Automarkkinan alakulo ja lakot iskivät Uudenkaupungin autotehtaaseen. Valmet Automotiven akkubisnes kuitenkin tekee ennätyksiä. Nyt Kiina-sähköautojen rynnäkkö ja EU:n autotullit tuovat yhtiölle ison mahdollisuuden. ”Kiinalaisyhtiöt haluaisivat nyt nopeasti testata kysyntää”, sanoo tuore toimitusjohtaja Pasi Rannus.
Valmet Automotiven toimitusjohtaja Pasi Rannus pukee turvakengät ja kävelee kulmahuoneesta raput alas ja autotehtaan puolelle. Vastaan tulee ensin korivalmistusta sitten viimeistelyalue, jossa on rivi Mercedeksen AMG-urheilumalleja ja A-sarjan autoja. Rannus pysähtyy ihailemaan mintunvihreää, mattapintaista urheiluautoa.
”Tämä on ensimmäinen kerta, kun näen tämän värin”, Rannus sanoo.
Haastattelupäivänä huhtikuun alussa autotehdas on viimeistä päivää poikkeustilassa.
Linjastolla oranssien robottien sadat käsivarret seisovat eri asentoihin jähmettyneinä hämärässä valaistuksessa. Huomenna 1 200 työntekijän autotehdas herää eloon, kun satamalakon loppuminen tuo linjastolle puuttuvat komponentit.
Tehdasalueen 600 robotista osa on silti nytkin täydessä työssä, sillä viereisessä hallissa 300 työntekijän akkutehdas on toiminut läpi lakkojen.
”Akkutehtaat ovat pyörineet suunnitellusti niin Salossa kuin Uudessakaupungissa. Olemme tehneet logistisia järjestelyjä”, sanoo Rannus, joka aloitti toimitusjohtajana viime marraskuussa.
Autoteollisuudessa hän on tehnyt koko työuransa: ”Nuorena ajattelin että mennään nyt katsomaan mitä siellä on. Se katsominen on jatkunut 26 vuotta.”
Nopeasti muuttuvaa autovalmistusta hän kuvaa insinöörin ihmemaaksi.
Valmet Automotive -konkari sai yhtiön johtaakseen kesken autoteollisuuden alakulon. Viime vuonna autotehtaalla oli neljät muutosneuvottelut, joissa yhtiö lomautti tai irtisanoi 940 työntekijää. Maaliskuussa alkoivat viidennet. Syynä olivat pääosin lakon vaikutukset ja pieneltä osin muutokset AMG-Mercedeksen tuotanto-ohjelmaan.
Suomessa yli 2 300 henkeä työllistävän yhtiön sopeutustarve on 180 henkilötyövuotta, mutta irtisanomisia tulee vain korkeintaan kymmenen.
”Meillä oli käytännössä kuukauden ajan myynti seis ja tuotanto siitä kolme viikkoa kokonaan pysähdyksissä. Sillä on merkittävä vaikutus meidän kaltaisessa toiminnassa.”
Samaan aikaan koko autoteollisuudessa sähköistymisen kasvuvauhti on hiipunut.
”Mutta ei henkilöautopuolen sähköistyminen mihinkään pysähdy. Se on ehkä hidastunut monesta eri syystä ja sitä kautta uusien hankkeiden aloittaminen on hidastunut, mutta eivät nekään mihinkään katoa. Koko ajan sähköautomyynti kasvaa eurooppalaisilla valmistajilla”, Rannus sanoo.
Markkinakasvun hidastuminen uhkaa kuitenkin jarruttaa Valmet Automotiven lupaavan akkuliiketoiminnan kasvua. Lisäksi autotehdas tarvitsee nykyisten Mercedesten rinnalle jotain uutta, koska autotehdas toimii vain yhdessä vuorossa eli vajaakuormalla.
Tilanne voi näyttää hankalalta, mutta itse asiassa markkinamurros ja Euroopan suunnittelemat lisätullit kiinalaisautoille tarjoavat yhtiölle nyt paljon mahdollisuuksia autohankkeisiin.
