Oppia ikä kaikki
TEKin koulutusvaliokunnan puheenjohtaja Hanna-Riikka Myllymäen mielestä meidän tulisi ottaa enemmän vastuuta oman osaamisemme kehittämisestä – sekä ajallisesti että taloudellisesti.
– Kulttuurimme on vähän sellainen, että jonkun muun pitäisi maksaa. Se tulee osittain siitä, että meillä on rajattomasti maksuton koulutus, TEKin koulutusvaliokunnan puheenjohtaja Hanna-Riikka Myllymäki sanoo.
Hän kehottaa huolehtimaan, ettei oman osaamisen kehittämisessä tulisi pitkiä taukoja.
– Osaaminen vanhenee nopeasti, mutta nippelitieto sinänsä ei ole oleellista. Muuttuvassa työelämässä sosiaalinen kyvykkyys, asenne ja valmius oppia uutta ratkaisevat.
Myllymäki työskentelee Aalto EE:ssä, joka järjestää liikkeenjohdon ja asiantuntijoiden täydennyskoulutusta ja kehittämistä. Hän vastaa yrityksessä liiketoimintajohtajana myynnistä, koulutusohjelmista ja kansainvälisistä yhteistyökuvioista muun muassa MBA- ja Executive MBA -ohjelmien osalta.
– Muodollisen koulutuksen lisäksi on myös paljon muita keinoja kehittää osaamistaan. Kannattaa seurata oman alan lehtiä ja kirjallisuutta sekä verkostoitua, myös laajemmin, kuin vain omiin -päivittäisiin työtehtäviin liittyen.
Vaikka Myllymäki painottaa yksilön vastuuta, hän muistuttaa, että myös yhteiskunnalla, työnantajalla ja yliopistoilla on rooli perustutkinnon jälkeisessä osaamisen kehittämisessä.
Koulutukseltaan Myllymäki on materiaalitekniikan ja työpsykologian diplomi-insinööri. Hänellä on vankka kokemus koulutuspolitiikasta, joka on ollut osa hänen työtään yli 15 vuotta.
Yksi TEKin tuoreimmista tutkimuksista liittyy juuri osaamisen kehittämiseen. Miten Myllymäki näkee TEKin tutkimusten hyödynnettävyyden? Mitä tutkimustuloksilla voitaisiin tehdä, ettei hyvä data jää vain pöytälaatikkoon pölyyntymään?
– TEKin tutkimuksia hyödynnetään yli-opistoissa, mutta enemmänkin voisi hyödyntää myös yrityksissä. Kun mietitään, miten tietyt kurssit saadaan vaikka lähemmäs työelämää, tutkimusdatasta saa suunnittelulle katetta ja ideoita, mitä osaamista halutaan ja mille on kysyntää. Uutta suuntaa ei tarvitse ottaa mutu-tuntumalla.
1987–1990 1991 1999 2015 2015 |