Yrittäjätarinoista oppia omalle yrittäjäuralle

|
Uutinen
Kuuntele

TEKin ja Ekonomiliiton yrittäjäjäsenet ottivat ilon ja opin irti yrittäjyydestä vuotuisessa Ilo irti yrittäjyydestä –seminaarissa.

Lämmin sää helli osallistujia ja Uunisaari Kaivopuiston kupeessa näytti Suomen suvea parhaimmillaan kesäkuun neljäntenä. Paikalle ehti lähes 100 yrittäjäjäsentä. Seminaarin puhujat edustivat erilaisia yrittäjätarinoita, ja he jakoivat kollegoille oppia omalta yrittäjätaipaleeltaan.  

Yrittäjä on valmis myös epäonnistumaan

Sarjayrittäjä ja kirjailija Mika Mäkeläinen muistutti, että yrittäjän on tärkeää koota ympärille iloa tuottavia ihmisiä.

- Ylivoimaisesti tärkeintä ovat matkalla tavatut ihmiset. Kohdatuista ihmisistä ja tapahtuneista asioista pitää nauttia.

Yrittäjä on Mäkeläisen mukaan ihminen, jolla on rohkeutta ryhtyä toimeen ja joka on valmis myös epäonnistumaan. 

Mäkeläisen on myös pitänyt omalla yrittäjäurallaan muistaa, että omistaja-yrittäjä voi olla yrityksen kasvun pahin este. 

- On äärimmäisen tärkeää, että yrityksen eri tasoilla on myös muuta kuin toimitusjohtajasta ja omistajista lähtevää osaamista.”

Mäkeläisen ja Terho Puustisen kirja Taivas & Helvetti avaa hyvin inhimillisen näkökulman yrittäjyyteen. Syksyksi on valmistumassa uusi kirja. Jokaista ostettua kirjaa kohden Mäkeläinen lupaa lahjoittaa yhden kirjan valmistuvalle nuorelle.

Mitä markkinointi on opettanut yrittäjyydestä ja elämästä?

Partner Karoliina Lehtonen Radikal Marketing Groupista sanoo, että suomalaiset yrittäjät hyödyntävät liian vähän omaa yrittäjätarinaansa.

– Kaikki haluavat toimia sankareitten tai mielenkiintoisten ihmisten kanssa.

Hyvä tarinahan kulkee vallitsevan maailmanjärjestyksen kautta kriisiytymiseen, josta syntyy oivalluksen seurauksena muutos ja edelleen lopputulos.  

– Kriisi vie sinua kunnolla eteenpäin sekä henkilökohtaisessa elämässä että yrittämisessä.

Lehtonen kehottaa jokaista yrittäjää muistamaan, miksi aikanaan perusti yrityksen ja mitä halusi tehdä toisin. Kysymykseen, miten halusit yrittämisen kautta muuttaa maailmaa, on hyvä aika ajoin vastata. On menestyksen este, jos laiskuus omaa unelmaa kohtaan alkaa näkyä.


Asiakaskontakteissa Karoliina Lehtonen muistuttaa kuuntelemisesta:

– Puhu vähemmän. Asiakas kertokoon ensin itsestään niin paljon kuin mahdollista, ja sitten vasta aloita oma myyntiräppisi. Kun puhut, yksinkertaista ja tiivistä! Hissipuheen tuorein versio on Twitter Pitch –tiivistys. 

Karoliina Lehtonen
 


Markkinoinnissa on oleellista, että kohdistaa sanomansa tietylle kohdeyhmälle yleisen höpinän sijaan.  Puheen ja tekstin pitää olla konstailematonta kieltä.

Omaa osaamista voi mitata kysymällä asiakkaalta: Mikä on se arvo, jonka olette saanut meidän työstämme?

Älä verkostoidu!

Yksi Karoliina Lehtosen yrittäjän kymmenestä käskystä on nykyään: Älä verkostoidu. 

Jokaiselle lienee tuttu tilanne, jossa keskustelukumppanin katse yht´äkkiä lasittuu, kun hän alkaa tähytä seuraavaa verkostoitumiskohdetta.

Verkostoitumisen ja baarikatseen sijaan Lehtonen kehottaa ystävystymään ja nauttimaan keskustelun ajan oikeasti uusien ihmisten tapaamisesta.  Ystävystymisellä hän tarkoittaa, että keskustelukumppanille annetaan jakamaton huomio.

Unohda merkityksettömät viestit

Yrittäjäperheessä kasvanut Kaija Pöystin myöntää, että hänen yrittäjyyttään on tasoittanut yrittäjäperhe. Oma isä on ollut mahtava tuki yrittäjämatkalla, aina valmis sparraamaan, eikä ole tarvinnut pelätä selkään puukotusta.

Fyysikkona Pöysti sanoo olevansa utelias ja aina valmis kokeilemaan uutta. Digitaalisuus ja digitaaliset työkalut ovatkin osana sekä hänen yrittäjätoimintaansa että muuta elämää.

Pöystin mukaan digitaalisuus on välttämätön, mutta ei riittävä ehto yrittäjälle.

– Digitaalisessa maailmassa pieni voi toimia kuin iso – ja isojen kanssa.

Jokainen meistä elää digitaalisessa maailmassa sekä työntekijänä että myös ihmisenä ja yksilönä. 

– Digitaalisessa maailmassa saa hyötyjä, mutta hyöty pitää yrittäjän aina mitata.


Kaija Pöysti

Kun otetaan käyttöön esimerkiksi uusi sosiaalisen median kanava, tuoko se oikeasti enemmän kuin ottaa?  Työvälineet eivät saa orjuuttaa, vaan ne ovat osa tuloksellisuutta.

Jakamalla oikeaa tietoa ja asiaa, saa enemmän, Pöysti toteaa.

– Merkityksettömiä viestejä ei kannata jakaa. Kenenkään bisnestä ei vie eteenpäin sosiaalisessa mediassa lähetetty viesti:  olen nyt lentokentällä. Kerro ystävillesi muulla tavoin, liikekumppaneille tiedosta ei ole hyötyä.


Seminaarin juonsi TEKin Yrittäjäklubin
puheenjohtaja Mika Uusi-Pietilä.