”Kiinassa on vaikka kuinka paljon autoyhtiöitä ja kymmenen viime kuukauden aikana keskustelut ovat vain koko ajan lisääntyneet. Siinä mielessä mahdollisuuksia ja keskusteluja on sopimusvalmistuksen puolella aika paljonkin.”
Robottien valtakunta
Lasiseinien sisällä pyörii keltainen teollisuusrobotti, jota ympäröi neljä oranssia robottikäsivartta. Tämä on Valmet Automotiven akkuosaamisen ydintä, eikä sitä nyt voi kuvata. Oranssit käsivarret ruokkivat keltaista hirviötä lämpötilasensoreilla ja metallikuorilla.
Prosessissa yhtiö kokoaa muualta tulleista akkukennoista akkujärjestelmiä lataushybrideihin. Samanlaiset pitkälle automatisoidut tehtaat on nyt Salossa, Uudessakaupungissa ja Saksan Kirchardtissa.
”Täällä valmistellaan myös täyssähköauton akun valmistusta. Tänne tehdään siis laajennuksia”, Rannus kertoo.
Yhtiö on kertonut, että akkujärjestelmissä asiakkaina ovat muun muassa Mercedes-Benz ja Volvo.
Jotta Valmet Automotive voisi kasvaa, sen pitäisi perustaa uusia akkutehtaita. Rahoitusta yhtiön piti kerätä niihin 140 miljoonaa euroa pörssilistauksella. Korkojen noustessa listautumiset menivät jäihin. Lisäksi koronan tuoma komponenttipula ja korkojen nousu synkensivät markkinaa.
Listautumistiedotteessa vuonna 2022 Valmet Automotive kertoi tavoittelevansa miljardin euron liikevaihtoa vuosille 2025–2026. Yhtiö ei julkista enää tavoitteitaan, mutta noin nopea kasvu ei nyt näytä mahdolliselta, varsinkin kun pörssilistauksen rahoitusta ei ole käytössä.
Viime vuonna Valmet Automotiven liikevaihto laski vähän 530 miljoonaan euroon. Yhtiö ei kerro liikevaihdon jakaumaa toimialoittain. Akkutoiminta teki kuitenkin ennätyksen. Toiminnan bruttomyynti eli tehtyjen akkupakettien arvo ylitti miljardin viime vuonna. Siitä suomalaisyhtiön liikevaihdoksi tulee toki vain osa.
Isoimman asiakaan eli Mercedes-Benz Groupin liikevaihto ei juuri kasvanut viime vuonna eikä saksalaiskonserni ennusta kasvua tällekään vuodelle.
Miten kasvu eli uudet akkutehtaat rahoitetaan, kun listautumismarkkina on kuivunut?
”Meillä on erilaisia hankkeita akkuliiketoiminnan jatkokehittämisessä. Ei rahoitustarve ole mihinkään poistunut. Jatkuvasti keskustelemme vaihtoehdoista.”
Rahoitusjärjestelyissä auttaa se, että Valmet Automotive on pysynyt voitollisena heikossakin markkinassa.
Viime vuonna yhtiö päivitti strategiaansa ja kertoi lisäävänsä akkuliiketoiminnan ja autojen sopimusvalmistuksen itsenäisyyttä esimerkiksi päätöksenteossa.
Olisiko yrityksen jakautuminen mahdollista?
”Kaikkihan on mahdollista. On meillä kuitenkin synergioitakin liiketoimintojen välillä. Aika näyttää kuinka paljon rakenteita puretaan.”
”Kuin koti minulle”
Akkutehtaassa Irina Skorobohaykh asettelee telineeseen lämpötilasensoreja sekä akkupaketin kuoria ja siirtää ne lasiseinien sisäpuolelle. Siellä keltaiset ja oranssit robotit latovat akkupaketin taas yhden askeleen valmiimmaksi.
”Olen työskennellyt täällä kaksi vuotta. Ihanaa työtä. Olen Ukrainasta. Siellä on hyvin vaikea tilanne. Valmet Automotive on nyt kuin koti minulle”, sanoo Skorobohaykh.
