Uskallatko kertoa kuuluvasi ammattiliittoon? - Fiksut pärjää aina? -kampanja haastaa keskusteluun

|
Uutinen
Kuuntele

Uskallatko kertoa kuuluvasi ammattiliittoon? Pelkäätkö työnantajan reaktiota vai hävettääkö työkaverin asenne?

Akavan jäsenjärjestöjen Fiksut pärjää aina? -kampanja on avannut keskustelun ammattiliittojen tarpeesta 2000-luvulla. Palaute on ollut kaksijakoista – joidenkin mielestä ammattiliitot ovat 1900-luvun dinosauruksia, toiset katsovat, että ammattiliittoja tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan.

Akavan jäsenjärjestöt haluavat lisätä keskustelua järjestäytymisen merkityksestä sekä työntekijän että suomalaisen yhteiskunnan kannalta. Toisen kampanjaviikon keskustelunaiheena on rohkeus ja mahdollisuus puhua ammattiyhdistysjäsenyydestä. Vaikka Suomessa 70 prosenttia palkansaajista on järjestäytynyt, liittoon kuulumisesta ei juuri puhuta.

Uskallatko kertoa jäsenyydestäsi

Facebookissa tämänpäiväisen keskustelun avasi kysymys Kuulutko ammattiliittoon? Uskallatko puhua siitä avoimesti? ja Twitterissä Hävettääkö olla ammattiliiton jäsen?

– Eräässä viestissä kerrottiin, että kirjoittaja ei voi ottaa kantaa omalla nimellään, koska työnantaja ei pitäisi siitä. Juuri tällaisen piilottelun tai häpeilyn vuoksi olemme käynnistäneet tämän kampanjan, kertoo Akavan järjestöjohtaja Risto Kauppinen.

– Olemme lisänneet mahdollisuuden lähettää viestejä kauttamme sivuille nimettömänä, Kauppinen sanoo.

Liittojen neuvottelemat asiat jäävät usein paitsioon ja olemassa olevia työehtoja pidetään itsestäänselvyyksinä. Tähän liittyviä kirjoituksia tuli jo ensimmäisen kampanjaviikon aikana useita.

– Työehdot ovat niin tärkeä asia, että niistä pitää olla sopimukset. Ne ovat niin itsestään selvä osa laadukasta toimintaa, että niiden tarpeellisuus unohtuu helposti, Kauppinen huomauttaa.

Liitoilta on toivottu myös toiminnan kehittämistä ja siirtymistä nykyaikaan.

– Ammattiliittojenkin toiminnassa on varmasti kehittämiskohtia. Onneksi kritiikin ja keskustelun avulla toimintaa voidaan kehittää entistä parempaan suuntaan. Juuri tämän vuoksi haluamme tätä keskustelua.

Osallistu keskusteluihin ja kilpailuihin

Kampanjan ensimmäisen viikon aikana 14.–20.1. Facebookissa ja Twitterissä käytävä järjestäytymiseen liittyvä keskustelu on kerännyt noin 1500 tykkääjää ja 100 seuraajaa. Kampanja on tavoittanut välillisesti 127 000 sosiaalisen median käyttäjää. Akava toivoo erittäin vilkasta keskustelua ammattiliittojen toiminnasta ja tulevaisuudesta.

Fiksut pärjää aina? -keskusteluun ja kilpailuihin voi osallistua Facebook-sivulla www.facebook.com/fiksujuttu tai Twitterissä www.twitter.com/fiksujuttu ja #fiksujuttu. Kampanja jatkuu helmikuun 14. päivään saakka.