ryhmä opiskelijoita ja yksi opiskelija koneen ääressä

Tule mukaan kampanjaan #tältänäyttääopiskelija

|
Uutinen
Kuuntele

Miltä opiskelijan arki näyttää? TEK ja Nyyti haastavat kaikki mukaan opiskelijoiden hyvinvointikampanjaan.

Kaikilla on mielikuva siitä, mihin opiskelija pystyy ja mistä tämän pitäisi suoriutua – yhteiskunnalla, Kelalla, oppilaitoksilla ja vanhemmilla. Odotukset ja todellisuus ovat usein kaukana toisistaan.

Pandemian aikana käsitykset opiskelijaelämästä ovat olleet murroksessa – yhteiset illanvietot ja lähiopetus ovat vaihtuneet yksinäiseen etäopiskeluun. Joku valmistuu korkeakoulusta ilman, että on ollut kontaktiopetuksessa juuri ollenkaan.

– Pahimmin koronarajoitukset ovat osuneet ensimmäisien vuosien opiskelijoihin, joilla ei ole ollut lainkaan mahdollisuutta kiinnittyä opiskelijayhteisöön tai yliopistoonsa. Jotkut heistä ovat muuttaneet opiskelupaikkakunnalleen toisista kaupungeista, eivätkä ole välttämättä tutustuneet yhteenkään opiskelukaveriinsa kahden vuoden aikana, TEKin opiskelijatoiminnan asiantuntija Jeremi Nyyssönen sanoo.

opiskelijat pitämässä hauskaa ja yksi opiskelija opiskelemassa
Kampanja näkyy muun muassa TEKin instagramissa.

TEK ja opiskelijoiden mielenterveyttä edistävä Nyyti ry ovat työskennelleet mielenTEKoja-hankkeessa laajasti opiskelijoiden hyvinvoinnin puolesta. Tänään alkava #Tältänäyttääopiskelija-kampanja on ideoitu yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kampanjaan voi osallistua julkaisemalla Instagramissa kuvan omasta opiskelijaelämästään (nykyisestä tai menneestä) aihetunnisteella #Tältänäyttääopiskelija. Osallistua voi myös jakamalla Nyytin ja TEKin julkaisemia, mielenterveyteen liittyviä tietoiskupostauksia omilla, oppilaitoksen tai opiskelijajärjestön tileillä. Kampanjan sisältöjä voi jakaa Instagramin lisäksi myös muissa some-kanavissa.

– Toivomme haasteeseen mahdollisimman realistisia, aitoja ja arkisia kuvia opiskelijoiden elämästä. Kuvan yhteydessä jokainen voi kertoa oman näkemyksensä siitä, mitä opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseksi pitäisi tehdä, sanoo mielenTEKoja-hankkeen asiantuntija Sanna Seppänen.

Seuraa kampanjaa TEKin instagramissa ja osallistu haasteeseen. Kampanja-aika: 2.3.–13.3.2022

Tutustu mielenTEKoja-hankkeeseen