Somepresenssi vahvistaa olemassaoloasi

|
Uutinen
Kuuntele

Somenäkyvyydelläsi on merkitystä sekä omalle urallesi että työnantajallesi – erityisesti, jos työskentelet tehtävissä, joissa edustat yritystä tai sen tuotteita ulospäin. Tee somebrändistäsi todenmukainen ja omannäköisesi. Vahvista ja kehitä piirteitä, joita haluat henkilöbrändisi kuvastavan.

Kriisiviestinnän kouluttaja, tietokirjailija ja bloggaaja Katleena Kortesuo on sitä mieltä, ettei kynttiläänsä pidä kätkeä vakan alle vaan antaa sen palaa soihtuna somekentillä. Henkilöbrändisi, muiden käsitys sinusta, muodostuu tänä päivänä entistä vahvemmin sosiaalisessa mediassa. 

– Somesta tsekataan kuka kukin on. Jos ei ole somessa, ei oikein ole olemassa. Kun brändäät itsesi somessa, tulet näkyväksi, Kortesuo sanoo.

Ylipäätään oman henkilöbrändin rakentaminen on kolmivaiheinen kokonaisuus. Ensin pitää selvittää itselleen millainen on. Sitten on mietittävä, miten sen viestii muille. Sen jälkeen pitää pohtia kehittymishalujaan ja -keinojaan. Somebrändäyksessä mennään samalla kaavalla. Mitä haluat oman somebrändisi kertovan? Mitä adjektiiveja haluat ihmiset kiinnittävän itseesi? Minkä kohderyhmän keskuudessa haluat olla tunnettu?

– On jokaisen omalla vastuulla, millaisen käsityksen itsestään maailmalle antaa ja millaisen henkilöbrändin itsestään livenä ja somessa luo, Kortesuo muistuttaa.

Kun somepresenssi on vahva, saat luotua ympärillesi uraasi ja elämääsi tukevan verkoston, sinut tiedetään ja tunnetaan sinulle tärkeissä piireissä. Someverkostosi voi olla jopa pelastuksesi työelämän tyrskyissä. 

Yrittäjälle some on ehdoton työkalu. 

– Asiakkaat löytävät etsimänsä helposti ja nopeasti, kun esimerkiksi yrittäjän blogi kertoo, mitä firma pystyy asiakkaalle tarjoamaan. Ei tule huteja, kun taustat selviävät, ja yrittäjästä tulee jo vähintäänkin puolituttu somen avulla. 

Somea seuraamalla pysyt myös itse ajan tasalla: saat tietoa koulutuksista, avoimista työpaikoista, uusista innovaatioista, vaikka mistä. 

 

Rakenna oma kotipesäsi verkkoon

Moni on jo rakentanut verkkoon oman kotipesänsä, mutta mikäli se puuttuu, Kortesuo kehottaa kokeilemaan blogia. 

– Se voi olla teksti-, video-, podcast- tai valokuvablogi. Jokainen valitkoon tavan, jolla ilmaisee itseään mieluiten ja parhaiten. 

– Jos päätyy pitämään blogia edistääkseen uraansa ja pysyäkseen sidosryhmiensä näkyvissä, niin sisällössä saa olla postauksia oman osaamisen ja asiantuntijuuden tiimoilta. Salassa pidettäviä työasioita ei luonnollisestikaan julkisteta! Eloa brändiinsä saa, jos postaa lisäksi  harrastuksistaan tai muista mielenkiinnon kohteistaan. Pääasia on, että sisältö ilmentää bloggaajaa ja antaa hänestä muille aidon ja oikeanlaisen käsityksen. 

– Tyylilaji seuraa persoonaa: Hauska tyyppi bloggaa hauskasti, pedantti livenä on pedantti somessa. 

Joissakin asioissa Kortesuo neuvoo olemaan tarkkana. 

– Somessa ei saa valehdella, asioita ei kannata edes kaunistella. Kiinni jäät kuitenkin.

Suhteet, lapset, rahat ja sairaudet Kortesuo jättäisi somessa käsittelemättä. Yksityiselämään sisältyy usein niin arkaluonteisia asioita, että lukijat kiusaantuvat.  

Sen sijaan omat pienet puutteensa, virheet ja kaikenlaiset elämässä kompastumiset voi kertoa, jos niin haluaa. 

– Voit tviitata nolosta kömmähdyksestäsi tai paljastaa puutteesi jossain sopivassa yhteydessä. Samalla saat vihamiehesi ainakin tämän asian suhteen aseettomiksi ja muilta vähintäänkin kannustusta ja tsemppausta.

 

Aloita salaa Twitterillä

Kortesuo neuvoo tottumatonta harjoittelemaan sometusta vaikka anonyymin Twitter-tilin avulla.

– Todennäköistä on, että innostut ja haluat painaa tviittinappia ihan omalla nimelläsi. 

Samalla opit somelukutaitoa: tiedät mitä mikin ikoni tarkoittaa ja mitä ja miten eri kanavissa jaetaan ja julkaistaan. Äläkä hätäile, vaikket saa heti seuraajia. 

– Verkosto kasvaa vähitellen. Riittää, että saat verkostoiduttua itsellesi tärkeiden ihmisten, esimerkiksi samalla alalla toimivien kanssa.

Twitter-tilin lisäksi toinen – lähestulkoon must – on LinkedIn-profiili, asiantuntijabrändin peruspalvelu, jossa julkaistaan ainakin oma CV sekä luettelo mahdollisista julkaisuista.  

– LinkedIn-profiili on luonteeltaan neutraalin bisneshenkinen ja suhteellisen pysyvä. Se on myös oiva keino tulla näkyväksi rekrytointimarkkinoilla. 

Twitter, LinkedIn ja rohkeimmille oma blogi. Siinä se onkin kaikki tarvittava somebrändäyksen aloittamiseen. 

Ei muuta kuin sormet näppäimille. 

 

 

Katleena Kortesuo 
markkinoinnin, somen ja kriisiviestinnän kouluttaja ja tietokirjailija
eioototta.fi

 

3 pointtia, kun rakennat somebrändiä:

  • Selvitä itsellesi, millainen olet. Entä millaisena muut näkevät sinut nyt?
  • Mieti, miten kerrot itsestäsi muille. Millaisena ja missä ryhmässä haluat tulla tunnetuksi? 
  • Pohdi, mitä haluat itsessäsi kehittää. Miten haluat muuttaa brändiäsi?