Skorobohaykhilla on taloustieteen tutkinto ja kotimaassaan hän työskenteli suuren tomaattituottajan taloushallinnossa. Nyt hän ja tehtaan 300 muuta työntekijää ovat osa akkualan kasvutarinaa.
Korkojen nousu on kuitenkin hyydyttänyt autokauppaa. Epävarmuutta on osaltaan lisännyt myös Venäjän hyökkäyssota, jota myös Skorobohaykh pakeni kotikaupungistaan Nikolajevista Suomeen.
Akkutehtaissaan Valmet Automotive kokoaa akkupaketteja suurten gigatehtaiden valmistamista akkukennoista. Paketit voivat mennä erilaisiin hybridiautoihin tai täyssähköautoihin.
Kyse ei ole vain kokoonpanosta, vaan Valmet Automotive on myös suunnitellut oman Modular Power Pack -akkujärjestelmän liikkuviin työkoneisiin, jotka myös sähköistyvät vauhdilla.
Valmet Automotiven Uudenkaupungin akkutehtaan johtaja Matti Huttunen kertoo, että tehdas pyörii tällä hetkellä erittäin hyvin laadun ja luotettavuuden näkökulmasta. Asiakkailta ei ole tullut valituksia.
”Tämä on erittäin pitkäjänteinen prosessi, se että kaikki laatujärjestelmään liittyvät prosessit saadaan auditoitua ja validoitua ja kaikki automaatio toimii yhdessä ja luotettavasti – se on se haaste. Vaikka sinänsä valmistustekniikka on ostettavissa”, Huttunen sanoo.
Ylpeitä tehtaassa ollaan yli 600 päivän jaksosta ilman tapaturmia, joka juuri valitettavasti katkesi pieneen onnettomuuteen.
Kiinalaiset haluavat nopeasti testata Euroopan kysyntää
Mercedes-tuotanto on Uudessakaupungissa vähentynyt ja autoja tehdään vain yhdessä vuorossa. Automyynnin kutistuminen tarkoittaa, että valmistajat voivat tehdä autot pitkälti omissa tehtaissa sopimusvalmistajien sijaan.
Yhdellä yritysjoukolla on kuitenkin tarve lisätä valmistusta Euroopassa: kiinalaisilla autovalmistajilla. Ne ovat ottaneet vahvan aseman kotimarkkinasta ja laajenevat nyt Euroopan sähköautoihin.
Valmet Automotivelle on merkittävää, että EU valmistelee kiinalaisille sähköautoille entistä korkeampia tulleja. Nytkin tullit ovat Kiinassa tehdyille autoille kymmenen prosenttia. Jos ne yhä nousevat, on kiinalaisyhtiöiden vaikea myydä autoja kannattavasti, ellei valmistusta siirretä Eurooppaan.
”Kasvavassa määrin kiinalaiset sähköautovalmistajat ovat kiinnostuneita Eurooppaan tulosta ja kiinnostuneita keskustelemaan meidän kanssamme siitä, mikä se malli voisi olla.”
Moni pitää Kiinaa Euroopassa uhkana, mutta käytännössä autoyhtiöt tekevät yhteistyötä. Volvo on kiinalaisomistuksessa ja eurooppalaisyhtiöt tekevät autoja Kiinassa yhteisyrityksissä. Autojätti Stellantis on aloittamassa kiinalaisyhtiö Leapmotorin automallin valmistuksen Puolassa Euroopan markkinalle.
Lisäksi kiinalaisjätti BYD rakentaa Unkariin uutta tehdasta. Rannuksen mukaan moni muu yhtiö pohtii sopimusvalmistajan, kuten Valmet Automotiven käyttöä.
”Kyse on vain päätöksenteosta. Milloin on oikea aika tehdä päätös, että nyt lähdetään eteenpäin.”
Valmet Automotivesta neljänneksen on jo vuodesta 2017 omistanut maailman suurin akkuvalmistaja, kiinalainen CATL. Suuremmat osuudet on Kokkilan suvun Pontos-sijoitusyhtiöllä ja Suomen valtion Tesillä.
