Digitalisaatio muhii pinnan alla – Osaammeko hyödyntää mahdollisuudet teollisuudessa?

|
Uutinen
Kuuntele

Digitalisaatiossa markkinat jakavat ne, jotka ovat liikkeellä eturintamassa, korostaa Vision+-pääomasijoitusrahaston toimitusjohtaja Tero Ojanperä.

Digitaalisaatio eli tietotekniikan tunkeutuminen yhteiskunnan eri aloilla on tämän hetken merkittävin uudistusvoima, joka synnyttää uudenlaista liiketoimintaa ja mullistaa perinteisen teollisuuden liiketoimintamalleja.

Tuotteista siirrytään yhä enemmän palveluihin ja kertamaksuista jatkuvaan tulovirtaan, uskoo Vision+-pääomasijoitusrahaston toimitusjohtaja Tero Ojanperä.

Ojanperän mukaan taksiyritys Uber ja Airbnb-majoituspalvelu ovat hyviä esimerkkejä uusista mahdollisuuksista.

– Uber ei omista yhtään autoa eikä Airbnb hotelleja, mutta heidän kassansa kilahtaa aina, kun heidän välittämiään palveluja käytetään. Digitalisaatiossa on kyse siitä, kuka ottaa markkinat haltuun ja mihin keskukseen arvonluontiverkoston arvo keskittyy.

Laitteen sijasta kauppatavarana palvelu

Ojanperä korostaa, että digitalisaatio luo valtavasti mahdollisuuksia myös perinteisen teollisuuden puolella. Koneiden ja laitteiden myynnistä on siirryttävä enemmän palveluiden kauppaamiseen.

Ojanperä huomauttaa, että moni yritys on jo siirtynyt palveluliiketoimintaan, mutta ne ovat edelleen työvoimavaltaisia eivätkä hyödynnä digitalisaation mahdollisuuksia. Nyt tulisi luoda digitaalisia palveluita, jotka kytkeytyvät internetin ja älykkään datan avulla reaalimaailman teollisuuden prosesseihin ja laitteisiin. Laitteiden internet avaa aivan uudenlaisia polkuja.

– Sen sijaan että verkkoliiketoimintayritys myy verkon, se voikin myydä palvelun, jolla verkkoa operoidaan, Ojanperä havainnollistaa.

– Suomalaisilla menestyneillä eri teollisuudenalojen huippuosaajilla on mahdollisuus pärjätä yhtä hyvin kuin tähänkin asti, jos ne vain uudistavat tietotekniikan avulla liiketoimintamallejaan ja tuotteittaan. Nyt tulee hyödyntää startup-yritysten luomaa ketteryyttä ja teknologiaa, Ojanperä jatkaa.

Kehityksen virtaan hypättävä ajoissa

Ojanperä on pääpuhujana 4.6. järjestettävässä Nopeammin markkinoille -tapahtumassa, jossa ravistellaan tuotteistamisen ja kaupallistamisen totuttuja toimintamalleja. TEK on tapahtuman yhteistyökumppani.

Ojanperän mukaan Suomessa ei ole vielä kunnolla hypätty kehityksen virtaan.

– Kaikki ovat oivaltaneet, että jotain pitäisi tehdä, mutta kansankuntana katsomme vielä, että onko uusi maailma totta.

Ojanperä arvelee, että osittain ongelma johtuu siitä, että ei tiedetä, mistä pitäisi lähteä liikkeelle.

– Oleellista on kokeilla uusia toimintamalleja mahdollisimman aikaisin. Isojen yritysten kilpailuetu luoda innovaatioita on mennyt. Kuka tahansa voi kokeilla uusia asioita, sillä kustannukset ovat pieniä.

– Erityisen tärkeää on miettiä uutta liiketoimintamallia asiakkaan ja loppukäyttäjän näkökulmasta. Teknologia kehittyy sen verran nopeasti, että se seuraa perässä.

Muutoksessa voittajia ovat ne, jotka lähtevät ensimmäisenä liikkeelle.

– Muutos ei tapahdu hetkessä, vaan se muhii pitkään pinnan alla. Kun se lopulta tapahtuu, näyttää se nopealta. Esimerkiksi median digitalisoituminen kesti kymmenen vuotta ennen kuin se iski tsunamin lailla, ja printtiliiketoiminta lähti laskuun.
 

Nopeammin markkinoille – Jäsenetuhintaan tuotteistamisen huipputapahtumaan

Tuotteistamisen ja kaupallistamisen totuttuja toimintamalleja ravistellaan Helsingissä 4. kesäkuuta.

Nopeammin markkinoille on yritysten tuote- ja palvelukehitysjohdolle sekä liiketoimintajohdolle suunnattu tapahtuma, jonka järjestää Tekniikka&Talous-lehti yhteistyössä TEKin, Tekesin ja VTT:n kanssa.

Puhujina ovat muun muassa Vision+ pääomarahaston perustajaosakas Tero Ojanperä, sarjayrittäjä Jufo Peltomaa, Vincitin asiakkuusjohtaja Petri Suhonen ja mainostoimisto Hasan & Partnersin hallituksen puheenjohtaja Ami Hasan.

Tekkiläisille koko tapahtuman jäsenhinta on vain 100 euroa (+ alv 24 %) (normaalihinta 495 euroa + alv). Saat alennetun hinnan käyttämällä koodia VIPtek.