”Tämä on yksi parhaiten järjestettyjä kilpailutuksia, joissa meillä on ollut ilo olla mukana. Kela käytti mahdollisuuden referenssiemme tarkistamiseen ja kävimme syvällisiäkin keskusteluita [hankkeen toteuttamisesta].”
Näin kiittelee konsulttiyhtiö PwC Suomen partneri, Advisory Leader Kimmo Nieminen jättimäistä it-kilpailutusta, jonka tulos julkistettiin tiistaina 22. huhtikuuta. Kyseessä on Kelan etuuskäsittelyn tietojärjestelmät uudistava Eepos-hanke, jonka toteuttajaksi Kela kilpailutti PwC:n.
Kilpailutus on rahalla mitaten julkisen sektorin ict-puolen lähihistorian suurimpia: Hankinnan vertailuhinnan mukainen arvo 10 vuodelle laskettuna on arviolta 589 miljoonaa euroa.
Valittu teknologia on Salesforcen.
”Kävimme pitkän valintaprosessin varmistuaksemme sopivasta alustasta. Salesforcen Public Service Solution -pilvi on nimenomaan rakennettu sosiaali- ja julkisen sektorin tukemiseksi”, PwC:n puolelta hankkeen koordinoinnista vastaava partneri Jan Bäckström kertoo.
Kokemusta muista maista
Hankkeeseen osallistuu asiantuntijoita muun muassa Suomen, Italian ja Ison-Britannian PwC-yhtiöistä.
Millaisia kokemuksia PwC:llä on muiden maiden vastaavista hankkeista?
”Suurin osan näistä hankkeista on sellaisia, ettemme voi nimetä niitä tai kertoa niiden kohdemaita. Saman tyyppisistä asioista on kuitenkin kyse eli etuusprosesseja toteutetaan modernein järjestelmin – uudistetaan, tehostetaan ja ennen muuta tehdään Kelan palveluista lähestyttävämpiä kansalaisille”, Bäckström kertoo.
Kelan johtaja it-ratkaisuista ja yhteisistä palveluista vastaava johtaja Nina Nissilä kertoi tiedotteessa, että etuusjärjestelmien uudistaminen ja automaatioasteen lisääminen tulevat parantamaan Kelan toiminnan tuottavuutta, mikä on myös yksi uudistuksen tavoitteista.
Toteuttajan näkökulmasta katsoen, mitä prosesseja voidaan automatisoida ja kuinka paljon?
”Tähän emme luottamuksellisuuden nimissä voi ottaa kantaa”, Bäckström kommentoi.
Arvioitu arvo pomppasi
Kysyttäessä voittaneen tarjouksen euromääräisestä kokoluokasta PwC:n edustajat niin ikään eivät kommentoi asiaa. Kela on aikaisemmin todennut, että hankinta ylittää neljän vuoden aikana 250 miljoonaa euroa. Nyt summa siis tarkentui hankevuodet yhteen laskien lähemmäs 600 miljoonaa euroa.
”Kerrottu luku on Kelan käyttämä vertailuluku”, Bäckström toteaa.
Suuret hankinnat päätyvät joskus markkinaoikeuteen kilpailutuksen hävinneiden valittaessa päätöksestä. Bäckströmin mukaan isoissa hankinnoissa tämä on mahdollista, mutta tällaisissa tilanteissa hankkeen kilpailuttaja olisi oikeampi taho kommentoimaan asiaan.
Eepos-hankkeessa Kelan digitaalisen asioinnin, asiakkuudenhallinnan ja tiedonvälityksen alustat ja palvelut uudistetaan vuoteen 2032 mennessä. Milloin tarkalleen ottaen kansalaiset voivat odottaa hankkeen tiimoilta uusia toiminnallisuuksia käytettäväkseen?
”Valitettavasti emme voi kommentoida tätä tarkemmin”, Bäckström sanoo.
PwC:n tiedotteessa Kelan tavoitteeksi mainitaan, että ensimmäiset uudet palvelut ja etuusjärjestelmät otetaan käyttöön vuonna 2027.
Oikaisu 16.5. kello 16.03: Täsmennetty tietoa kilpailun aiemmin kerrotusta arvosta.