Teslan epäilty matkamittarihuijaus palautti mieliin VW-konsernin päästöhuijauksen.
Amerikkalainen sähköautovalmistaja Tesla on joutunut keskelle skandaalia, josta yhtiölle on pahimmassa tapauksessa luvassa todennäköisesti sekä rahanmenoa että mainehaittaa.
Hiljattain uutisoitiin, että Tesla on haastettu oikeuteen matkamittarilukemien vääristelemisestä. Syytösten mukaan näyttää siltä, että yhtiö haluaa kilometrien kertyvän autoihinsa todellisuutta rivakammin.
Näin myös auton takuu loppuu aikaisemmin, ja Tesla säästää, kun ei joudu korjaamaan niin monia vikaantuneita autoja.
Amerikkalainen nettijulkaisu Autoblog on tarttunut aiheeseen erittäin kriittisesti.
– Teslan takuustrategia ei ole pelkästään aggressiivinen. Se on algoritminen sota omia asiakkaitaan vastaan, sivusto kirjoittaa.
Jutussa kerrotaan Kaliforniassa nostetusta ryhmäkanteesta, jossa Teslaa syytetään matkamittarilukemien manipuloinnista.
Ryhmäkanteessa väitetään, että yhtiö käyttää ennakoivaa ohjelmistoa kilometrilukemien kasvattamiseen. Näin takuu saadaan umpeutumaan ennenaikaisesti.
Teslan omistajalle tämä tietää lisää kuluja, Teslalle taas selvää säästöä. Autoblogin jutussa puhutaan tuhansien eurojen korjauskuluista.
Huima kertymä
Julkisuuteen on noussut erityisesti Kalifornialaisen Nyree Hintonin tapaus, josta kirjoitimme toukokuun alussa.
Hänen vuoden 2020 Tesla Model Y:nsä matkamittariin on jonain päivänä kirjautunut 72 mailia, vaikka hänen työmatkansa oli vain 20 mailia. Kilometreinä luvut ovat 116 ja 32.
Los Angelesissa asuva Hinton väittää, että Teslan matkamittarilukemat kertovat energiankulutuksesta ja kuljettajan ajotavasta sekä perustuvat pikemminkin ennustaviin algoritmeihin kuin ajettuihin kilometreihin.
Hintonin mukaan hänen autonsa matkamittari näyttää normaalisti noin 15 prosenttia enemmän kuin mitä hän on ajanut.
Kallis korjaus
Tämä vääristymä on hänen mukaansa aiheuttanut sen, että auton 50 000 mailin takuu umpeutui liian nopeasti, jo puolessatoista vuodessa. Ja kuinkas sitten kävikään?
Takuun umpeuduttua Teslan jousitus hajosi. Hinton joutui teettämään autoonsa 10 000 dollarin eli 8 800 euron korjauksen, joka meni nyt kokonaan hänen omaan piikkiinsä.
Autobogin mukaan Teslan järjestelmä todellakin laskee ajomatkan energiankulutuksen ja ajotapojen perusteella fyysisen pyörimisliikkeen sijaan. Menetelmälle on sivuston mukaan myönnetty jopa patentti vuonna 2023.
– Tämä ei ole sattumaa tai virhe, vaan osa Teslan tulomallia, Autoblog kirjoittaa.
Sivustolla on laskettu, että jokaista algoritmisesti generoitua tuhatta "mailia" kohti Tesla säästää takuukorjauksissa 200 dollaria per ajoneuvo.
Teslalla ei juuri nyt mene hyvin. Yhtiön tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto laski yhdeksän prosenttia vuodentakaisesta 19,3 miljardiin dollariin, ja käyttökate romahti 2,1 prosenttiin.
Pääsyynä pidetään Tesla-pomo Elon Muskin toimia politiikassa ja Yhdysvaltain hallinnossa. Nyt myös mittarihuijaus nakertaa kuluttajien luottamusta yhtiöön ja sen tuotteisiin.
VW huijasi
Palautetaanpa mieliin noin kymmenen vuoden takainen päästöskandaali, joka ravisutti Volkswagen-konsernia. Silloinkin oli kyse sekä rahanmenosta että mainehaitasta.
VW-konserni jäi kiinni manipuloinnista, jolla dieselautojen päästölukemia saatiin vähennettyä keinotekoisesti. Tapaus sai lempinimen diesel-gate.
Ovela tietokoneohjelma pystyi tunnistamaan mittaustilanteen, jolloin moottorien tehoa alennettiin. Näin saatiin laskettua typpioksidipäästöjä.
Skandaali oli valmis, kun paljastui, että samojen autojen todelliset päästöt ovat jopa 40 kertaa ilmoitettua suuremmat. VW:n narautti Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto.
Lopulta VW myönsi ohjelmoineensa lähes 600 000 dieselautoa siten, että autojen päästöt olivat testeissä matalammat kuin todellisessa käytössä liikenteessä.
Yhtiö joutui maksamaan miljardien eurojen sakot Yhdysvaltain, Kanadan ja kotimaansa Saksan valtioille.
Sakot olivat kuitenkin pieni menoerä verrattuna autojen takaisin ostoihin ja muihin korvauksiin. Niitä kertyi moninkertaisesti.
Volkswagenin arvioidaan joutuneen maksamaan päästöhuijauksesta sakkoina ja erilaisina korvauksia kaikkiaan noin 30 miljardia dollaria.
Tesla kiistää
Jos Tesla joutuisi nyt yhtä suurten sakkojen ja korvausten maksajaksi, se olisi pahoissa talousvaikeuksissa. Autoblogin mukaan 30 miljardia euroa haukkaisi lähes 90 prosenttia Teslan käteisvaroista.
Sivusto löytää myös merkittävän eron VW:n ja Teslan tapausten väliltä. VW huijasi viranomaisia, mutta Teslan väitetty huijaus kohdistuu yksittäisiin kuluttajiin.
Tesla on kiistänyt väitteet. Hinton on nostanut aiheesta ryhmäkanteen, ja oikeudenkäyntiasiakirjojen mukaan käräjöinti voisi koskea yli miljoonaa autoa.
Yhtiön puolustus perustuu tekniseen yksityiskohtaan: mittarilukemat sallivat lain mukaan ±4 % virheen. Hintonin ja kumppanien mukaan virhe on huomattavasti suurempi ja se esiintyy vain yhteen suuntaan, mittarilukemaa kasvattavasti.