Markkinointihenkisin insinööri -kilpailun finalistit julkistettu

|
Uutinen

Finalistit ovat innovatiivisella toiminnallaan ja markkinointihenkisyydellään tehneet kovia tuloksia, tällä kertaa erityisesti pk-yrityksissä.

Suomen markkinointihenkisin insinööri -kilpailun voittajaehdokkaiksi nousi yhteensä kuusi insinööriä ja diplomi-insinööriä. Matti Alahuhdan johtama tuomaristo valitsee voittajan tammikuussa 2015. Voittaja saa 10 000 euron palkinnon.

Kilpailuun osallistui tänä vuonna 37 insinööriä ja diplomi-insinööriä. Kovatasoisen kilpailun kuusi finalistia ovat tänä vuonna yrittäjiä tai edustavat pk-yrityksiä:

Reijo Karppinen perusti Dynaset Oy:n vuonna 1988. Hän oli valmistunut autoinsinööriksi vain kaksi vuotta aikaisemmin, ja yritys perustettiin täysin Karppisen omien tuoteinnovaatioiden pohjalle. Dynaset Oy aloitti 15 000 markan osakepääomalla ja on nykyään alansa markkinajohtaja, jolla on vientiä yli 50 maahan.

DI ja MBA Mauri Kontu on toiminut Vahterus Oy:n toimitusjohtajana yrityksen perustamisesta lähtien. Konnun perustama Vahterus on lämmönsiirrintekniikan edelläkävijä, jonka toiminta perustuu innovatiivisiin tuotteisiin ja jatkuvaan tuotekehitykseen. Vahterus Oy työllistää noin 200 henkeä, ja sen viennin arvo on noin 90 prosenttia liikevaihdosta.

DI Tomi Kuntze toimii perustamansa Ledil Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Ledil on maailman johtava led-optiikan valmistaja. Kuntzessa yhdistyvät tuoteinnovointi ja asiakaslähtöisyys. Hänen myynti- ja markkinointiponnistuksensa ovat luoneet myyntiorganisaation, jolla on energinen ja asiakaslähtöinen kulttuuri. Ledil Oy on kasvanut vuosittain keskimäärin 51,9 prosenttia vuosina 2006–2014.

DI Mikko Kuitunen on Tamperelaisen Vincit Oy:n toimitusjohtaja. Vincitin toimintaan kuuluvat ohjelmistojen tuotekehityspalvelut sekä ohjelmistokehitykseen liittyvää konsultointi ja valmennus. Vincit tarjosi ensimmäisenä ohjelmistoalan yrityksenä asiakkaalle 100 prosentin rahat takaisin -tyytyväisyystakuun. Yritys on kasvanut seitsemässä vuodessa kahdesta perustajasta yli sadan työntekijän yritykseksi.

DI Jaana Rosendahl toimii Taaleritehdas Oyj:n asiakkuus- ja markkinointijohtajana. Rosendahl on ollut keskeisesti mukana Taaleritehtaan liiketoiminnan kehittämisessä. Hän on strategisella, innovatiivisella ja asiakaslähtöisellä ajattelullaan mahdollistanut yrityksen menestymisen kilpaillulla alalla. Taaleritehdas on vuonna 2007 aloittanut startup-yritys, joka on nykyään 150 työntekijän pörssiyhtiö.

DI Harri Sjöholm perusti kallio- ja maaporausvälineitä valmistavan Robit Rocktools Oy:n vuonna 1994, ja toimii nykyään hallituksen puheenjohtajana. Sjöholm on korostanut Robitin arvoketjussa loppuasiakkaan tarpeiden kokonaisvaltaista ymmärtämistä, mikä näkyy muun muassa myynnin koulutuksessa.

Kovatasoinen kilpailu

Suomen markkinointihenkisin insinööri -kilpailun järjestää Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL kumppaneineen. Kilpailun tarkoitus on nostaa esille markkinoinnin merkitystä kilpailukykytekijänä. TEK on kilpailun yhteistyökumppani.

– Olemme tyytyväisiä, että osallistujia on näin paljon. On ilahduttavaa, että niin moni edusti pk-yrityksiä. Kilpailu on kovatasoinen, ja tuomaristolla on edessään haasteellinen tehtävä, MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala sanoo. Hän toimii tuomariston sihteerinä.

Matti Alahuhdan johtamaan tuomaristoon kuuluvat Tekesin johtaja Ulla Hiekkanen-Mäkelä, OMD Finlandin toimitusjohtaja Christoffer Hultin, toimitusjohtaja Jorma Turunen Teknologiateollisuudesta, päätoimittaja Jyrki Alkio Tekniikka&Talous-lehdestä, Outotecin viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Aila sekä viestintä- ja markkinointijohtaja Taina Kyllönen SSAB:sta.

Markkinointihenkisin insinööri julkistetaan ja palkitaan 9.1.2015 Tekniikka&Talous-lehden Veijon päivä -tapahtumassa. 10 000 euron palkinnon on lahjoittanut Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö.

Kilpailun kumppaneita ovat Outotec, SSAB, Tekniikka&talous, Tekes, Tekniikan akateemiset TEK ja Teknologiateollisuus ry.