Uusi R-kioski Go! näyttää tavalliselta Ärrältä, mutta Go!:sta puuttuu henkilökunta ja kassa, eikä valikoimasta löydy tupakkaa, alkoholia eikä Veikkauksen pelejä.
Asiakkaan on päästäkseen sisään ladattava R-kioski Go -sovellus ja täytettävä yhteystietonsa ja maksukortin tiedot. Kun asiakas valitsee hyllyltä tuotteen, se lisätään automaattisesti sovelluksen ostoskoriin.
Jos asiakas palauttaa ostoksen hyllyyn, tuote poistuu ostoskorista. Tuotteet veloitetaan automaattisesti asiakkaalta, kun tämä poistuu myymälästä.
– Teknologia on uusi ja sitä ei ole aiemmin nähty Suomen markkinalla. Kioskin katossa on sensoreita, jotka seuraavat asiakkaita myymälässä ja erottavat, kuka asiakas ottaa minkäkin tuotteen. Hyllyissä taas toimivat älylaarit, jotka tietävät, mitä tuotetta on missäkin hyllyssä ja kuinka paljon, kehityspäällikkö Lisjutin Jevgeni R-kioski Oy:stä kertoo.
– Teknologiasta tekee edistyksellisen se, että erillisiä rfid-tarroja tai mitään muutakaan tuotteisiin kiinnitettävää ei tarvita, vaan tuotteet voi hyllyttää sellaisinaan hyllyyn. Tavaravirran näkökulmasta kioski ei eroa yhtiön peruskioskista.
R-kioskilla on Suomessa nyt noin 480 myymälää.