Retuperän WBK soittimineen kuvattuna harmaata taustaa vasten.
Retuperän WBK:n soittajat pukeutuvat esiintyessään valkomustaan asuun, kypärään, nahkaiseen vyöhön ja saappaisiin.

Teekkarikulttuurin nuotinsaattaja

|
Uutinen
Kuuntele

Retuperän WBK on porskuttanut jo 91 vuotta, mutta vasta viime keväänä orkesteri valitsi kapellimestarikseen naisen. Minna-Aria Häsling osoittaa, että nainenkin voi johtaa oikein väärin.

Viime keväänä Retuperän WBK sai yleisöltä palautetta, että se soittaa liian hyvin. Uudempaa ranskalaista torvimusiikkia esittävä espoolainen teekkaripalokuntaorkesteri, omien sanojensa mukaan maailman paras sellainen, soittaa tunnetusti oikein väärin. Taiteellinen harhaanjohtaja eli kansankielisesti kapellimestari Audio Dubbado oli vienyt orkesteria kohti oikein oikein soittoa.

Nyt tahtipuikkoa heiluttaa Minna-Aria Häsling, joka johtaa orkesteria soittamaan jälleen oikein väärin.

– Soitamme hallitusti ja hyvällä maulla, mutta jätämme esityksiin tarkoituksella pieniä vitsejä, orkesteria toukokuusta 2023 alkaen johtanut Häsling sanoo.

Minna-Aria Häsling ei ole hänen oikea nimensä, vaan taiteilijanimi, versiointi suomalaisen kapellimestari Anna-Maria Helsingin nimestä. Retuperän WBK:n perinne on antaa kaikille orkesterin jäsenille taiteilija- tai lempinimi. Häslingin oikea nimi on toimituksen tiedossa.

Retuperän WBK juhlii jo 91-vuotista taivaltaan. Häsling arvelee, että orkesterin viehätysvoima kumpuaa sen omaperäisestä tyylistä ja erilaisesta lähestymistavasta esittää musiikkia.

Vaikka orkesteri itsessään on perinteikäs, Häsling sen johdossa on jotain uutta. Hän on Retuperän WBK:n ensimmäinen naiskapellimestari. Vasta vuodesta 2016 orkesteri on ylipäätään hyväksynyt riveihinsä muita kuin miehiä. Heti tuona vuonna Häsling liittyi orkesteriin käyrätorven soittajana.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Minna-Aria Häsling pitelee tahtipuikkoa.
Retuperän WBK:n taiteellinen harhaanjohtaja eli kapellimestari Minna-Aria Häsling. Nimi on taiteilijanimi.

Palopuheita ja voimailunäytöksiä

Torvista koko orkesterikin sai alkunsa. Nimittäin vuonna 1932 Polyteknikkojen Orkesteri sai Musiikki-Fazerista tarjouksen ostaa tsaarin aikaisia torvia 25 pennin kilohintaan.

Ensimmäinen torviesitys kajahti ilmoille loppuvuodesta 1933 Maanmittariklubin Retuperän palokuntajuhlissa, tapahtumassa, josta orkesterin nimi juontaa. Esitys ja kokoonpano oli tarkoitettu kertaluonteiseksi, mutta toisin kävi.

– Ihme, että olemme edelleen elinvoimainen ja mainetta niittävä orkesteri – ihan huikeaa, iloitsee Häsling.

Retuperän WBK:n historia tuli hänelle tutuksi viime vuonna, kun hän oli mukana tekemässä orkesterin historiikkia.

Retuperä esitti ensimmäisessä esiintymisessään kaksi kappaletta, jotka löytyvät edelleen orkesterin ohjelmistosta: Elomme päivät ja Emma. Varhaisista vuosista alkaen Retuperän esityksiin on kuulunut myös koejäsenvoimailu. Koejäsenet eivät vielä ole orkesterin virallisia jäseniä. He esittävät voimailunäytöksen kaikissa konserteissa.

– Viimeinen liike voimailunäytöksessä on ihmispyramidi. Vaikka olemme harjoitelleet sitä nyt yli 90 vuotta, niin aina se sortuu!

Orkesterin musiikkiesityksiä höystävät soittajien palopuheet, joiden aiheena on seuraavaksi kuultava kappale tai jokin ajankohtainen aihe.

– Yksi palopuhe käsitteli pastaa. Soittajat tuntien mistä tahansa voi kertoa vitsejä, Häsling sanoo.

Klassisen musiikin kirkkaimpia lasihelmiä

Retuperän WBK:n esittämä musiikki on valtakunnansovittaja Simeon Suihkutsalon sovittamaa. Suihkutsalon nimen takana voi toimia kuka tahansa orkesterin soittaja. Myös taiteellinen harhaanjohtaja Minna-Aria Häsling pitää sovitusten tekemisestä.

Konserteissa esitettävät sovitukset ovat Häslingin mukaan retusointeja klassisen musiikin kirkkaimmista lasihelmistä. Rahtikeikoilla, kuten orkesteri kutsuu standardikeikkojaan, musiikkivalikoima painottuu tanssi- ja marssimusiikkiin. Rahtikeikkoja orkesterilla on noin sata vuodessa.

Yleensä asiakkaat maksavat palkkiomme rahana, mutta suht hiljattain yksi asiakas halusi maksaa kossupulloina.
- Minna-Aria Häsling

Keikkapalkkioksi Retuperän WBK pyytää 65 yksikköä. Häslingin mukaan yksikkö on se euromäärä, joka tarvitaan kyseisenä hetkenä 0,5 litraisen Koskenkorva-pullon ostamiseen Alkosta.

– Yleensä asiakkaat maksavat palkkiomme rahana, mutta suht hiljattain yksi asiakas halusi maksaa kossupulloina.

Kapellimestarina Häsling nauttii tehtävän pedagogisuudesta: miten opettaa harrastajamuusikoita soittamaan paremmin ja toisaalta oikein väärin.

– Minun pitää tuntea hyvin musiikki, jota menen johtamaan. Musiikin teoria kiinnostaa minua. Retuperän johtaminen on ollut erittäin kivaa ja vastannut odotuksiani, hän sanoo.

Hänellä on tehtävään hyvät valmiudet. Hän on opiskellut Tampereen konservatoriossa käyrätorven soittoa ja parhaillaan hän opiskelee soittoa Sibelius-Akatemiassa. Aalto-yliopistosta hän valmistui viime kesänä.

– Teekkarius ei ole pääsykriteeri orkesteriin, mutta hyvä tyyppi pitää olla ja omistaa soitin. Koesoitto on soitettava letkumestarin puhelinnumeroon.

Letkumestari on Retuperän WBK:n operatiivinen johtaja.

Otaniemessä harjoitteleva orkesteri on avoin ottamaan uusia jäseniä ympäri vuoden. Tällä hetkellä siihen kuuluu 25 soittajaa. Harjoitukset ovat kerran viikossa, noin kolme tuntia kerralla.

– Minulle tämä on vaativa elämäntapaharrastus. Treenien lisäksi aikaa menee treeneihin valmistautumiseen, sovitusten tekemiseen ja juokseviin asioihin, Häsling listaa.

Retuperän WBK julkaisee uuden levyn ”Valittuja paloja” 12.4.2024 ja esiintyy sitä juhlistaakseen samana päivänä Espoon Tapiola-salissa. Sitten orkesterin katse alkaa kääntyä vappuun.

– Wappua odotan. Aaton ja päivän aikana meillä saattaa olla kymmenen esiintymistä! Sitoudumme siihen, että kun aattona lähtee kotoa aamukuudelta, paluu on vasta vappupäivän iltana.