Nykyiset ja entiset tekniikan alan opiskelijat ulkomaalaisvahvistusten voimin kilpailivat Nokian Renkaiden testiradalla 24.8. siitä, kuka ajaa pisimmän matkan Neste Oilin polttoainelitralla.
Bensanpihistelijät pääsivät toteuttamaan itseään ympäristöystävällisesti ja usealla osaamisalueella. Taloudellisuusennätyksiä rikkovan ajokin suunnittelu ja valmistus vaatii paljon muutakin kuin tietämystä voimansiirrosta tai sytytysennakoista.
Iloa pienille ja isommille kuskeille
Laji tarjoaa sponsoreille tuotteidensa arvokasta testausta ääriolosuhteissa, joissa hyötysuhteen maksimointiin suhtaudutaan enemmän kuin tosissaan. Lajiin perehtymätöntä moni ratkaisu näissä hiilikuitusukkuloissa kuitenkin ihmetyttää. Chalmers Vera Team Göteborgista toi yleisön riemuksi kisoihin uunituoreen ajosimulaattorin, joka on monialaisen insinöörityön taidonnäyte.
Taloudellisuusajoissa menestyvä ajokki rakennetaan yleensä pienimmälle tarjolla olevalle kuskille, mutta simulaattorin avulla keskivertokansalainenkin pääsee tutustumaan tippahimmelin kyytiin.
Ennätysalhaisen polttoaineen kulutuksen mahdollistaa alhainen nopeus, kevyt ajokki sekä minimoitu ilmanvastus ja vierintävastus. Nokialla muut tiimit ajoivat Nesteen pienmoottoribensiinillä, mutta BS Mileage Marathonin moottori kävi Nesteen Pro Dieselillä.
Parinkymmenen kilometrin kisamatka tulee taittaa alle 50 minuutissa, eikä huipputiimien moottori ehdi käydä kovin montaa tahtia suorituksen aikana. Kun polttoaineen kulutus punnitaan 0,01 gramman tarkkuudella, vaatii se paljon mittalaitteilta ja -olosuhteilta. Toiseksi tarkempi vaihtoehto on mitata tilavuus moottoripyretillä täyttämällä tankki mittaviivaan asti, jolloin virhemarginaali syntyy silmätarkkuudesta. Tilavuusmittauksessa otetaan huomioon myös polttoaineen lämpölaajeneminen.
Viime tipassa lähtöviivalle
Suomen kisoissa tapana ei ole rakentaa uutta ajokkia joka vuosi, vaan kukin tiimi pyrkii parantamaan omaa ennätystään - ja tietenkin päihittämään sen pahimman kilpakumppanin. Kisaviikonlopun tuulinen ja epävakaa keli ei tällä kertaa tarjonnut optimaalisia olosuhteita parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Konkaritiimejä se ei masentanut, sillä kisat ovat tilaisuus tulla nauttimaan vanhojen harrastuskavereiden laadukkaasta seurasta.
– Myös ensi vuonna tavoitteenamme on, että ajokki on valmis jo ennen Nokialle tuloa, jotta täällä ehtii nauttia kisatunnelmasta, sanoo Pekka Anttila Ecodurancesta.
Samalla Anttila tarkasteli vuosien kokemuksella moottorinohjaimen tallentamia käyriä jarrupenkissä tehdystä testikiihdytyksestä ja oli tyytyväinen ajokin kisakuntoon.
Valmiilla ajokilla kisoihin tulo on harvinaista, sillä usein ajokki valmistuu vasta viime minuuteilla kisapaikalla. Useammalla tiimillä oli monesta tekijästä johtuvia teknisiä ongelmia, joiden korjaamiseen lauantain ja sunnuntain välinen yö ei riittänyt: Ruotsalaiset saivat ajettua vain pari kokonaista kierrosta, eikä suomalainen Voittaja-tiimikään saanut ajokkiaan tuloskuntoon. Remmi-Team kärsi taloudellisuusajoissa yllättävästä keskeytyksestä, kun bensa loppui polttoainejärjestelmän vuotamisen johdosta.
Voitto Unkariin
Onnistujiakin löytyi, sillä ensimmäistä kertaa Nokialla kisaava EcoMotion Belgiasta ajoi tiimikohtaisen ennätyksensä, jonka takia kannatti ajaa Suomeen asti pihistämään bensaa. Ykköseksi ajanut GAMF Unkarista taittoi kisamatkan 5,02 grammalla bensiiniä, mikä antaa kulutukseksi 0,0356 l/100km. Voittajan tulos oli siis kunnioitettava 2809 km/l.
Kamppailu toisesta sijasta käytiin pirkanmaalaisten BS Mileage Marathonin ja Ecodurancen tasaisen varman suorituksen kesken. Näistä kahdesta ensiksi mainittu selvisi maaliin pienemmällä kulutuksella, joten kärkikolmikko säilyi samana kuin viime vuonna.
VIRALLISET TULOKSET
Finnish Mileage Marathon Club r.y. - FMMC Nokia 24.08.2014
Sij. | Joukkue Kotipaikka | Ajokki Kuljettaja | l/100km km/l | mpg PA |
1. | GAMF Kecskemet (HUN) | Megameter 4 Victoria KOVACS | 0.0356 2809 | 7935 B |
2. | BS Mileage Marathon Vesilahti (FIN) | BS03c Janne VEKKELI | 0.0375 2663 | 7522 D |
3. | Ecodurance Tampere (FIN) | Pegasus+ Mari TOLPPA | 0.0386 2592 | 7322 B |
4. | Remmi-Team / TTY Tampere (FIN) | Remmi 7 Minna LEIVO | 0.0554 1805 | 5099 B |
5. | Ecomotion Seraing (BEL) | Ecomotion 4 Isabel DIAZ MARTIN | 0.0781 1280 | 3616 B |
6. | Pecos Team Hollola (FIN) | Green One Pekka LEHTIÖ | 0.1770 565 | 1596 B |
7. | Chalmers Göteborg (SWE) | Vera Anna ENGELBREKTSSON | 0.000 0 | 0 B |
8. | Voittaja Team Pöytyä (FIN) | Voittaja -13 Arto AALTO | 0.000 0 | 0 B |
9. | Tippa-Team / LTY Lappeenranta (FIN) | BigOne Mika HANSKI | 0.000 0 | 0 B |
mpg: mailia brittiläisellä gallonalla
B: Neste pienmoottoribensiini
D: Neste Pro Diesel