Suomalaisen asevarusteita valmistavan Silent Steel -yrityksen toimitusjohtaja sai hieraista silmiään toissa viikolla, kun yrityksen tuotteet olivat päätyneet osaksi vastikään julkaistua Battlefield 6 -videopeliä.
”Keskiviikkoaamuna heräsin ja katsoin, että slovenialainen yhteistyökumppanini Polenar Tactical oli jakanut eri somealustoilla videon, jossa nämä Silent Steelin äänenvaimentimet näkyvät”, yhtiön toimitusjohtaja Harri Sjögren kertoo tapahtumista.
Battlefield 6 julkaistiin 10. lokakuuta. Pelissä esiintyvät ainakin yrityksen Compact Streamer -äänenvaimennin, QD Muzzle Brake -suujarru sekä QD 5-Prong Flash Hider -liekinsammutin.
Pelaaja pääsee ostamaan suomalaisia tuotteita vasta, kun on edennyt pelissä riittävän pitkälle.
”Osa meidän asiakkaistamme pelaa kyseistä peliä ja he ovat sanoneet, että on hauska käyttää meidän tuotteitamme oikeassa elämässä ja nyt myös virtuaalimaailmassa”, toimitusjohtaja hehkuttaa.
Tuotesijoittelumarkkinointia parhaimmillaan
Battlefield-pelin julkaisu näkyi heti myös Silent Steelin sosiaalisen median kanavalla, kun tapahtuman jälkeen yrityksen Instagram-tilille ilmestyi satoja uusia seuraajia.
Yrityksen äänenvaimentimia ja liekinsammuttimia esiintyy pelissä kuitenkin ilman, että videopelin kehittäjät, yhdysvaltalainen Electronic Arts (EA) ja ruotsalainen pelistudio Digital Illusions Creative Entertainment (DICE), olisivat olleet yhteydessä Silent Steeliin.
Sjögrenin mukaan ihmiset ovat sosiaalisessa mediassa ihmetelleet, miten pelinvalmistaja voi käyttää tuotteita pelissä.
Toimitusjohtaja kuitenkin suhtautuu näkyvyyteen myönteisesti.
”En tunne Amerikan lainsäädäntöä enkä tiedä, onko tuotteita mahdollista käyttää, koska nimeä ei millään tavalla mainita. Mutta toisaalta meillehän tämä on tuotesijoittelumarkkinointia parhaimmillaan, joten en valita.”
Yhdysvaltojen markkina avautuu
Aiemmin Xerox-kopiokoneiden jälleenmyynnissä toiminut Sjögren päätyi asevarustealalle harrastuksen kautta.
Pitkäaikaisena ampujana hän turhautui siihen, että vasenkätisenä hän sai perinteisellä haittalevytekniikalla toimivan äänenvaimentimen kanssa ampuessaan palokaasut suoraan kasvoilleen. Ongelma synnytti idean uudenlaisesta läpivirtaustekniikalla toimivan äänenvaimentimen kehittämisestä.
Jo yrityksen perustamisvuodesta 2020 lähtien tähtäimessä oli, että tuotteet on suunniteltava sellaisiksi, että ne voi helposti tunnistaa Silent Steelin omiksi.
”Äänenvaimentimethan ovat yleensä olleet aseiden päissä sellaisia tasaisia pyöreitä putkiloita, eikä niitä oikein tunnista toisistaan. Aikanaan suunnittelin sellaisen erilaisen etupään, jossa on selkeästi meidän logomme vaimentimen kyljessä ja se toimii tavallaan karhennuspintana”, toimitusjohtaja kuvailee.
Silent Steelin tuotannosta yli 90 prosenttia menee vientiin, josta noin 70–80 prosenttia suuntautuu Eurooppaan ja loput Aasiaan ja Afrikkaan.
Viime keväänä yritys laajensi toimintaansa myös Yhdysvaltoihin solmimalla lisenssivalmistussopimuksen Michiganissa paikallisen toimijan kanssa. Michiganin yritys toimii Silent Steel USA -brändin alla.
Sjögrenin mukaan yrityksen liikevaihto on kasvanut hyvää tahtia perustamisvuodesta lähtien, ja tänä vuonna yritys on palkannut kaksi uutta vakituista työntekijää.
Viime vuonna liikevaihto oli 860 000 euroa ja nettotulos 149 000 euroa. Toimitusjohtaja arvioi, että vuoden 2025 lukemat pysyvät samalla tasolla. Hänen mukaansa Yhdysvalloissa solmittu sopimus on vaatinut aikaa ja rahaa.
”Mutta ensi vuodelle näen kyllä kovaa kasvua, koska muutamia isoja sopimuksia on päätösvaiheessa ja ne todennäköisesti kotiutuvat ensi vuonna.”
Sjögrenin mukaan uudet sopimukset koskevat eri maiden puolustusvoimia ja isoja asevalmistajia, jotka ovat yrityksen tärkeimpiä kohderyhmiä. Hän arvioi vuoden 2026 liikevaihdon kohoavan kaksinkertaiseksi, mikä lähentelisi jo kahta miljoonaa euroa.
”Lisäksi USA:n markkina on tietenkin sellainen, jossa odotan kasvua tulevan jo ensi vuonna. Siellä äänenvaimentimien markkina on kuitenkin kymmenen kertaa isompi kuin kaikissa Euroopan maissa yhteensä.”
Viisi uutta patenttihakemusta vireillä
Toisin kuin moni muu, Silent Steel on hyötynyt epävakaasta geopoliittisesta tilanteesta, kun Eurooppa on kasvattanut puolustusbudjettiaan.
”Kyllähän se meidän myyntiämme ja menekkiämme kasvattaa, kun puolustusvoimien ja viranomaisten budjeteissa on enemmän rahaa käytettävissä. Ja kun on pääasiassa sisämarkkinasta kyse, niin tuotteille ei ole vientirajoituksia Euroopassa.”
Yritys innovoi jatkuvasti uusia tuotteita, ja tällä hetkellä Patentti- ja rekisterihallituksessa on viisi uutta patenttihakemusta vireillä. Lisäksi uusi tuotekehitysprojekti on alkamassa vielä tänä syksynä.
Yrityksen pitkän aikavälin tavoitteet ovat selkeät.
”Viiden vuoden päästä liikevaihto on 5 miljoonaa euroa, meillä on 6–7 ihmistä töissä ja meillä on useita isoja puitesopimuksia eri asiakkaille. Eli kyllä tässä on selkeä kasvuvisio.”