Mitä osaamista startup tarvitsee?
Kysyimme Slushissa neljältä asiantuntijalta, minkälaista osaamista startupit ja Suomi tarvitsevat.
Ph.D. Winslow Sargeant tietää kaksi ominaisuutta, jotka menestyvillä startup-yrityksillä on: uteliaisuus ja periksiantamattomuus.
International Council for Small Business -yrittäjyysjärjestön [ICSB] varapresidentti ja presidentti Barack Obaman hallituksessa yrittäjyysasioita useita vuosia hoitanut Sargeant vieraili Suomessa Slush-tapahtumassa.
– Jotta startup voisi menestyä, sen pitää mennä pintaa syvemmälle, kun se pyrkii keksimään ratkaisuja. Sen pitää olla sisukas ja toimia pitkällä tähtäimellä.
Sargeantin mukaan yrityksen perustaminen ei ole maraton vaan triathlon, jossa vaaditaan kestävyyttä.
Kysyttäessä, mitä osaamista Suomi tällä hetkellä tarvitsee, Sargeant miettii hetken. Hän kehuu, että Suomessa tekninen osaaminen ja kyky ratkaista ongelmia ovat huipputasoa. Seuraavaksi toimivaan tekniikkaan pitäisi pystyä liittämään luovuutta ja taidetta.
– Tärkeää on myös ratkoa ongelmia yhdessä.
Tarinoilla metelin yli
– Kasvuun tähtäävät startupit tarvitsevat erityisesti johtamistaitoja, sanoo Aalto Ventures Programin johtaja Olli Vuola.
Hän selventää, että startupin vetäjän ei tarvitse yksityiskohtaisesti osata taloustieteitä, kirjanpitoa tai markkinointia. Tärkeämpää on, että hän kykenee johtamaan muita.
Vuolan mukaan maailma on täynnä meteliä, joka tuutista tulee kiihtyvällä tahdilla ärsykkeitä ja omia viestejään on vaikea saada metelin läpi. Tästä johtuen taito kertoa tarinoita korostuu. Yritysten viesti menee tarinan avulla paremmin perille. Tarinoimistaito on Vuolan mukaan keskeistä myös koko Suomelle, eikä vaan startupeille.
– Tärkeää on myös kyky keskustella ja viestiä ihmisten kanssa. Mitä enemmän automaatio, robotisaatio ja tekoäly korvaavat ihmisten välistä viestintää, sitä tärkeämpiä ovat ne harvat hetket, kun olemme kasvokkain toisen ihmisen kanssa.
Design-osaaminen on Vuolan mukaan olennaista. Hän sanoo, että esimerkiksi Tesla ja Apple löivät läpi vasta, kun niiden muotoiluun alettiin panostaa.
– Ja jos nimeän vielä yhden taidon, joka on juuri nyt oleellinen, se on kyky ohjelmoida koneita oppimaan.
Hyvällä asialla
Angelo Prete lensi Italiasta Slushiin tutustumaan startupeihin ja etsimään mahdollisia sijoituskohteita. Vuosi sitten hän sijoitti suomalaiseen startup-yritykseen Teraloop, joka kehittää skaalautuvaa energiavarastoa.
Preten mielestä on outoa, että suomalaiset tekevät hienoja asioita, mutta eivät oikein tunnu ymmärtävän niiden arvoa. Ulkomaalaiset sijoittajat hyötyvät tästä.
– On kuin Suomessa olisi kultakaivos, mutta siihen annettaisiin käyttöoikeudet vain ulkomaalaisille toimijoille. Suomi tarvitsee lisää talousosaamista, Prete pohtii.
Entä startupit, minkälaista osaamista ne sijoittajan mielestä tarvitsevat?
– On tärkeää osata ajatella laajemmin, kuin pelkästään teknisiä ratkaisuja ja teknologiaa. Startupien tulisi miettiä, miten heidän tuotettaan voidaan soveltaa tavallisessa arjessa.
Preten mukaan avoin mieli ja kyky ajatella asiakasta auttavat yrittäjää pitkälle.
Tekniikan soveltamisesta puhuttaessa Prete huomauttaa, että teknisiä ratkaisuja voidaan käyttää sekä hyvään että pahaan. Tekniikka voi olla erittäin hyödyllistä ja luoda tasa-arvoa. Toisaalta sillä voidaan saada ihmiset riippuvaiseksi.
– Merkittävät startupit miettivät, miten ne voivat tehdä tulevaisuudestamme parempaa – eivätkä vain sitä, miten ne voisivat ansaita enemmän rahaa.
Startup-oppeja Yhdysvalloista
Aki Luukkainen työskentelee Suomen Los Angelesin pääkonsulaatissa kansainvälisen liiketoiminnan erityisasiantuntijana. Hän matkusti Suomeen kahden kalifornialaisen sijoittajan oppaaksi. Samalla hän tapasi Slushissa parikymmentä yritystä, jotka tavoittelevat Yhdysvaltojen markkinoita.
– Olennaista tänä päivänä varsinkin Jenkeissä ovat tarinat ja kyky kertoa niitä. Isojen numeroiden sijaan hyvät tarinat jäävät mieleen, Luukkainen sanoo.
Hän näkee, että suomalaisnuoret ovat lähtökohtaisesti kansainvälisesti suuntautuneita ja taitavia ulosanniltaan. Kehitettävää olisi kuitenkin myyntiosaamisessa.
– Startup-yrittäjän täytyy ymmärtää asiakkaitaan. Hänen täytyy osata esitellä tuotteensa selkeästi ja vakuuttaa asiakas. Samaa osaamista tarvitaan, kun kerätään rahaa. Sijoittajille pitää osata kertoa, mitä tekee.
Suomessa on Luukkaisen mukaan osaamista ja maassa syntyy hienoja innovaatioita. Jatkoa ajatellen täällä tulisi kuitenkin ymmärtää paremmin, miten markkinoille mennään.
– Suomessa on rajallinen määrä pääomaa, joten täällä yritykset joutuvat tekemään pienellä rahalla enemmän kuin monissa muissa maissa. Toisaalta se on hyvä. Yritykset oppivat toimimaan kustannustehokkaasti. Kääntöpuolena on se, että tavoitteet jäävät usein matalalle.
Luukkainenkin painottaa verkostojen tärkeyttä. Hän sanoo, että jokaista kontaktia täytyy jaksaa ylläpitää. Ei riitä, että LinkedInissä on paljon kontakteja.
– Etenkin Yhdysvalloissa verkostoituminen pitää hoitaa nopeasti. Vuorokauden sisään pitää ottaa tapaamaansa ihmiseen yhteyttä ja seuraavan kerran lähiviikkojen aikana.