Ryhdy toimeen ja ole äänekäs

|
Uutinen
Kuuntele

Zound Industriesin Konrad Bergström neuvoi Slushin yleisöä menestyksen ja brändin luomisen tielle. Google Venturesin Tom Hulme puolestaan puhui akilleenkantapäistä.

– Tässä maailmassa on paljon hälyä, joten jos haluat erottua, tee isosti ja ole äänekäs!

Kuulokkeiden muotitaloksi kutsutun Zound Industriesin perustajaosakas ja johtaja Konrad Bergström noudatti Slushin puheenvuorossaan omaa oppiaan. Pipoa myöten kokomustiin pukeutunut Bergström asteli yleisönsä eteen rokkimusiikin raikaessa.

Bergström puhui brändin luomisesta ja menestyksen tekijöistä. Hänen mukaansa yritys tarvitsee hajottavaa innovaatiota ja viraaliksi yltyvän tarinan. Tuote on kuitenkin sankari, ja sitä ei tule unohtaa.

– Tuotteen tulee olla laadukas. Mieti sen tuntumaa, käyttö- ja aistikokemusta. Tuotteella tulee olla myös tarina. Pane lumipallo pyörimään, jotta ihmiset alkavat puhua tuotteestasi.

Tuote on sankari myös Zoundissa. Tukholmassa perustettu lifestyle-elektroniikkayritys ja sen tuotteet ovat voittaneet useita design-palkintoja. 

Bergströmin mukaan menestyvässä yrityksessä ei ole aikaa nokitella ja testailla henkilökemioita. Menestys vaatii energiaa, jota henkilöstöpolitiikan lisäksi ei kannata myöskään hukata organisaatioasioista murehtimiseen.

– Hyödynnä hallintoasioissa teknologiaa ja hoida organisaatiopuoli kuntoon heti, ettei siitä tule myöhemmin sinulle päänsärkyä.

Jakeluun, myyntiin ja logistiikkaan sekä rahoitukseen tulisi kiinnittää Bergströmin mukaan huomiota. Tuotteen tulee olla kannattava ja suunnitelmat kunnossa. Strategia, tilastotiedot, tietotaito ja verkostoituminen ovat suunnitelman avaimet.

– Usko, niin saavutat. Ja pidä hauskaa! Kaikki ei ole niin vakavaa.

Bergströmillä oli vielä yksi neuvo jakaa, ennen kuin hän astui pois Slushin valokeilasta.

– Get shit done! 

Eli pääasia on ryhtyä toimeen.

Empatia on voimavara

Googlen pääomasijoitusyhtiö Google Venturesin partneri Tom Hulmeen mukaan isojen yritysten akilleenkantapää on usein empatian puute. On ongelmallista, jos yritys menettää empatiansa asiakastaan kohtaan.

– Empatia on voimavara, jolla voi rakentaa hyvää yritystä, Hulme sanoi Slushin päälavalla.

Toinen ansakuoppa on Hulmeen mielestä täydellisyyden tavoittelu. Se on edistyksen vihollinen.

– Jotta saa aikaan kehitystä, täytyy uskaltaa astua ovesta ulos ja alkaa testata tuotettaan. Sitä kautta saa myös oleellista palautetta.

Hulmeen mukaan media antaa usein liian ruusuisen kuvan yrityksistä. Ihmisille saattaa syntyä harhausko siitä, että menestyneet yritykset olisivat aina olleet menestyviä.

– Oikeasti yrityksen perustaminen on sotkuista hommaa. 

Hulme kertoi, että kun hän arvioi yrityksiä ja pohtii sijoituksia, hän kiinnittää huomiota itse yrittäjiin: ovatko he tarpeeksi sitoutuneita tekemään asiakkaidensa elämästä parempaa? 

Alkuvaiheen yrityksistä Hulme arvioi ensisijaisesti tiimiä, sen kykyä sopeutua ja selvitä myös vaikeista ajoista. Vasta pidemmälle ehtineiden yritysten kanssa hän ottaa heti arvioitavakseen yrityksen business-suunnitelman.

 

  • Oletko jo vastannut TEKin Slush-kyselyyn startupien ja Suomen tarvitsemasta osaamisesta? Kysely on auki sunnuntaihin 15.11. saakka: www.tek.fi/en/slush-skills-poll