissa osaamisellesi olisi tarvetta.
Ota siis rohkeasti yhteyttä sinua kiinnostaviin työnantajiin ja kerro heille omasta osaamisestasi, kiinnostuksestasi ja motivaatiostasi. Valitse lähestyttävä työnantaja huolella ennen yhteydenottoa, tutustu yritykseen ja etsi sopiva kontakti, jota kannattaa lähestyä. Pohdi myös, miksi haluaisit juuri kyseisen yrityksen palvelukseen, ja mitä lisäarvoa osaamisesi heille toisi.
Kysy mahdollisuuksista
Voit lähestyä kiinnostavia työnantajia vaikka rekrytointimessuilla, lähettämällä avoimen hakemuksen ja CV:n tai ottamalla suoraan yhteyttä rekrytoinnista vastaavaan henkilöön. Joskus työnantajakin tajuaa tarpeensa kaltaisellesi tekijälle vasta, kun asia esitetään hänelle suoraan.
Jos osaamisellesi ei ole juuri sillä hetkellä tarvetta, huolehdi siitä, että jätät itsestäsi hyvän vaikutelman ja pysyt työnantajan mielessä. Sopiva tehtävä saattaa avautua yllättäen ja saatkin työnantajalta yhteydenoton!
Tule löydetyksi
Piilotyöhaussa voi myös olla hyötyä siitä, että olet löydettävissä sosiaalisessa mediassa, erityisesti LinkedIn-palvelussa. Monet rekrytoijat käyttävät LinkedIniä etsiessään haettavaan profiiliin sopivia osaajia. Luo siis itsellesi LinkedIn-profiili ja kuvaa siinä huolellisesti osaamistasi ja kiinnostustasi.
Verkostoidu rohkeasti ja ole aktiivinen erilaisissa sosiaalisen median ryhmissä. Jos työnhakuun liittyvän työnhaku- tai verkkokampanjan tekeminen tuntuu sinusta luontevalta, kannattaa sitäkin kokeilla. Jakamalla kotisivuasi tai videotasi saat näkyvyyttä, joka voi johdattaa oikean työnantajan luoksesi.
Omia tietoja kannattaa päivittää tasaisin väliajoin eri rekrytointi- ja suorahakuyritysten sivuilla. Lisäksi kannattaa pitää aktiivisena avoimet hakemukset yritysten omissa sähköisissä järjestelmissä. Rekrytoijat käyvät läpi myös jo olemassa olevia avoimia hakemuksia silloin kun etsivät osaajia uusiin tehtäviin.
Seuraa uutisointia
Hyvä keino saada vinkkejä piilotyöpaikoista on ajankohtaisten uutisen seuraaminen. Mitkä yritykset ovat laajentamassa ulkomaille, mitkä ovat juuri saaneet rahoitusta tai missä on vaihtunut toimitusjohtaja? Yrityksissä tapahtuvat muutokset viestivät mahdollisuuksista uusien tehtävien muodostumiselle. Seuraa myös uutisia start up sekä kasvuyrityksistä. Näissä voi olla tarvetta uusille osaajille mutta ei vielä resursseja suurien rekrytointikampanjoiden pitämiseen.