Mikä mies on Twitter-suosikki Petteri Tarkkonen?
Petteri Tarkkosella on Twitterissä jopa yli 161 000 seuraajaa. Se on vähemmän kuin formulakuljettaja Heikki Kovalaisella, mutta enemmän kuin ministeri Alexander Stubbilla. Miten hän teki sen?
Reilut kolme vuotta sitten, kun Petteri Tarkkonen oli vielä tietotekniikkayritys Finn-ID:n toimitusjohtaja, yritys oli laatimassa sosiaalisen median strategiaa.
– Päätin kokeilla itsekin ja avasin Twitter-tilin, oppiakseni, Tarkkonen kertoo.
Syntyi käyttäjänimi @ptarkkonen. Ensimmäinen twiitti ei ollut tyypillinen ”Tämä on ensimmäinen twiittini”, vaan mietelause. Sattumasta ei ollut kyse, vaan toimitusjohtaja viljeli ahkerasti johtamiseen ja elämiseen liittyviä aforismeja omassa työyhteisössään.
– Seuraajien löytämiseksi täytyi tehdä töitä. Piti löytää ihmisiä, jotka tykkäävät mietelauseista. Eläminen ja johtaminen ovat aiheina niin lähellä toisinaan, että ne koskevat kaikkia ihmisiä. Ja seuraajia alkoi tulla.
“Impossible is not a fact. It´s an opinion.” (Muhammad Ali)
Tarkkonen twiittaa englanniksi. Hän käyttää robottia, joka lähettää päivässä noin 30 ajastettua twiittiä. Hän kiittää seuraamalla jokaista seuraajaansa, jos tältä löytyy nimi, kuva ja profiili. Seuraaja kun on potentiaalinen twiitin uudelleentwiittaaja, siis twiitin levittäjä.
– Saan jatkuvasti ”Voitko seurata minua?” -pyyntöjä. Koska minulla on paljon seuraajia, pyytäjät ajattelevat, että heidän statuksensa kasvaa, jos seuraan. Totta kai seuraan. Ei se ole minulta pois.
Tätä kirjoitettaessa Tarkkosella on yli 161 000 seuraajaa. Hän on Twitter Counter -statistiikkapalvelun mukaan Suomen 10:nneksi seuratuin, joskin Nightwish-yhtye hengittää niskaan. Tarkkosen edeltä, kahdeksantena, löytyy myös aforismeja ja vitsejä suoltava Sydesjokes. Nimellään esiintyvistä suomalaisista Tarkkosella on toiseksi eniten seuraajia Heikki Kovalaisen jälkeen.
Yksi Twitterin suosiomittari seuraa uudelleentwiittauksien määrää. Enimmillään Tarkkosen seuraajat ovat twiitanneet eteenpäin hänen twiittiään noin tuhat kertaa päivässä. Tarkkosen ennätys oli päästä 800:nneksi eniten uudelleentwiitatuksi aikana, jolloin Twitterillä oli noin 150 miljoonaa käyttäjää. Nyt heitä on noin 240 miljoonaa.
Tarkkosella on niin paljon seuraajia, että löytääkseen haluamiensa twiitit hänellä on apuna yli 30 listaa.
”Failure is a detour, not a dead end street.” (Zig Ziglar)
Jos on Twitterissä, pitää olla aktiivinen. Se on Tarkkosen ykkössääntö. Jos osaa erottua virrasta, tulee myös huomatuksi.
– Minusta suomalaiset viestittelevät liian vähän, varsinkin jos ovat globaalissa jakelussa. Seuraajani seuraavat keskimäärin noin 5 000:ta tiliä. Jos lähettäisin yhden twiitin päivässä, se hukkuisi heidän twiittivirtaansa.
Tarkkosen mielestä Suomessa ei vielä ymmärretä, miten Twitteriä voisi hyödyntää. Hän kertoo pari esimerkkiä.
– Autossani oli ongelmia, ja kirjoitin twiitin, jossa kaipasin apua kyseisen automerkin väeltä. Auton Malesian edustaja ilmoittautui hoitamaan ongelmani, mutta oli hieman liian kaukana. Toisen merkin edustaja olisi myynyt minulle uuden auton. Suomesta ei reagoinut kukaan.
– Juuri luin jutun kaverista, joka oli seissyt hotellijonossa Las Vegasissa. Jono oli pysynyt paikallaan puoli tuntia, ja kaveri twiittasi siitä. Meni viisi minuuttia, kun naapurihotelli twiittasi hänelle pahoittelunsa, kertoi, että Las Vegas on hieno kaupunki ja toivotti parempaa jatkoa. Seuraavalla kerralla kaveri päättikin nukkua siinä naapurihotellissa ja ohjasi sinne myös ystäviään. Näitä tarinoita on valtavasti, eivätkä yritykset ymmärrä tätä.
Tarkkonen sanoo, että Twitter-ystäviensä ansiosta hänen ei tarvitse olla missään päin maailmaa ilman lounasseuraa, jos ei halua.
Pari vuotta sitten Tarkkonen lähti käymään Jakartassa ollessaan Thaimaan Phuketissa. Hän etsi Jakartan matkaopasta, mutta ei löytänyt. Hän twiittasi ja kysyi, mitä Jakartassa kannattaisi nähdä.
– Meni viisi minuuttia, kun olin jo saanut toistakymmentä vastausta.
”I never saw a pessimistic general win a battle.” (Dwight D. Eisenhower)
Mikä pitää Tarkkosen Twitterissä? Ja vielä: mikä jokin on juuri mietelauseissa?
– Alun perin halusin nähdä, mitä Twitter on. Sitten huomasin, että Twitter on hyvä verkottumisen väline. Nyt haluan olla mukana. Tavoitteenani ei ole saada miljoona seuraajaa. Olen miettinyt, voisiko tästä saada tulonlähteen, mutta olen luvannut omassa profiilissani, etten myy Twitterissä mitään, enkä voi pettää lupaustani. Jatkan niin pitkään kuin tämä on hauskaa.
Tarkkonen on luottanut mietelauseisiin omassa johtamistyössään, vaikka tietää, että aina löytyy ihmisiä, jotka hymähtelevät niille.
– Aivotkin ovat lihasmuisti. Jos toistat sata kertaa, että olet huono, niin varmasti olet huono. Jos toistat sata kertaa, että olet hyvä, alat uskoa itseesi. Suurin osa mietelauseista on kielikuvia, jotka pistävät ihmisen itse miettimään. Mikä on johtamisen ensimmäinen perussääntö? Anna ihmisten itse kokea keksivänsä asioita, Tarkkonen selvittää.
Fakta: Petteri Tarkkonen |
|
Sapattivapaalla |
Petteri Tarkkonen toimi tietotekniikkayritys Finn-ID:n toimitusjohtajana parikymmentä vuotta vuodesta 1990. Vuoden 2011 hän piti sapattivapaata ja palasi sen jälkeen toimitusjohtajan tehtäviin vielä vuodeksi. Mihin tarttua seuraavaksi, Tarkkonen ei vielä tiedä varmasti. - Jos lähtisin yrityksen vetäjäksi, tehtävän pitäisi olla tosi mielenkiintoinen. Hallitustyöskentely on yksi mahdollinen suunta. - Pidän tiedon jakamisesta ja muutosagentin ajatuksesta. Eihän kynttilä menetä mitään, jos se sytyttää toisen kynttilän, Tarkkonen heittää. Tarkkonen viettää vuodesta pari kuukautta Thaimaassa, jossa perheellä on asunto. |
Petteri Tarkkonen käyttää apunaan robottia, joka lähettää päivässä noin 30 ajastettua twiittiä.