Nyhjää tyhjästä - starttaavan yrityksen markkinointi nollabudjetilla

|
Blogimerkintä

Miten startup-yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa sosiaalisen median keinoin?

Itsekin yritystä parhaillaan aloittavana ymmärrän käsinkosketeltavan hyvin, miltä tuntuu harjoittaa yritystoimintaa, kun varsinaisesti siihen ei vielä ole paljoakaan rahallisia resursseja. Myynti ja markkinointi nousevat ykkössijalle, kun diilejä pitää kotiuttaa. Koska kylmät myyntisoitot eivät aina ole tehokkainta mahdollista ajankäyttöä, on hyvä ottaa markkinointi avuksi, tekemään tunnettuutta. Tässä muutama vinkki siitä, miten sosiaalisen median avulla voi myydä ja markkinoida edullisesti, jopa lähes ilmaiseksi, mikäli niitä kuuluisia omia työtunteja ei lasketa.

1. Perusta itsellesi LinkedIn -tili.

  • Näin voit verkostoitua tuttujen kanssa ja tehdä heidät tietoiseksi siitä, että harjoitat yritystoimintaa.

2. Ota sähköpostimarkkinointi avuksi ja luota Mail Chimpiin.

  • Markkinoiden paras sähköpostipalvelu on myös hyvin pitkään ilmainen, sillä alle 2000 seuraajalle on mahdollista lähettää kuukausittain yhteensä 12 000 postitusta ilmaiseksi.

3. Perusta blogi Wordpressiin.

  • Rahaa kannattaa käyttää oman domainin hankintaan. Valitse sanat, joita haluat käyttää myynnissäsi ja aloita yrityksesi tarinankerronta. Jonkin ajan kuluttua huomaat, että asiakkaasi alkavat löytää sinut Googlen avulla.

4. Tee tili SlideShareen.

  • Voit jakaa asiantuntijaesityksiä, joka koukuttaa kohderyhmäsi ottamaan yhteyttä. Palvelu näkyy korkealla hakutuloksissa, joten saat hyvää näkyvyyttä verkossa. Lisää esitystesi loppuun yhteydenottolomake.

5. Jaa edellisiä sisältöjäsi Facebook ja Twitter -kanavillasi.

  • Facebook toimii hyvin, mikäli keskityt viestinnässäsi kohtaamaan oikean kohderyhmän ja osaat jakaa materiaalia, jota he arvostavat. Twitter antaa mahdollisuuden keskustella ammatillisesti ja luoda asiantuntemusta myös kollegojen kesken, sekä saada tietoa muiltakin.

6. Löydä oma tyylisi.

  • Tämä on kaikkein tärkein neuvoni sinulle. Kun sisältö näyttää asiakkailta aidolta, hyvältä ja heille tärkeältä, he alkavat seurata sinua ja olet askeleen lähempänä kaupantekoa.

Muistathan kuitenkin, että ilmaisia lounaita ei ole ja sosiaalinen media vaatii hyvin toimiakseen runsasta ajankäyttöä. Ole siis valmis sitoutumaan ja pyydä tarvittaessa apua, vaikka minulta!

Kirjoittaja on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija yrityksessään SoMe Studio.

Avainsanat: