Suomenmestaruus Tampereelle Pisaralla Pisimmälle –juhlavuosikisassa

|
Uutinen
Kuuntele

Yleisen sarjan voitto meni jo kolmatta kertaa peräkkäin Unkariin. Suomen parhaan tittelistä sen sijaan taisteltiin tiukasti.

Pisaralla pisimmälle -kilpailussa tarkoituksena on sääntöjen puitteissa käyttää niin vähän polttoainetta kuin mahdollista. Tulokset määräytyvät käytetyn polttoaineen määrän mittaamisella. Ecodurance Tampereelta voitti ensimmäisen suomenmestaruutensa sijoittumalla kokonaiskilpailussa toiseksi. Kolmen kärki täydentyi vesilahtelaisen BSMM-tiimin varmalla suorituksella.

Kuva: Ecodurancen tiimi ajamassa moottoria dynamometrissä.

Pisaralla Pisimmälle 2015 ajettiin järjestyksessään neljännenkymmenen kerran 29.-30.8. Paikka oli perinteiseen tapaan Nokian Renkaiden testirata. Reipas tuuli hieman näkyi kisojen tulostasossa, kaksipäiväisessä kilpailussa osa tiimeistä sai parhaan tuloksensa jo lauantaina. Kärkipaikkojen järjestys ratkaistiin kuitenkin vasta sunnuntaina aamupäivällä ennen puolen päivän jälkeen yllättäen iskenyttä sadetta ja raekuuroa. 

Kuva: Kisan voittanut GAMF-tiimi ajoi suorituksensa viimevuotisella ajokilla, kuitenkin hieman parantaen.

Ecodurance oli tehnyt moottoristaan uuden version. Ankaran yöllisen penkityksen jälkeen se nosti tiimin kilpailun kakkospaikalle ja vuoden parhaaksi suomalaiseksi tiimiksi. BSMM-tiimin olisi käytännössä pitänyt parantaa hallussaan olevaa maailmanennätystä päästäkseen kirkkaammalle jakkaralle, mutta siihen ei yövuoron hienosäätö tällä kertaa riittänyt.

Reaaliaikaista ajotaktiikkaa

Uuden ajokin rakentanut Remmi-Team jätettiin tylysti mitalisijojen ulkopuolelle. Remmi 8 -ajokki on täysin uusi, Euroopan kilpailun sääntöjä mukaillen rakennettu kilpuri, jossa uusinta teknologiaa edustaa huippuunsa viritetty telemetriajärjestelmä.

Dataa kerääntyy reaaliaikaisesti ratavarikon tietokoneelle, jolloin varikkoväki näkee jokaiseen kiihdytykseen käytetyn polttoainemäärän ja pystyy muun muassa päivittämään jatkuvasti tulosarviota. Remmi-Team pystyy nyt ohjeistamaan kuljettajan ajotaktiikkaa reaaliaikaisesti. Analyysistä saatavan tiedon perusteella tiimi jopa keskeytti yhden harjoitusajon, koska tulos olisi ollut huono.

Kuva: Kisojen lähtöalueella riitti katsottavaa yleisölle.

Varikkotiimiin pitäisi nyt houkutella yksi henkilö pelkästään analysoimaan dataa, jotta numeroista saisi mahdollisimman paljon etua. Telemetriadataan kuuluu luonnollisesti GPS paikkatieto, joten ajotaktiikan optimointi saa täsmällistä tietoa. Telemetrian rakentaminen maksoi vain joitain satoja euroja ja suurin osa tekniikasta on peräisin kotimaisesta toimitusketjusta.

Viime vuoden höyryillä radalle

Viidenneksi kisassa sijoittui Nokialla aiemminkin kisannut belgialainen Eco Motion -tiimi, joka pienestä henkilömäärästään huolimatta onnistui ajamaan useita tulokseen päätyneitä kisavetoja. Kuudenneksi tuloslistalle kipusi ensimmäistä kertaa Suomeen Puolasta saapunut Iron Warriors -tiimi, jonka kisasuoritusta voidaan pitää onnistuneimpana. Kuljettaja paransi tiimin edellistä tulosta huimasti ajaen samalla uuden Puolan ennätyksen.

Viimeisenä tuloksen saaneena listalla on hollolalainen Pecos Team, jonka ajokki taisteli Suomen parhaan tittelistä jo 19. kertaa suunnilleen alkuperäisellä tekniikalla. Samaan aikaan rakennettuja ajokkeja ei enää radalla näy, joten ehkä ensi vuonna tätä tiimiä varten tarvitaan oma Historic-luokka. Pecos Team valmistautui kisaviikonloppuun kotitallissaan perinteisesti. Akun latauksen lisäksi ajokki koekäytettiin viime vuonna kilpailusta tankkiin jääneellä pienmoottoribensiinillä. Reilu puolet oli tankista haihtunut, mutta kone lähti käyntiin ongelmitta. Tämä käy esimerkistä kun puhutaan bensiinin säilyvyydestä ja säilymättömyydestä.

Ruotsin panos jäi kevyeksi

Valitettavasti kaksi osallistuneista tiimeistä jäi tänä vuonna ilman tulosta. Chalmers Ruotsista oli rakentanut uuden todella kevyen, katsastuskunnossa vain 25 kg painavan ajokin. Pakettiin olisi kannattanut lisätä kilon verran suoritusvarmuutta, sillä Göteborgin tiimi olisi onnistuessaan varmasti hämmentänyt tuloslistaa.

Chalmersin ajokissa oli monta muista erottuvaa teknistä ratkaisua. Kuvassa ajokin takaosa ja moottorin lohko.

Hyvin sujuneiden harjoituskierrosten jälkeen ajokki kuitenkin hyytyi kisavedon ensimmäiselle kierrokselle, eikä ongelmia saatu ratkottua ennen kisan loppua.

Pöytyältä saapunut Voittaja Team jatkoi sinnikästä yritystä kokonaisen kisasuorituksen saamiseksi. Ketjujen venymisongelmista selvittyään he joutuivat kuitenkin keskeyttämään kilpailun  keskipakokytkimen savuamisen vuoksi.