Teekkarit tarvitsevat rohkeutta
TEK avasi Slushin yhteydessä kyselyn, jolla pyritään selvittämään, millaista osaamista startupit ja Suomi tarvitsee.
Sanapilvestä korostuvat sanat design, marketing, programing, sales. Näyttää siltä, että startupien tarvitsevat taidot ovat enemmän pehmeitä taitoja kuin kovaa teknistä osaamista.
Samoilla linjoilla on palautteenannon yksinkertaistanut HappyorNotin perustaja Heikki Väänänen, joka opiskeli Tampereen teknillisessä yliopistossa teollisuustaloutta ja juridiikkaa.
– Tarvitaan tunneälyä ja tilannetajua. Jos vaan suu vaahdossa selittää asioita, eikä pysty aistimaan toisen fiiliksiä, ei päästä oikeanlaiseen yhteyteen. Pitää tietää missä tilanteessa voi sanoa mitäkin. Sopivat sanavalinnat voi tarkoittaa useita miljoonia euroja.
HappyorNot on kasvanut hyvin. Siitä syystä Väänänen voitti vasta konsulttitoimisto EY:n Suomen nuoren kasvuyrittäjäpalkinnon.
Suomen tarvitsemista taidosta korostuvat sanapilvessä marketing, courage, innovation.
Myös Väänäsen mielestä Suomi tarvitsee markkinointiosaamista.
– Olisi tarvetta osaajille, jotka on kasvattanut yrityksen nollasta 50 miljoonaan euroon.
Kova osaaminen pohjana
Vaikka pehmeät arvot nousevat esiin kyselyssä, ei se tarkoita, että oman alan tietämys ei ole tärkeää.
– Jotta voit markkinoida, pitää olla jotain markkinoitavaa, TEKin nuorisoprojektien asiamies Tuula Pihlajamaa sanoo.
Kaiken pohjana on se, että Suomesta löytyy jo kovaa osaamista tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Nyt tarvitaan vain taitoa ja ennen kaikkea rohkeutta markkinoida sekä omaa osaamista että tuotteiden mahtavuutta.
Näin startupit vastasivat kysymyksiin
Teksti: Pekka Leiviskä ja Katariina Rönnqvist
Kuusi startupia vastasi kysymyksiin:
- What talent startup needs/Mitä osaamista startup tarvitsee?
- What talent Finland needs/Mitä osaamista Suomi tarvitsee?
Sisätilan paikannusjärjestelmän Steerpathin kehittänyt Nimble Devicesin asiakastyytyväisyysjohtaja Samuel Pullen:
1. Me tarvitsemme osaajia, joilla on tämän alan kokemusta. Lisäksi tarvitsemme sellaisia, jotka osaavat myydä meitä
2. Suomi tarvitsee ihmisiä, jotka osaavat viedä yrityksiä maailmalle.
Karaoken mobiilialusta Singan ohjelmistokehittäjä Atte Valtanen:
1. Ennakkoluulottomuutta.
2. En osaa vastata.
Kalustemaisia työtilaratkaisuja tarjoava Smartblock:
1. Ihmistuntemusta. Pitää osata valita hyvät ihmiset ympärilleen. Nämä menee ominaisuuksien puolelle, mutta pitkäjänteisyyttä, uskoa omaan juttuunsa ja riskinottokykyä. Kaikki pitää uskaltaa panna peliin.
2. Ominaisuuksista uskallusta tehdä, eikä vain hautoa asioita. Suomessa on paljon hyviä ideoita, joita ei kuitenkaan toteuteta ponnekkaasti. Riskinottokyky ja verkostoituminen ovat myös tärkeitä. Tarvitaan enemmän yhteistyötä ja avoimuutta yritysten välille. Pitäisi uskaltaa kertoa tavoitteistaan ja ideoistaan, eikä pantata niitä.
Mielen hyvinvoinnin yhteisöpalvelu Heimo:
1. Epävarmuuden sietokyky on tärkeä ominaisuus startupissa. Taidoissa teknologinen osaaminen korostuu; startupien on vaikea löytää sopivia osaajia ja parhaista on kova kilpailu. Yrityksen pitäisi pystyä houkuttelemaan parhaat osaajat.
2. Suomi tarvitsisi sellaista asennetta, että uskalletaan tehdä, epäonnistua ja yrittää uudestaan.”
Pilvipohjaista kirjanpito- ja laskutusohjelmaa tarjoava Zervant:
1. Startup tarvitsee luovuutta, avointa mieltä ja yrittäjähenkistä asennetta. On myös tärkeää, että startupissa on eri taustaisia ihmisiä.
2. Suomi tarvitsee osaamista markkinoinnissa, erityisesti verkkomarkkinoinnissa. Meidän tulisi ajatella enemmän asiakasta ja sitä, mitä asiakas tarvitsee.
Berliinissä perustettu eettinen muotiyritys VIRTÜ Shared Sense
1. Innovaatioita. Ihmisen, joka on halukas työskentelemään yrityksen parissa pitkään. Sprinttereitä, jotka verkostoituvat sijoittajien ja median edustajien kanssa. Lisäksi startup tarvitsee jonkun, joka hoitaa raha-asiat.
2. En tiedä. (Yrityksen edustaja kertoi olevansa kotoisin Dominikaanisesta tasavallasta.)
- Miten sinä vastaisit kysymyksiin? TEKin Slush-kysely on auki sunnuntaihin 15.11. saakka: www.tek.fi/en/slush-skills-poll