DI Heikki Kuisma oli toinen vaisalalainen insinöörityöpalkinnon voittaja.

Sensor technological development work

1993: Heikki Kuisma

Piinkova mittausinnovaatio

Vaisalassa ounasteltiin 70-luvun lopulla, että anturien valmistus tulee muuttumaan saman tapaiseksi kuin mikropiirien tekeminen. Koska yrityksellä oli mahdollista investoida alan tutkimukseen, työhön käytiin päättäväisesti.

Näin syntyivät mikromekaaniset mittauslaitteet, jotka perustuvat piikiekon hallittuun syövytykseen. Syntyvät anturit ovat edeltäjiinsä verrattuina pieniä, tarkkoja ja edullisia.

Aikaisemmin anturit valmistettiin hienomekaanisesti, jolloin niissä oli suuri määrä tarkkuustyönä tehtyjä pikkuosia. Osavalmistuksen ja kokoonpanon jäljiltä tuotteet poikkeavat hieman toisistaan, joten mittalaitteet on kalibroimalla säädettävä näyttämään juuri haluttua aluetta.

Piistä syövyttämällä tehdyt laitteet eivät vaadi kokoonpanoa, ja niiden ominaisuudet toistuvat samoina jatkuvasti. Valmistuksessa käytetään piin hyviä sähköisiä ja mekaanisia ominaisuuksia.

Tyypillinen uuden suunnan laite on kiihtyvyysanturi. Siinä pikkiriikkinen piitanko muodostetaan juuri oikean muotoiseksi syövyttämällä se irti alustastaan. Se heiluu anturia liikutettaessa, sillä se kiinnittyy vain toisesta päästään. Kun sitä kiihdytetään tai jarrutetaan, se taipuu. Samalla tanko toimii pienen kondensaattorin osana, joten taipuma ja myös kiihtyvyys voidaan mitata suoraan sähköisenä arvona.

Anturiteknologia siirrettiin Vaisalassa omaan tytäryhtiöön, sillä tämä teknologia ei liittynyt kovinkaan läheisesti itse Vaisalan liiketoimintaan. Nykyisin VTI Hamlin on maailman johtava kiihtyvyysanturien valmistaja. Sen tuotteet menevät pääasiassa autoteollisuuden tarpeisiin, erityisesti turvatyynyjen laukaisujärjestelmiin. Hydraulisen jousituksen yleistyessä anturit ottavat myös paikkansa aktiivisten jousitusjärjestelmien ohjauksessa.