Laaja-alaisen Sulki-tutkimusprojektin tulokset nimittäin todistavat, että kierrätysmuovi on teknisesti elintarvikekelpoista.
Se siis voi täyttää EU:n vaatimukset elintarvikkeiden kanssa kosketuksissa oleville materiaaleille. Näin kierrätysmuovia voitaisiin käyttää esimerkiksi pakastus- ja lounasrasioiden tapaisissa Orthexin volyymituotteissa.
”Pilottitutkimus osoittaa erinomaisesti, että mekaanisesti kierrätetty materiaali on käytössä turvallista ja mahdollista hyödyntää jopa elintarvikkeiden pakkaamisessa”, tiivistää Fortumin muoviliiketoiminnan kehityspäällikkö Mikko Koivuniemi.
Potentiaali on kovaa luokkaa, koska Orthex ei vielä voi hyödyntää kierrätettyä muovia keittiö- ja ruoanlaittotuotteissa. Viranomaiset eivät hyväksy kierrätysmuovista valmistettuja tuotteita elintarvikekäyttöön.
Lisäksi Orthexia kiinnostaa kemiallinen kierrätys, joka mahdollistaisi läpinäkyvien kierrätysmuoviesineiden valmistuksen. Jätteen kemiallinen kierrätys muuttaa muovin raaka-aineeksi, joka soveltuu hygieniaa vaativiin käyttötarkoituksiin.
Pörssiyhtiö Lamor onkin kertonut, että se rakentaa Kilpilahteen pilottilaitosta juuri kemialliseen kierrätykseen. Orthex kertoo seuraavansa hanketta hyvin tarkasti.
”Aivan ensimmäistä kertaa”
Tutkimukset edistyvät, koska Fortumin Riihimäen muovijalostamolla erilliskerätylle kierrätysmateriaalille tehdyissä testeissä löydettiin turvalliset materiaalijakeet.
Ne läpäisivät kaikki samat laboratoriokokeet, joita Orthex käyttää, kun se varmistaa tuotteiden soveltuvuuden elintarvikekäyttöön. Tutkimustuloksia pidetään rohkaisevina.
Orthexin toimitusjohtaja Alexander Rosenlew korostaa, että ”aivan ensimmäistä kertaa” kuluttajakierrätetystä muovista on saatu tuote, joka teknisiltä ominaisuuksiltaan on turvallinen elintarvikekontaktissa.
”Olemme eturintamassa, sillä yhä useammat tuotteemme valmistetaan kierrätysmuovista. Uskon, että jossain vaiheessa tuomme myös ruokahyväksytyt tuotteet ensimmäisinä kaupalliseen tarjontaan.”
Kannattavan teollisen mittakaavan tuotannon aloittaminen vaatii kuitenkin esimerkiksi lajitteluteknologian kehittymistä.
”Kun Orthex näin edistää kierrätysmuovin käyttöä ennen kilpailijoita, se vahvistaa brändiä, lisää houkuttelevuutta ja avaa mahdollisuuksia lisäkauppoihin”, Rosenlew viestii sijoittajille.
Enemmän kierrätysmuovia
Orthex käyttää jo Fortumin kierrätysmuovia vaikkapa ämpärien ja kukkaruukkujen valmistuksessa.
Jatkossa Orthex aikoo valmistaa yhä enemmän muovitavaroita kuluttajilta kerätystä pakkausmuovista. Kun se valmistaa muoviroskasta vuosikymmeniä käytössä kestäviä tuotteita, muovin kerääminen ja kierrättäminen arvatenkin yleistyvät.
Nykyisellään kierrätysmuovin osuus Orthexin raaka-aineista Suomessa ja Ruotsissa on noin 20 prosenttia. Se haluaa lisätä kierrätysmuovia, koska sen hiilijalanjälki on 60–80 prosenttia pienempi kuin neitseellisellä polypropeenilla.
”Jos onnistumme aikeissamme, meidän ei tarvitse muovin valmistuksessa käyttää aiempia määriä fossiilista raaka-ainetta. Haluamme olla yritys, joka käyttää sitä, mitä on heitetty pois”, Rosenlew linjaa.
”Kaikki, mikä prosessista jää yli, voidaan jauhaa ja käyttää uudelleen.”
”Ison luokan torjuntavoitto”
Rosenlew kertoo, että Orthexilla menee kaiken epävarmuuden keskellä ”todella hyvin”. Tammi–syyskuussa yhtiön osakekohtainen tulos parani lähes 170 prosenttia.
Koska Orthex pyrkii jakamaan kasvavaa osinkoa, lupaa tuloskehitys hyvää.
Yhtiö on saanut hinnankorotuksia läpi, ja lisäksi raaka-aineiden rauhoittuneet hinnat tukevat sen tulosta. Viime vuonna raaka-aineet olivat ennätyksellisen kalliita.
On helppo päätellä, että yhtiön tästä vuodesta tulee selvästi viime vuotta parempi. Viime vuonna sen liikevoittoprosentti oli vain 6,2, kun se tämän vuoden tammi–syyskuussa oli 12,6 prosenttia.
”Vaikka kuluttajat ovat varovaisia ja kauppa varoo varastojen kasvattamista, alkuvuoden myyntimme on lähes sama kuin viime vuonna. Se on ison luokan torjuntavoitto ja todella hyvä saavutus”, Rosenlew arvioi.
Toimitusjohtaja kertoo, että Orthexin asiakkaiden ja myyntipaikkojen määrä kasvaa ympäri Eurooppaa. Yhtiö pitää Pohjoismaita kasvavina kotimarkkinoina, mutta nopeampaa kasvua se hakee muualta Euroopasta.
Tammi–syyskuussa muun Euroopan laskutettu myynti kasvoi lähes 20 prosenttia.
Ei ole salaisuus, että Orthex tälläkin hetkellä haarukoi yritysostokohteita. Se haluaa myyntinsä lisäksi myös tuotantoa lähemmäs eurooppalaisia asiakkaita.