Startupit tarvitsevat rohkeita tekijöitä

|
Uutinen
Kuuntele

TEKin kysely paljastaa, että startupit tarvitsevat henkilöitä, joilla on rohkeutta mullistaa toimintamalleja ja kykyä viedä yritys maailmalle.

Startupit haluavat tekijöitä, joilla on rohkeutta etsiä uutta, rohkeutta tehdä, rohkeutta julistaa parhautensa ja rohkeutta epäonnistua. Tämä selvisi TEKin kyselyssä, joka avattiin Slushin yhteydessä. TEK kysyi, mitä osaamista startupit tarvitsevat ja mitä osaamista Suomi tarvitsee.

– Mitään ei synny, jos ei lähde tekemään, TEKin uravalmentaja Heini Hult-Miekkavaara tulkitsee rohkeuden korostumisen kyselyssä.

Hult-Miekkavaaran mielestä startupien toiminta muistuttaa tutkijan työtä.

–Matkalla ei tiedetä, missä ollaan, mutta jatketaan eteenpäin etsien oikeaa suuntaa. Yhtäkkiä löydetäänkin ratkaisu mahdollisesti jostain ihan muualta kuin mistä sen oletettiin löytyvän.

Tämä vaatii epävarmuuden sietämistä, mikä tuli esille myös kyselyvastauksissa. Hult-Miekkavaara muistuttaa, että tämä on todellisuutta työelämässä jo nyt, mutta erityisesti tulevaisuudessa.

Siksi Hult-Miekkavaara kehottaa tekkiläisiä haalimaan jonkinlaista laajempaa ymmärrystä myös oman alan ulkopuolelta tai ylipäätään teknisen osaamisen yhdistämisestä johonkin muuhun.

– Jatkossa tarvitaan entistä enemmän kykyä yhdistää asiat uudenlaisiksi palveluiksi ja tuotteiksi.

Hult-Miekkavaara näkee, että tekkiläisen ammatillinen osaaminen on sitä, että osaa toimia erilaisissa rooleissa ja yhdistää teknisiä asioita esimerkiksi liiketoimintaan, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun, myyntiin tai markkinointiin.

– Diplomi-insinöörit ovat siinä hyviä. He osaavat hahmottaa asioita niin monella eri tasoilla aina pienistä yksityiskohdista laajoihin kokonaisuuksiin. He näkevät puut ja metsän samaan aikaan ja ymmärtävät vielä, mitä ekosysteemille on tapahtumassa.

 

Myynti ja markkinointi korostuivat

Jo pitkään esillä ollut hokema suomalaisista hyvinä tuotekehittäjinä, mutta huonoina myyjinä ja markkinoijina tuli esille myös TEKin kyselyssä. Useissa vastauksissa korostuivat myynti ja markkinointi.

Hult-Miekkavaara allekirjoittaa tuloksen, mutta korostaa, että kaikkien diplomi-insinöörien ei tarvitse lähteä opiskelemaan myyntiä ja markkinointia, sillä nekin alat ovat murroksessa. Tärkeämpää olisi pitää silmät ja korvat avoinna siitä, mikä yrityksen tarjoama lisäarvo itse asiassa on ja kuka siitä voisi olla kiinnostunut.

– Markkinoilla on uusia villejä pelaajia, jotka voivat tarvita uusia tuotteita tai palveluita.

On hyvä myös muistaa, että lähes kaikilla Slushiin osallistuneilla startupeilla on sama ongelma. Yrityksillä on mielestään mullistava tuote tai palvelu, joka pitää saada maailman tietoisuuteen. Siksi pitää etsiä jatkuvasti erilaisia kanavia ja tapoja myydä sekä miettiä kenelle myydään.

 

150 vastasi kyselyyn

TEK osallistui 11.-12.11. järjestettyyn Slushiin laajalla osaamisrintamalla; paikalla oli Yrittäjäklubilaisia, ura- ja koulutuspoliittisia asiantuntijoita, opiskelijatoimijoita sekä viestintätiimiläisiä. TEKin ständillä käytiin keskusteluita tulevaisuuden teknologioista, tulevaisuuden osaamisen tarpeista ja uramahdollisuuksista.

TEK avasi Slushissa kyselyn, jossa kysyttiin mitä osaamista startupeissa tarvitaan, sekä mitä osaamista Suomi tarvitsee. Kysely oli auki kaikille myös TEKin verkkosivuilla.

Kyselyyn vastasi kaikkiaan yli 150 henkilöä. Vastauksista suurin osa tuli startupeista, toisena isona ryhmänä vastaajissa olivat sijoittajat. Kyselyn vastauksia käytetään muiden tutkimusten ohella apuna suunniteltaessa urapalveluita ja linjauksia tekniikan alan koulutuksen kehittämiseen.

Kyselyyn vastanneiden kesken suoritettiin arvonta, jonka palkintona oli kiipeilykurssi. Palkinnon voittivat Lala Ylitalo ja Päivi Vestala.

 

TEKin tiimi Slushissa. Heidän ja muiden yhteystiedot löydät TEKin sivuilta.