Maailman nopein ralliauto

|
Uutinen

B-ryhmän ralliautot, nuo 1980-luvun alun putkirunkoiset lasikuituhirviöt, elävät edelleen monen muistoissa.

900 kiloa, jopa 700 hevosvoimaa. Kun kansainvälinen autourheiluliitto FISA päätti 1980-luvun taitteessa sallia nelivetoiset ajokit ja määritteli uuden ralliautoluokan MM-mittelöihin, ei kukaan tiennyt mitä tästä seuraisi. 

Hannu Mikkolan ohjastama Audi Quattro antoi esimakua tulevasta debytoidessaan vuoden 1981 Monte Carlo -rallissa. Mikkola johti rallia minuuteilla ennen keskeyttämistään.  

Vuonna 1982 esitellyn B-ryhmän säännöt olivat hyvin vapaat. MM-mittelöitä vuodet 1983-84 hallinnut Audi Quattro muistutti vielä etäisesti sarjavalmisteista mallia, mutta keskimoottoristen Peugeotin 205 Turbo 16:n ja Lancian Delta S4:n ainoa yhteys esikuvaansa oli etäisesti alkuperäistä pikkuautoa muistuttava lasikuitukori. Konehuoneessa muutokset olivat vieläkin dramaattisempia. Ilmoitetut teholukemat olivat 500 hevosvoiman paikkeilla, mutta tarvittaessa ahtopaineita nostamalla päästiin lähelle 1 000 hevosvoimaa.

Ralliautojen ajettavuus ei valitettavasti parantunut huikeasti kasvaneiden teholukemien tahtiin. Yleisö oli tästä vain riemuissaan, olihan meno näyttävää. Pian alkoi kuitenkin tapahtua. 

Joaquim Santosin Ford RS200 syöksyi vuoden 1986 Portugalin rallissa yleisön joukkoon. Kolme katsojaa kuoli, kymmeniä loukkaantui. Myöhemmin samana vuonna Lancia Delta S4 ajanut Henri Toivonen ja hänen kartanlukijansa menehtyivät ulosajossa Korsikalla. Ford ja Audi vetäytyivät ralleista, ja B-ryhmä jäi historiaan. 

 

Audin vuonna 1980 esitelty Quattro-malli aloitti rallin nelivetokauden ja hallitsi lyhytikäisen B-ryhmän kahta ensimmäistä kautta. Nykyiset WRC-autot pystyvät jo samoihin kisanopeuksiin, mutta eivät pärjää näyttävyydessä tultasyökseville, mutta hankalasti ajettaville B-ryhmäläisille.