Northern Glow: Nyt on aika hypätä digijunaan
Digitalisaatio antaa vallan asiakkaille ja ohjaa yrityksiä keskittymään ydinosaamiseensa.
Northern Glow -bisnesfoorumissa Oulussa 27.8. pureuduttiin matkailun ja markkinoinnin lisäksi erityisesti digitalisaatioon. Paljon odotuksia ja paineitakin sisältävässä termissä riittääkin pureskeltavaa, sillä käsityksiä siitä on lähes niin monta kuin puhujaakin.
Tapahtumassa viesti oli kuitenkin selvä: yritysten ja asiantuntijoiden on viimeistään nyt siirryttävä digiaikaan, on se sitten sosiaalisen median haltuunottoa tai toimintaprosessien siirtämistä pilvipalveluihin.
Esineiden internetiä tehdään jo nyt
Entisten nokialaisten perustama, DI Pasi Leipälän luotsaama Haltian on kasvanut muutamassa vuodessa 85 työntekijän elektroniikan suunnittelutaloksi, jolla on globaali asiakaskunta ja liikevaihtoa kahdeksan miljoonan euron verran. Haltian on profiloitunut asioiden internetin asiantuntijaksi, jonka Thingsee-laitteen varaan voi rakentaa monenlaisia IOT-palveluita.
Asioiden internet rakentuu Leipälän mukaan kerroksittain: ensin on sensori, sitten yhteys pilveen, ohjelmistot ja lopulta käyttö. Ruoat automaattisesti tilaava jääkaappi seuraa elintarvikkeiden hupenemista, kenties ennustaa niiden menekin ja kertoo ajoissa kauppiaalle saapuvasta tilauksesta.
– Lisäarvo on se, että asiat tapahtuvat itsestään.
Haltian tekee yhteistyötä maailmanlaajuisesti toimivien pilvipalveluntarjoajien kuten Amazonin kanssa, joten Thingsee on helppo ottaa käyttöön. Loppu on asiakkaiden vallassa.
– Emme itse olisi keksineet webbialustaa, jossa maailmanlaajuinen surffiyhteisö vertaa Thingseen avulla, mitä temppuja he ovat tehneet.
Digitalisaatio antaa vallan asiakkaille
Asiakkaiden valta on digitalisaatiolle ominaista. Digitalist Networkin perustaja ja digitalisaation matkasaarnaaja Ville Tolvanen pitää sitä jopa meidän aikamme suurimpana vallan siirtona yrityksiltä kuluttajille.
– Kun digitaaliseen muotoon puristettua tietoa jaetaan ja jäsennetään julkisesti, kuluttajat osallistuvat muun muassa tuotteiden kehittämiseen. Tähän päästäkseen yritysten on ryhdyttävä jakamaan informaatiota avoimesti ja käymään verkossa dialogia asiakaskunnan kanssa. Analytiikka saa myöhemmin osoittaa, mikä kuluttajille on ollut arvokasta.
– Informaatio ei ole arvokasta, vaan sen hyödyntäminen, Tolvanen sanoi Northern Glowssa.
Digitalisaatio myös ohjaa yrityksiä keskittymään ydinosaamiseensa. OP-Pohjolan kehityspäällikkö Kristian Luoma muistutti puheenvuorossaan erikoistumisesta palveluiden suunnittelussa. Digimaailmassa paikallisuus häviää. Samalla yhden, yksinkertaisen tehtävän hoitaminen erittäin hyvin voi olla riittävää liiketoimintaa.
– Ennen piti olla hirveän hyvä tuotannossa, ydinpalvelussa ja jakelussa, mutta ei enää.
OP-Pohjolan palkittu mobiilisovellus Pivo pitää käyttäjänsä jatkuvasti ajan tasalla omasta taloudestaan. Alunpitäen Luoman vetämässä yksikössä suunniteltiin laajempaa digipalvelua, kunnes ajatus asiakkaiden todellisesta tarpeesta kirkastui.
– Se mitä asiakas sanoo haluavansa, on erittäin harvoin totta. Se ei ole merkittävää mitä asiakkaat sanovat haluavansa, vaan se millainen ongelma heillä on.
Oulu on Nokian jälkeenkin vahva ICT-osaamisen kaupunki, mikä näkyi sekä Northern Glow -bisnesfoorumin näyttelyalueella että esiintymislavoilla. Pelkästä teknologiamessusta ei kuitenkaan ole kyse, vaan ennemminkin menestymisen nälän herätysjuhlista.