Saksalaisen salamamerkin tämän hetken ylpeys on suurehko katumaasturi Opel Grandland, joka on merkilleen sähköisen Zafiran lisäksi ehdoton lippulaiva ja erityisesti sähkötekniikaltaan ensimmäinen uuden sukupolven tuote.
Ei tule kuitenkaan unohtaa, että sama auto on saatavilla täyssähköisten voimalinjojen lisäksi myös 48 voltin hybridijärjestelmällä sekä reilun 80 kilometrin toimintamatkan lataushybridinä.
Sähkömallien akkukoot tekevät toimintamatkoista reiluja aina lähes 700 kilometriin asti. Nelivetomalli löytyy hinnastosta, ja tehtaan edustajan mukaan tällä hetkellä tuotantolinjalta tulevissa yksilöissä on matkassa jo myös akun esilämmitystoiminto, joka on kytkettävissä päälle ajon aikana.
Grandlandin vakiovarusteiset matriisivalot ovat sille markkinoilla jopa jonkinlainen erottautumistekijä, jota harva kilpailija tarjoaa tässä hintaluokassa. Ison Opelin hinnasto alkaa 39 000 euron alapuolelta.
Sekä lataushybridi, nelivetoinen sähköversio että pitkän toimintamatkan sähkömalli ovat hyvin uusia. Ehdimme näistä kahden viimeksi mainitun ohjauspyörän taakse Saksassa järjestetyssä koeajotapahtumassa.
Neliveto erottuu
Hyvällä tavalla simppelisti muotoillun Grandlandin piirteet ovat jo tuttuja, sillä auto on julkaistu jo hyvä tovi sitten.
Keulan hallitseva piirre on suuri, valojen yli ulottuva visiirimaski.
Kyljestä erottuu etupyörän keskiön korkeudelta alkava pokkaus, joka tekee pian takaoven etureunan jälkeen terävän taitoksen ylös kohti takalokasuojan ylintä pistettä. Samaan aikaan pakettia on pyritty keventämään mustalla kontrastikatolla.
Takapäässä on koko perän levyinen takavaloraita, jonka keskellä on valaistu tekstilogo.
Nelivetomalli haluaa kuitenkin erottua muista Grandlandeista.
Etupuskurin alakulmissa on hieman enemmän mustaa muovia ja seassa myös jonkinlaista hiilikuitujäljitelmää muistuttavaa pintaa. Takapuskurissa on hyvin vastaava ratkaisu ja juuri samoja materiaaleja hyödyntäen.
Erot ovat kuitenkin kovin pienet.
AGR-istuimet ja muutenkin auton tilat ovat Grandlandissa kohdallaan.
Isoakkuinen uutuus
Noin 700 kilometrin pitkän toimintamatkan malli tarjoaa kuluttajan käyttöön peräti 97 kilowattitunnin akkupaketin. NMC-akkukemiaa hyödyntävä akkupaketti koostuu 12 moduulista.
Siitä tulee samalla ensimmäinen Euroopasta akut saava malli, sillä nämä akut tulevat Stellantiksen osin itse omistamalta ACC:n akkutehtaalta.
Tämä niin sanottu ”Long Range” -malli on niin uusi, että Opelilla ei ollut vielä tarjota edes medialle sen teknisiä tietoja. Jotain toki silti tiedetään.
Alustava WLTP-toimintamatka-arvo on tämän hetken tietojen mukaan 694 kilometriä, eli 700 kilometrin tavoitteeseen ei olla aivan yltämässä.
Huipputehoa etuakselille sijoitetusta M4-sähkömoottorista saadaan 170 kilowattia (231 hv) eli 13 kilowattia pienempiakkuista etuvetomallia enemmän. Tällä ei liene mitään merkitystä käytännössä.
Huippuväännöksi on kerrottu 345 newtonmetriä, joka on sama kuin pienempiakkuisessa.
Ajossa sitä ei pysty erottamaan pienempiakkuisesta etuvetoisesta ainakaan ilman suoraa vertailua. Sekä ajettavuus että mukavuus ovat kohtalaisella tasolla, mutta eivät missään nimessä kumpikaan luokan ehdotonta kärkeä.
Pääsin itse kaupunkiajossa noin 14 kWh/100 km kulutukseen ja pidemmältä ajalta muiden ajamana auton mittari näytti noin 19 kWh/100 km lukemia.
