Slush-jälkiviisautta: Hyväkin idea vaatii brändäystä

|
Blogimerkintä
Kuuntele

Glitter-kuorrutuksen saaneet TEKin someagentit pohtivat, mitä Slushista jäi käteen. Agentti Lydia kertoo kootut vinkit ensi vuoden kävijöille.

Slush järjestettiin tänä vuonna vasta yhdeksättä kertaa, mutta silti se kokosi kaikkiaan valtavat 17 500 ihmistä yli 120 eri maasta. Tapahtumaa kuvaillaan startup-pöhinän Mekaksi, mutta alkuaikoihinsa verrattuna se on selkeästi aikuistunut. ”Bisnes-festareilla” startupien lisäksi näytillä olivat myös harjaantuneet teknologiayritykset, kuten Google ja Microsoft, ja koko tapahtuma huipentui massiivisiin jatkobileisiin.

Slushin keskeinen osuus on edelleen nimenomaan startupien ja sijoittajien kohtaaminen, joten mitä meille sivustakatsojille jäi käteen?

Etenkin tyttöagentteja kiinnostivat erityisesti ruoka- ja terveysaiheiset puheet, ja suurimman vaikutuksen tekikin ”nyhtökauran äiti” Maija Itkonen yrityksensä kasvutarinalla. Mielenkiintoista uusioelintarvikkeen tapauksessa on se, että kauraa on syöty sukupolvien ajan, nyt se on vain muokattu uudestaan. Brändäyksellä tuote on kasvattanut suosiotaan niin, että kysyntä on suurempaa kuin tarjonta. Slushissa vaihtoehtoiset ravitsemustottumukset olivat laajalti esillä, puhetta oli niin hyönteisten syömisestä kuin ruoan 3D-tulostuksestakin. Kasvissyöjämme Tytti oli erityisen mielissään siitä, kuinka lihansyöntiä on alettu kyseenalaistaa entistä enemmän. Ruoka-aiheeseen kytkeytyi vahvasti myös eettiset näkökannat ja maapallon tulevaisuus.

Slush on jo tunnelmansa puolesta kokemisen arvoinen tapahtuma.

Kim sen sijaan mainitsi omiksi suosikeikseen puhujien kertomukset yritysten alkuvaiheiden haasteista, ja kuinka vaikeuksista päästiin yli. Erityisesti pitching-kisassa näppejään nuolemaan jääneille tarinat olivat opettavaisia – elämä kun ei aina mene niin kuin suunnittelee. Pitchauksessa parhaiksi valikoituivat yritykset, joilla ei välttämättä ollut nerokkain tai toimivin idea, vaan selkeä tuote, suunnitelma ja brändi.

Kim myös tiivisti, että Slushin asiapuoli on sopivassa balanssissa fiilistelyn ja valoshow’n kanssa, muutenhan tapahtuma voisi olla vain lässähtänyt teknologianäyttely. 

Puheita Slushissa oli niin valtava määrä, että priorisointi oli ehdottoman tärkeää. Puhelavojen keskellä pääsi myös messutunnelmaan yritysten ständeillä, mutta oman liikeidean täytyi olla todella toimiva ja uniikki, jotta se erottui joukosta. Hannaa jopa mietitytti, onko tapahtuma jo liiankin paisunut, ja startupit jätetty hieman taka-alalle.

Väkimäärään nähden kaikki kuitenkin toimi hyvin jouhevasti, jos ei lasketa hipsterikojujen lounasruuhkia tai jatkobileiden narikkajonoa. Vaikka teemat eivät olisikaan juuri se ”oma juttu”, Slush on jo tunnelmansa puolesta kokemisen arvoinen tapahtuma. Tytin neuvo on, että kokeiluun kannattaa varata koko päivä, sillä parissa tunnissa saa vain päänsä pyörälle (ja glitterillä kuorrutetuksi, kuten eräällekin messuständille eksyneet someagentit pian huomasivat).

Omasta mielestäni Slushin tärkein pointti pätee myös itse tapahtumaan varsin hyvin – brändäämällä itsesi hyvin saat äänesi kuuluviin.

Avainsanat: