Muotoilun Ornamo-palkinto maailman tehokkaimman sähköauton kehittäjälle
Muotoilun Ornamo-palkinnon saa tänä vuonna automuotoilija, maailman tehokkaimmaksi sähköautoksi tituleeratun Toroidion-konseptiauton luoja Pasi Pennanen.
– Sähköautot ovat jo tätä päivää, mutta Pasi Pennanen on pitkäjänteisyydellään ja automaailmaa kohahduttaneella teknisellä innovaatiollaan ottanut valtavan loikan. Se kertoo selkeästi, että täälläkin vielä osataan, kunhan uskalletaan, luonnehtii voittajan valinnut sisustusarkkitehti Simo Heikkilä.
Palkinnon jakaa Teollisuustaiteen Liitto Ornamo, ja palkinnon suuruus on 5 000 euroa.
Toroidionia ja Teslaa yhdistää vain sähkö
Jaguarin suunnittelijana maailmanmaineeseen noussut Pennanen paljasti Monacon autonäyttelyssä oman konseptiautonsa, Toroidion 1MW Conceptin. Sitä kutsutaan maailman tehokkaimmaksi sähköautoksi. Taustalla on täysin uudenlainen sähkömoottoriratkaisu sekä nopea akunvaihtotekniikka.
Vuonna 1997 Suomen ensimmäiseksi automuotoilijaksi valmistunut Pennanen on lähtenyt kehittämään Toroidionia täysin puhtaalta pöydältä. Kehitystyön pohjana on ollut ajatus siitä, millaisella autolla mies itse haluaisi liikkua.
Ekologisuuden ohella sähköautoa on oltava vähintään yhtä mukava käyttää kuin polttomoottoriautoakin – vauhtia unohtamatta. Toroidion-konseptiautossa on neljä sähkömoottoria, joiden yhteenlaskettu teho on 1000 kW eli 1341 hevosvoimaa.
– Autojen on oltava koko ajan nopeampia, siitä ei päästä mihinkään. Tämä on kuitenkin tehtävä koko ajan vihreämmin ja puhtaammin, Pennanen toteaa.
Toroidionin ahkeraa vertailua yhdysvaltalaiseen sähköautoon hän pitää osittain turhana.
– Autoissa on yhteistä se, että ne kulkevat sähköllä. Muutoin ratkaisut ovat täysin omanlaisiaan.
Toroidion valmistetaan Suomessa ja sen kasvutavoitteet ovat korkealla. Pennanen arvioi yrityksen työllistävän lukuisia autoilualan ammattilaisia lähivuosina.
- Lue myös TEK-lehden juttu syksystä 2016: Toroidion haluaa jokaiseen liikennevälineeseen
- Lisätietoa Pasi Pennasesta
- Lue lisää Teollisuustaiteen Liitto Ornamon ja TEKin kaksoisjäsenyydestä