Vihreää bensanpolttoa

|
Uutinen
Kuuntele

Pisaralla Pisimmälle -kilpailut tarjoavat autojen harrastamiseen vihreän näkökulman. Voittoauto kaasutteli bensalitralla yli 2800 kilometriä.

Nykyiset ja entiset tekniikan alan opiskelijat ulkomaalaisvahvistusten voimin kilpailivat Nokian Renkaiden testiradalla 24.8. siitä, kuka ajaa pisimmän matkan Neste Oilin polttoainelitralla.
 
Bensanpihistelijät pääsivät toteuttamaan itseään ympäristöystävällisesti ja usealla osaamisalueella. Taloudellisuusennätyksiä rikkovan ajokin suunnittelu ja valmistus vaatii paljon muutakin kuin tietämystä voimansiirrosta tai sytytysennakoista. 

Iloa pienille ja isommille kuskeille

Laji tarjoaa sponsoreille tuotteidensa arvokasta testausta ääriolosuhteissa, joissa hyötysuhteen maksimointiin suhtaudutaan enemmän kuin tosissaan. Lajiin perehtymätöntä moni ratkaisu näissä hiilikuitusukkuloissa kuitenkin ihmetyttää. Chalmers Vera Team Göteborgista toi yleisön riemuksi kisoihin uunituoreen ajosimulaattorin, joka on monialaisen insinöörityön taidonnäyte. 
 
Taloudellisuusajoissa menestyvä ajokki rakennetaan yleensä pienimmälle tarjolla olevalle kuskille, mutta simulaattorin avulla keskivertokansalainenkin pääsee tutustumaan tippahimmelin kyytiin.
 
Ennätysalhaisen polttoaineen kulutuksen mahdollistaa alhainen nopeus, kevyt ajokki sekä minimoitu ilmanvastus ja vierintävastus. Nokialla muut tiimit ajoivat Nesteen pienmoottoribensiinillä, mutta BS Mileage Marathonin moottori kävi Nesteen Pro Dieselillä. 
 
Parinkymmenen kilometrin kisamatka tulee taittaa alle 50 minuutissa, eikä huipputiimien moottori ehdi käydä kovin montaa tahtia suorituksen aikana. Kun polttoaineen kulutus punnitaan 0,01 gramman tarkkuudella, vaatii se paljon mittalaitteilta ja -olosuhteilta. Toiseksi tarkempi vaihtoehto on mitata tilavuus moottoripyretillä täyttämällä tankki mittaviivaan asti, jolloin virhemarginaali syntyy silmätarkkuudesta. Tilavuusmittauksessa otetaan huomioon myös polttoaineen lämpölaajeneminen.
 

Viime tipassa lähtöviivalle

Suomen kisoissa tapana ei ole rakentaa uutta ajokkia joka vuosi, vaan kukin tiimi pyrkii parantamaan omaa ennätystään - ja tietenkin päihittämään sen pahimman kilpakumppanin. Kisaviikonlopun tuulinen ja epävakaa keli ei tällä kertaa tarjonnut optimaalisia olosuhteita parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Konkaritiimejä se ei masentanut, sillä kisat ovat tilaisuus tulla nauttimaan vanhojen harrastuskavereiden laadukkaasta seurasta. 
 
– Myös ensi vuonna tavoitteenamme on, että ajokki on valmis jo ennen Nokialle tuloa, jotta täällä ehtii nauttia kisatunnelmasta, sanoo Pekka Anttila Ecodurancesta.
 
Samalla Anttila tarkasteli vuosien kokemuksella moottorinohjaimen tallentamia käyriä jarrupenkissä tehdystä testikiihdytyksestä ja oli tyytyväinen ajokin kisakuntoon.
 
Valmiilla ajokilla kisoihin tulo on harvinaista, sillä usein ajokki valmistuu vasta viime minuuteilla kisapaikalla. Useammalla tiimillä oli monesta tekijästä johtuvia teknisiä ongelmia, joiden korjaamiseen lauantain ja sunnuntain välinen yö ei riittänyt: Ruotsalaiset saivat ajettua vain pari kokonaista kierrosta, eikä suomalainen Voittaja-tiimikään saanut ajokkiaan tuloskuntoon. Remmi-Team kärsi taloudellisuusajoissa yllättävästä keskeytyksestä, kun bensa loppui polttoainejärjestelmän vuotamisen johdosta.
 
Voitto Unkariin
 
Onnistujiakin löytyi, sillä ensimmäistä kertaa Nokialla kisaava EcoMotion Belgiasta ajoi tiimikohtaisen ennätyksensä, jonka takia kannatti ajaa Suomeen asti pihistämään bensaa. Ykköseksi ajanut GAMF Unkarista taittoi kisamatkan 5,02 grammalla bensiiniä, mikä antaa kulutukseksi 0,0356 l/100km. Voittajan tulos oli siis kunnioitettava 2809 km/l.
 
Kamppailu toisesta sijasta käytiin pirkanmaalaisten BS Mileage Marathonin ja Ecodurancen tasaisen varman suorituksen kesken. Näistä kahdesta ensiksi mainittu selvisi maaliin pienemmällä kulutuksella, joten kärkikolmikko säilyi samana kuin viime vuonna.
 
 

VIRALLISET TULOKSET

Finnish Mileage Marathon Club r.y. - FMMC Nokia 24.08.2014 

Sij.

Joukkue
Kotipaikka 

Ajokki
Kuljettaja 

l/100km
km/l 

mpg
PA 

1.

GAMF
Kecskemet (HUN) 

Megameter 4
Victoria KOVACS 

0.0356
2809 

7935

2.

BS Mileage Marathon
Vesilahti (FIN) 

BS03c
Janne VEKKELI 

0.0375
2663 

7522

3.

Ecodurance
Tampere (FIN) 

Pegasus+
Mari TOLPPA 

0.0386
2592 

7322

4.

Remmi-Team / TTY
Tampere (FIN) 

Remmi 7
Minna LEIVO 

0.0554
1805 

5099

5.

Ecomotion
Seraing (BEL) 

Ecomotion 4
Isabel DIAZ MARTIN 

0.0781
1280 

3616

6.

Pecos Team
Hollola (FIN) 

Green One
Pekka LEHTIÖ 

0.1770
565 

1596

7.

Chalmers
Göteborg (SWE) 

Vera
Anna ENGELBREKTSSON 

0.000

0

8.

Voittaja Team
Pöytyä (FIN) 

Voittaja -13
Arto AALTO 

0.000

0

9.

Tippa-Team / LTY
Lappeenranta (FIN) 

BigOne
Mika HANSKI 

0.000

0

mpg: mailia brittiläisellä gallonalla

B: Neste pienmoottoribensiini

D: Neste Pro Diesel