Azipod-potkurijärjestelmällä varustettu Wasalinen Aurora Botnia

Azipod® liikuttaa satoja merialuksia

|
Uutinen
Kuuntele

SITP-finalisti 2021. Reilu kolmekymmentä vuotta sitten ABB, Wärtsilä Meriteollisuuden omistuksessa ollut Helsingin Hietalahden telakka ja Merenkulkulaitos totesivat, että nyt tarvitaan tehokkaampi ja paremman ohjailtavuuden omaava jäänmurtaja. Yhteistyön tuloksena syntyi Azipod-ruoripotkurijärjestelmä.

Kuva: Azipod®-potkurijärjestelmällä varustettu Wasalinen Aurora Botnia operoi matkustajalauttareitillä Vaasan ja Uumajan välillä.

Suomessa meret ja satamat jäätyvät talvella, mikä tekee jäänmurtajista ratkaisevan tärkeitä. Reilut 30 vuotta sitten ryhmä asiantuntijoita aloitti pilottiprojektin, jonka tavoitteena oli kehittää entistä tehokkaampi jäänmurtaja. Kehitystiimi alkoi suunnitella potkurilaitetta, joka olisi mekaanisesti luja ja yksinkertainen. Tavoitteena oli keksiä potkuri, joka olisi paremmin ohjailtavissa kuin perinteinen akseli-peräsin-potkuri. 

Pilotissa olivat alun perin mukana Strömberg, Wärtsilä Meriteollisuus ja Merenkulkulaitos. Vuonna 1988 Strömberg yhdistyi ABB:ksi. Kun Wärtsilä Meriteollisuus meni konkurssiin vuonna 1989, laivanrakennuksen ammattialisia edustamaan tuli uusi Masa-Yardsiksi nimetty yhtiö. 

Perinteisesti potkurin työntövoima oli johdettu moottorista akseleita ja hammasrattaita pitkin potkuriin. Moottori oli iso ja se sijaitsi keskellä laivaa vieden paljon tilaa. Kehitystiimi havaitsi, että oli tehokkaampaa asentaa sähkömoottori potkurin yhteyteen laivan ulkopuolelle, jolloin laivan sisältä vapautui tilaa muuhun käyttöön.

Yhteistyön tuloksena syntyi Azipod-ruoripotkurilaite. Ensimmäistä kertaa Azipod-järjestelmä pääsi tosi toimiin väyläalus Seiliin asennettuna vuonna 1991. Vuosien varrella Azipod-järjestelmää ovat olleet kehittämässä sadat ihmiset. Nykyään Azipod-ruoripotkurijärjestelmä on käytössä muun muassa yli sadassa jäissä kulkevassa aluksessa ja yli sadassa risteilijässä ympäri maailmaa. ABB on myynyt tähän mennessä yli 700 Azipod-yksikköä.

– Perinteinen akseli-peräsin-potkuri aiheuttaa laivaan värähtelyä, jonka huomaa risteilyllä esimerkiksi, kun lasit alkavat kilistä ravintolan hyllyssä. Azipod-järjestelmä vähentää moottorin ja työntövoiman aiheuttamaa värähtelyä laivan rungossa ja tekee laivoista hiljaisempia, kertoo ABB Marine & Ports -divisioonassa työskentelevä teknologiajohtaja Jukka Varis

Varis on ollut mukana Azipod-järjestelmän kehittämisessä sen alkuajoista alkaen. Hän on myös yksi ABB:n propulsioyksikön johtoryhmän jäsenistä ajalta, jolloin Azipod-järjestelmä kasvoi kansainväliseen menestykseen.

– 2010-luku oli merkittävä käännekohta Azipod-järjestelmän kansainvälisen läpilyönnin osalta. Tuotteen teknologinen kehitys oli huippuluokkaa ja asiakkaiden käyttökokemukset motivoivat jatkojalostamaan tuoteperhettä entisestään, Varis sanoo.

Kunhan löydämme parhaan tavan tuottaa vihreää sähköä, sitä voi käyttää Azipod-propulsiossa.
- Jukka Varis

Azipod-yksikkö kääntyy 360 astetta, mikä parantaa laivan ohjattavuutta. Azipod-järjestelmän ansiosta vesi virtaa potkureissa häiriöttömästi, mikä vähentää polttoaineen kulutusta. Risteilyalus, jossa on Azipod-potkurijärjestelmä, kuluttaa keskimäärin noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta kuin perinteisellä akselilinjalla ja peräsimellä varustettu alus.

Jäänmurtajassa Azipod huuhtelee aluksen pohjaa vähentäen jäiden tarttumista laivaan aiheuttamaan kitkaa, jolloin alus voi kulkea vapaammin.

Azipod on sähköinen propulsiojärjestelmä ja laiva voi operoida sitä useilla erilaisilla voimanlähteillä. Perinteisen dieselsähkön lisäksi laiva voi hyödyntää esimerkiksi polttokennoja tai akkuja.

– Sähköpropulsion kannalta ei ole väliä, millä keinoin energia tuotetaan. Kunhan löydämme parhaan tavan tuottaa vihreää sähköä, sitä voi käyttää Azipod-propulsiossa.

ABB valmistaa Azipod-propulsoriyksiköt Helsingin Vuosaaressa, kokoonpanee laivan sisälle tulevat kääntöjärjestelmät Haminassa ja rakentaa pienemmät, alle 7.5 MW Azipod-yksiköt Kiinan Shanghaissa.

Varis kiittelee tiimiä, jonka kanssa hän on saanut jatkokehittää alkuperäisestä Azipod-innovaatiosta globaalisti menestyvän tuotteen.

– Meidän tiimissä ihmiset tukevat toisiaan. Meillä on myös läheiset suhteet asiakkaisiimme. Kuljemme yhteistä tavoitetta kohti ja se on tuonut rikkautta tähän tekemiseen.

SITP-finalisti 2021

ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmä on yksi viidestä Suomalainen insinöörityöpalkinto 2021 (SITP) finalistista. Voittaja julkaistaan marraskuun lopussa. Tutustu kaikkiin finalisteihin.