Pitkähäntäveneen moottori, taustalla merimaisema.
Menopelin sydän. Moderneimmat pitkä­häntäveneiden voimanlähteet ovat turboahdettuja.

Maailman yksin­kertaisin venemoottori

|
Uutinen

Kaakkois-Aasian pitkähäntäveneet ovat aikamoista kierrätystä.

Pitkähäntävene on vuosituhantisen aasialaisen veneenrakennustaidon ja nykyisen diesel­moottoritekniikan liitto. Puurunkoinen, erittäin merikelpoinen venedesign on säilynyt muuttumattomana, mutta saanut peräänsä maailman yksinkertaisimman veto­laitteiston.

Veneen peräsintä käyttävän ohjauspyörän Nissan-teksti antaa vihjeen kulkupelimme moottorin alkuperästä. Kun sadekausien kosteus on lahottanut vanhan japanilaisen avolavan korin reikäjuustoksi, on sen pomminkestävällä dieselmoottorilla edelleen tuhansia käyttötunteja edessään.

Kierrätysdieselistä on riisuttu kaikki ylimääräinen äänen­vaimenninta ja vaihteistoa myöten.

Kierrätysdieselistä on riisuttu kaikki ylimääräinen äänen­vaimenninta ja vaihteistoa myöten. Vetolaitteen virkaa toimittaa suoraan kampiakselille kytketty metrien mittainen akseli, jonka päässä pyörii potkuri.

Pitkähännän kapteeni käynnistää moottorin pitäen potkuria ilmassa, vaihde kytketään laskemalla potkuri veteen. Peruuttaminen onnistuu sekin ympäripyörivää moottori-­potkuriyhdistelmää kääntämällä. Moottoria näppärästi pitkällä rautatangolla käänteleviä venekuskeja on pakko ihailla. Kovassakin aallokossa he hoitelevat niin ruorin, kytkimen, vaihteiston kuin trimmin varmoin kädenliikkein.

Pitkähäntäveneillä pääsee Kaakkois-Aasian pikkusaarilla aivan rantaan asti, eikä taitava veneenkäyttäjä riko potkuria kiviin. Niinpä niiden harteilla on monien saarten koko tavara- ja ihmislogistiikka.

Tosin puutavaran hinnannousu näkyy pitkähäntäveneiden hinnoissa: vaikka kierrätysmoottori on lähes ilmainen, ovat veneiden puurunkojen hinnat moninkertaistuneet nopeasti. Lasikuituveneet ja nykyaikaiset perämoottorit tekevät vääjäämättä tuloaan.

Lue myös: Maailman suurin potkukelkkatehdas