Kiinalaiset tutkijat ovat ilmoittaneet, että heidän rakentamansa jumbojetin prototyyppi olisi ylittänyt äänennopeuden jopa 6,6-kertaisesti. Kiinalaisten mukaan ulkoisesti varsin tavanomaisen koneen nopeus olisi ollut Mach 6,56 koelennolla vuonna 2021, kertoo Interesting Engineering.
Kone luokitellaan hypersooniseksi, kun sen nopeus on vähintään Mach 5 eli se ylittää äänennopeuden vähintään viisinkertaisesti.
Kiinan viranomaiset olivat kuitenkin salanneet testitulokset, kunnes maan tiedeakatemia paljasti ne sosiaalisen median julkaisussaan. Mukana oli video jumbojetin lentoonlähdöstä.
Julkaisu sisälsi myös projektin johtajan Cui Kain puheen. Cui Kai toimii tutkijana Kiinan tiedeakatemian alaisessa mekaniikan instituutissa. Hän oli pitänyt puheensa lokakuussa tapahtumassa, jossa oli esitellyt projektin etenemistä ja tuloksia.
Mach-luku kuvaa lentonopeuden suhdetta äänen nopeuteen. Lentokorkeus vaikuttaa äänen nopeuteen lämpötilan vuoksi, mutta kenties yllättäen ilman paine tai tiheys eivät käytännössä vaikuta.
20 asteen lämpötilassa kuivassa ilmassa äänen nopeus on 344 m/s eli 1237 km/h ja tropopaussin kylmyydessä –60 asteessa enää 293 m/s eli 1055 km/h. Niinpä Mach 6,56 tarkoittaa jotakin suurin piirtein 6 000 ja 7 000 km/h väliltä.
Matkustajia ja rahtia
Jo vuonna 2013 Cui Kai oli tutkimusryhmänsä kanssa paljastanut suunnitelmansa suihkukoneesta, joka pystyisi lentämään hypersoonisilla nopeuksilla. Ryhmän jäsenet olivat kertoneet, että kone pystyisi kuljettamaan matkustajia ja rahtia kahdessa tunnissa Pekingistä New Yorkiin.
Matka-aika siis lyhenisi radikaalisti noin 13 tunnista, jonka se vie tänä päivänä.
Kiinan tiedeakatemian tiedotteen mukaan Cuin ryhmä olisi kehittänyt koneen pitkälle jo kolmessa vuodessa. Vuonna 2018 tutkijat olisivat, useiden raporttien mukaan, saaneet muotoiltua hypersoonisen koneen.
Ulkomuoto ei kuitenkaan ollut kapea kuten vaikkapa Mach 2,04:n matkanopeuteen yltäneellä Concordella, joka aikanaan osoitti, että yliäänikoneella voidaan lentää kaupallisia lentoja. Hypersooniset koneet veisivät teknologian äärimmilleen.
Interesting Engineeringin siteeraaman hongkongilaisen South China Morning Postin mukaan Cuin ryhmä olisi elokuussa 2021 testannut konetta Jiuquanin satelliitinlaukaisukeskuksessa Gobin autiomaassa.
Pienehkö sisätila
Koelento kesti 20 minuuttia, mutta paljasti lentokoneiden suunnittelijoille oleellisen ongelman prototyypissä. Koneen käyttökelpoista sisätilaa on pakko pienentää, koska koneen lentonopeus laski.
Useissa hypersoonisissa lentolaitteissa on pieni sisätila, minkä vuoksi niitä voidaan yleensä käyttää vain ohjuksina, miehittämättöminä tiedustelukoneina ja muihin sotilaallisiin tarkoituksiin.
Cui tai Kiinan tiedeakatemia eivät kuitenkaan paljastaneet, onko täysimittainen hypersooninen matkustajakone jo rakenteilla tai jos on, koska sitä kokeiltaisiin.
Cuin kerrotaan todenneen, että tutkimusryhmällä on yhä monia haasteita kuten voimaan, materiaaleihin ja koneen rakenteeseen liittyvät.
Kiinalaiset eivät kuitenkaan ole asialla yksin. Eurooppalaisen ilmailualan startup Destinus kehittää hypersoonista matkustajalentokonetta, jonka polttoaineeksi tulee vety.
Lue lisää: