DI Matti Iskanius, TkT Risto Tiainen, DI Tero Järveläinen, TkT Kimmo Rauma ja TkT Antti Tarkiainen

Tehoa työkoneisiin sähköisillä voimansiirtojärjestelmillä

2018: TkT Kimmo Rauma, DI Tero Järveläinen, DI Matti Iskanius, TkT Antti Tarkiainen ja TkT Risto Tiainen.

Visedo on noussut nopeasti maailman johtavaksi työkoneiden sähköisten voimalinjojen toimittajaksi. Palkitun ryhmän luomilla monikäyttöisillä tehoelektroniikkakomponenteilla ja ohjelmistoilla sähköistetään pyöräkuormaajia, kuorma-autoja, kivenmurskaimia ja laivoja.

Hybriditekniikka on tuttua henkilöautoista, mutta työkoneissa sähköisen voimalinjan hyödyt ovat usein kertaluokkaa suuremmat. Kun koneen kuormituspiikit hoidetaan sähköllä, paranevat niin laitteen energiatehokkuus kuin käyttöominaisuudet. Esimerkiksi sähköistetty kuorma-auto Sisu Polar Hybrid siirtää raskaiden kuorma-autojen teholukemat uudelle tuhatluvulle. Sähkömoottorin ja superkondensaattorien avustuksella kuorma-auton teho hetkellisesti lähes tuplaantuu 1 140 hevosvoimaan.

Asiakkaat ovat raportoineet Visedon sähköistämien työkoneiden polttoaineenkulutuksen pudonneen 30-50 prosenttia perinteiseen dieselkoneeseen verrattuna. Samalla tuottavuus työtuntia kohden on noussut parhaimmillaan jopa 40 prosenttia.

Taajuusmuuttuja taipuu moniin työtehtäviin

Yrityksen liikeideana on alusta asti ollut suunnitella omista komponenteista ohjelmiston avulla mukautettu sähkönkäyttöjärjestelmä juuri asiakkaan tarpeisiin. Avainasiakkaita ovat olleet muun muassa Volvo CE, Logset ja Sisu Auto.

Työkoneiden sähköisen voimalinjan suuri haaste on ohjata yksittäisiä komponentteja niin, että ne muodostavat yhdessä saumattomasti toimivan järjestelmän. Visedon työkonekäyttöön suunniteltu taajuusmuuttaja voidaan ohjelmoida hyvin erilaisiin työtehtäviin.

Sitä käytetään esimerkiksi Volvo LX1-hybridipyöräkuormaajassa, Logsetin hybridiharvesterissa, Rocksterin hybridikivenmurskaimessa, lentokentän matkalaukkukuljettimessa ja E-RA-sähköautossa, joka ajoi vuonna 2015 sähköautojen nopeimman kierroksen Nürburgringin radalla. Visedon uusin aluevaltaus on pienten laivojen sähköiset potkurijärjestelmät. Esimerkiksi Suomen vanhin lautta Föri liikennöi nykyisin Turun Aurajoen poikki sähkömoottorin voimin.

Cleantechille kysyntää

Palkittu kehitystyö ja sitä seurannut kaupallinen menestys sai alkunsa Visedo Oy:n perustajan Kimmo Rauman ajatuksista. Rauma kokosi tutuista tekniikan alan osaajista tiimin, jonka työllä Visedo nousi nopeasti maailman johtavaksi työkoneiden sähköisten voimalinjojen toimittajaksi.

Cleantechille on ollut työkoneissa ja -ajoneuvoissa kysyntää: vuonna 2009 perustetun yrityksen liikevaihto on lähes kaksinkertaistunut vuosittain, viime vuonna se nousi liki 10 miljoonaan euroon. Liikevaihdosta 90 prosenttia tulee viennistä. Markkinat ovat pääosin Keski-Euroopassa ja Aasiassa.

Menestyksen takana on vahva panostus tuotekehitykseen yhteistyössä muun muassa Tekesin ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa sekä markkinointiosaaminen.

Vuonna 2009 perustetun lappeenrantalaisyrityksen omistajaksi tuli syksyllä 2017 Danfoss. Yrityksen tuotekehitys on nyt entistä leveämmillä hartioilla, samaan aikaan kun työkoneiden sähköistämisestä on tulossa valtavirtaa.

Danfoss Mobile Electrification aikoo kasvattaa liikevaihtonsa vuoteen 2020 mennessä 30–50 miljoonan euroon.