Vähemmän sahattuja sormia
Yläastelaiset Aukusti Parikka ja Eemil Rintala opettelivat koodaamaan ja kehittivät sovelluksen, joka parantaa työturvallisuutta teknisen työn tunneilla.
Reunoistaan rullautuneet, paperiset turvallisuusohjeet muistuttavat teknisen käsityön luokassa, miten vannesahaa käytetään. Muistatko vielä, miten kaukana kaverisi tulee seistä, jos hän seuraa sahaamistasi?
Yhdeksäsluokkalaiset Aukusti Parikka ja Eemil Rintala huomasivat, että teknisen työn työturvallisuuden kertaustunnit tuntuivat oppilaista tylsiltä. Kahlatut diat eivät välttämättä muistuneet mieleen, kun koneita lopulta pääsi itse käyttämään.
He juttelivat aiheesta teknisen käsityön opettajansa Markus Sunin kanssa. He alkoivat kehitellä ideaa siitä, miten oppilaat saisi kiinnostumaan aidosti työturvallisuudesta.
– Kyseessä on tärkeä asia, kaikkien yhteinen turvallisuus. Päädyimme siihen, että opetuksen pelillistäminen auttaisi oppilaita sisäistämään työturvallisuusasiat paremmin, Parikka ja Rintala kertovat.
He alkoivat kehitellä aiheesta mobiilipeliä. Haasteena oli, ettei kumpikaan ollut koodannut aikaisemmin.
– Jouduimme opettelemaan kaiken alusta asti. Etsimme netistä tietoa muun muassa siitä, miten sovelluksen pitäisi toimia. Sovellusta pitää miettiä myös lakien kautta.
Sinnikkään työn tuloksena syntyi Työturvallisuus-sovellus. Sen avulla oppilas, tai kuka tahansa, voi testata tietonsa teknisen työn työturvallisuudessa. Peli antaa välittömästi palautetta pelaajalle, jolloin hän voi keskittyä kertaamaan heikkoja osaamisalueitaan. Peli toimii suomeksi ja englanniksi. Se käsittelee vannesahan ja oikohöylän käyttöä – osin myös videoiden avulla.
Lehtisaaren koulussa, Säynätsalon yhtenäiskoulussa opiskeleva kaksikko on tyytyväinen lopputulokseen.
– Onnistuimme tässä, kun lähdimme vain perehtymään asiaan.
Vähemmän vaaratilanteita
Työturvallisuus-sovelluksen tavoitteena on tehdä työturvallisuusasioiden oppimisesta mielekästä ja nopeaa. Parikka ja Rintala testasivat sovellustaan omassa koulussaan tammikuussa. Vaikuttavuustutkimukseen osallistui 40 oppilasta. Tutkimustulokset osoittivat, että pelin avulla oppilaat osasivat työturvallisuusasioita keskiarvoltaan 50 prosenttiyksikköä aiempaa paremmin.
– Sovellus syventää oppimista ja motivoi oppilaita haastamaan itseään töiden tekemisessä, Rintala ja Parikka kertovat.
– Sovellus liittyy myös uuteen opetussuunnitelmaan, jossa halutaan opetukseen pelillisyyttä.
Opettajille sovelluksen hyöty on siinä, että tunneilla syntyy vähemmän vaaratilanteita. Oppilaiden osaaminen ja oma-aloitteisuus paranevat. Tunneilla voidaan kalvosulkeisten sijaan keskittyä tekemään jo hieman haastavampia töitä, kun kaikilla on turvallisuusasiat hallussa.
Sovellus on ostettavissa Google Play -kaupasta nimellä Työturvallisuus-sovellus, mutta kouluille sovellus myydään erikseen. Seuraavaksi Parikka ja Rintala aikovat lisätä sovellukseen ruotsin kielivaihtoehdoksi.
– Sen jälkeen lisäämme erilaisia työstökoneita ja töitä. Aiomme myös tehdä ”opettajatilan”, jossa opettaja näkee reaaliajassa oppilaidensa tulokset.
Sovelluksen kanssa Los Angelesiin
Parikka ja Rintala osallistuivat sovelluksellaan tänä keväänä TEKin ja Opinkirjon järjestämään Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailuun. Työn ohjaajina toimivat Markus Suni ja Merja Jokinen.
Parikka ja Rintala osallistuivat kilpailuun jo viime vuonna, mutta toivat nyt mukanaan jatkokehitellyn version sovelluksestaan. He muun muassa lisäsivät sovellukseen palautteenantojärjestelmän ja ohjevideoita sekä paransivat sen ulkoasua.
Kilpailutyö sai tuomareilta kiitosta pitkäjänteisestä kehitystyöstä. Kilpailun perusteella Parikka ja Rintala valittiin edustamaan Suomea kansainväliseen Intel ISEF (Intel International Science and Engineering Fair) -kilpailuun. Kilpailu järjestetään 14.–19.5. Los Angelesissa. Kilpailuun valittiin myös kaksi muuta Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailutyötä.
- Lue juttu Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun finaalista, joka järjestettiin Tekniikan museossa 30.–31.3.
Haluatko tukea lasten ja nuorten tiedekasvatusta? |
---|
Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun historian aikana TEKillä ja Opinkirjolla on ollut mahdollisuus palkita useita lapsia ja nuoria upeista töistä tieteeseen ja teknologiaan liittyen. Kilpailulle on vuoden alussa perustettu stipendirahasto, jonka avulla kuka tahansa voi osallistua tukemaan nuoria tutkijoita ja keksijöitä. Rahaston kaikki varat käytetään oppilasstipendeihin. |