Formula ilman kuljettajaa

|
Uutinen
Kuuntele

Robotisaatio uhkaa tehdä myös Kimi Räikkösestä ja Valtteri Bottaksesta työttömiä.

Helmikuussa 2017 esitelty Robocar on speksien perusteella vaikuttava ilmestys. 300 kW:n sähkömoottori kaikissa neljässä pyörässä, painoa 975 kiloa, huippunopeus yli 320 km/h – eikä ikäviä nopeutta rajoittavia sääntöjä Formula 1 -sarjan tapaan.

Radalle kahden ensimmäisen Robocarin pitäisi päästä vielä tänä vuonna sähköformuloiden Formula E -osakilpailujen näytösajokkeina. Tulevaisuudessa siintää 10 tiimin kilpasarja Roborace Championship.

Kuljettaja on Robocarissa turhaa painolastia. Räikkösen korvaa Nvidia Drive PX2-tietokone, joka käsittelee kahden tutkan, 5 laserskannerin, 18 ultraäänisensorin, kuuden kameran sekä satelliittipaikantimen tuottamaa tietoa. Datavirran perusteella tietokone laskee optimaalista ajolinjaa ja välittää komennot ohjaukselle, pyörien sähkömoottoreille ja jarruille. Sama tietokonealusta ohjastaa uusimpia autopilot-ominaisuudella varustettuja Tesla-sähköautoja.

Muistona kuljettajasta on vain pieni torni auton taka-akselin keskikohdalla. Siihen on sijoitettu tv-kamera, joka välittää tv-katsojille livekuvaa suoraan kuskinpukilta.

Jos muutamaa formulakuljettajaa uhkaa uudelleenkouluttautuminen oikeisiin töihin, on Roborace-sarjan käynnistyminen hyvä uutinen insinöörikunnalle. Kun autot ensi kerran starttaavat lähtöruudukosta, on jokaisella tiimillä käytössään teknisesti täsmälleen samanlainen auto. Tiimien välinen mittelö on tekoälyn kehittäjien ja koodaajien temmellyskenttää. Auton ratavauhdin määrää ainoastaan se, miten hyvä tekoälyohjelmisto autoa ohjaa.