Näistä voi vetää hyvin hataria johtopäätöksiä. Palaamme asiaan, kun auto saadaan kotimaan koeajoon.
Koko autoa ei ole vielä virallisesti edes markkinoilla, sillä se esitellään vasta joidenkin tulevien viikkojen sisällä.
Nelivedon toiminta
Samassa tapahtumassa ajettiin myös nelivetoisella sähkö-Grandlandilla, jossa on pienempi 73 kilowattitunnin käytettävissä oleva akkupaketti.
Sen avulla WLTP-toimintamatkan uskotaan yltävän noin 500 kilometriin.
Sen sijaan tehoa on saatu takamoottorin myötä lisää ja Grandland 4WD liikkuu 239 kilowatin (325 hv) voimin. Vääntölukema ylittää 500 newtonmetriä.
Kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on ohi alle 6 sekunnissa. Nelivedon huippunopeudeksi kerrotaan 180 kilometriä tunnissa.
Näin painavassa autossa tehot eivät tunnu enää hurjilta, vaikka nelivetoinen Grandland liikahtaa enemmän kuin riittävällä tavalla arkikäyttöön tarkoitetuksi perheautoksi. Mitään rakettia siitä ei kannata odottaa, mutta tehot saattavat tehdä vaikutuksen, mikäli tähän siirtyy suoraan vastaavan kokoluokan polttomoottoriautosta.
Nelivetoversio lähtee nelivetoisena liikkeelle AWD-ajotilassa. Sen sijaan Normal- ja Sport-ajotiloissa Grandland haistelee, tarvitaanko takamoottorilta apua. Eco-ajotilassa auto on käytännössä aina etuvetoinen, mikäli poljinta ei survaista pohjaan tai ajonvakautusta tarvita apuun.
Alusta on edelleen jämäkkä ja hieman nypyttävä, mutta toisaalta ihan sama kuin muissakin Grandlandin sähkömalleissa.
Oman koeajolenkkini keskikulutukseksi ajotietokone näytti 14,4 kWh/100 km, eli vain hyvin hienoisesti enemmän kuin etuvetoisella suuriakkuisella. Reitit olivat kuitenkin täysin erilaiset, eli tulokset eivät ole vertailukelpoisia.
Muutenkin on parempi palata kulutuksiin Suomessa pidemmän koeajon yhteydessä.
Tavaratilaa on nelivetoisessa hieman muita Grandland-malleja vähemmän, eli istuimia kaatamatta 485 litraa. Se ei ole aivan yhtä paljon, mutta ei toki täysin onnetonkaan suoritus.
Uskomattomana piirteenä nelivetomallin 54 990 euron Suomen-hinta on Saksassa myytävää Ultimate-varusteltua vastaavaa mallia peräti 5 000 euroa alhaisempi. Nyt on turha katsella kateellisena Keski-Eurooppaan.
Latauslämmitys
Opelilla oli suuria uutisia, vaikka asiaan vastattiinkin vasta kun sitä erikseen kysyttiin.
Nyt ja jatkossa tuotantolinjalta valmistuvissa Grandland-sähkömalleissa akun esilämmitys pikalataamista varten on kytkettävissä ajon aikana napista. Aiemmin autonsa ostaneille asiakkaille päivitystä suunnitellaan, mutta ajankohta ei ole vielä selvillä.
Sinällään pikalataaminen (DC) sujuu jatkossakin noin 150 kilowatin teholla ja kestää noin puoli tuntia latausvälillä 20–80 prosenttia, eli Opel ei kuulu luokan parhaisiin latautujiin. Tuolla kuitenkin tullee toimeen etenkin, mikäli talvellakin päästään samoihin lukuihin.
Hidaslataaminen (AC) on mahdollista kolmivaiheisena 11 kilowatin teholla.
Akun esilämmityksen saaminen nostaa Grandlandin sähköversion kertaheitolla ihan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Siinä määrin isosta asiasta on kyse, vaikka sitä käyttäisi kovin harvoin.
Vastassa on kuitenkin äärimmäisen kovia tuotteita muun muassa Fordilta, Hyundailta, Kialta, Škodalta, Teslalta, Toyotalta, Volkswagenilta sekä Xpengiltä.
Osallistuimme valmistajan järjestämälle ja maksamalle matkalle. Journalistiset päätökset tehdään toimituksessa.