Hallituksen kokouksissa CATL: n edustaja on Philip-Christian Eller, joka on toiminut Kiinan BMW:n johdossa ja puhuu sujuvaa mandariinikiinaa. Rannuksen mukaan CATL yhteys on hyödyksi, sillä yhtiö tuntee Kiinan autovalmistajat.
Toisivatko EU:n lisätullit jonkin kiinalaisauton valmistussopimuksen Uuteenkaupunkiin suorastaan automaattisesti?
”Mikään ei ole automaattista. Mutta se ainakin antaa mahdollisuuden, koska oman tehdasympäristön rakentaminen on iso investointi. Se vaatii aikaa ja kiinalaisyhtiöt haluaisivat nyt nopeasti testata kysyntää.”
Kiinalaiset eivät voi välttää tulleja pelkästään autojen kokoonpanolla. Siksi tullit voisivat tuoda sopimuksia myös akkujen kokoonpanoon.
Rannuksen mukaan jo nykytullit ja pitkä laivamatka puoltavat valmistusta Euroopassa. Samoin se, että eurooppalaiset kuluttajat ovat hitaasti lämmenneet kiinalaismerkeille.
”Euroopasta puuttuu nyt kohtuuhintaisia sähköautoja markkinoilta. Niitä on, muttei riittävästi. Kiinalaiset tuotteet ovat teknologisesti hyviä. Jos ne olisi vielä valmistettu Euroopassa, niillä voisi olla erilainen vastaanotto täällä.”
Toisaalta käyttövoimamurros luo mahdollisuuksia tehdä sopimusvalmistuksena polttomoottoriautoja, joita autovalmistajat pitävät auringonlaskun toimintana.
”Autovalmistajat joutuvat päättämään myydäänkö polttomoottoriautoja tai ladattavia hybridejä vielä pidempään ennen kuin siirrytään kokonaan sähköisiin tuotteisiin. Kyllä me pystymme heitä siinä auttamaan.”
Fisker taas vaikeuksissa: ”Raadollista liiketoimintaa”
Ulkona on testirata ja valkoisissa kääreissä lisää Mercedes-autoja, jotka odottavat kuljetusta satamaan.
”Meillä on vuoden alusta savuton tehdas. Portin ulkopuolella pyöräkatoksessa on tupakointipaikka. Se oli viiden vuoden hanke”, Rannus sanoo.
Sisällä on vielä Lightyear-kylttejä, mutta yhteistyö hollantilaisen sähköautostartupin kanssa loppui lyhyeen, vaikka Uuteenkaupunkiin oli jo tehty linja valmistusta varten. Millainen keskustelu yhtiön kanssa käytiin, kun yllätyspäätös tuli?
”Monitahoinen”, Rannus vastaa.
”Mutta asia hoidettiin sen verran hyvin sisäisesti, ettei siitä jäänyt isoja ongelmia. Ne asiat otetaan riskiarvioinnissa huomioon jo siinä vaiheessa, kun lähdetään asiakassuhteeseen.”
Lyhyeen loppui myös yhteistyö Sono Motors-startupin kanssa. Uusilla yhtiöillä on vaikeuksia nyt rahoittaa kasvusuunnitelmiaan. Oletteko yhä valmiita lähtemään hankkeisiin autoteollisuuden uusien yhtiöiden kanssa?
”Olemme. Koko ajan käymme keskusteluja. Näitä uusia autoyhtiöitä on edelleen paljon. Joku niistä onnistuu ja joku ei. ”
Rannus on Valmet Automotive -urallaan ollut vastuussa muun muassa hyvin tärkeästä Mercedeksen A-sarjan valmistuksesta projektin alussa vuosina 2012–2013. Sen jälkeen Uudessakaupungissa on tehty jo yli 750 000 Mercedes-Benz-autoa.
Avaintehtävissä hän oli myös epäonnisessa Fisker Karma -valmistusprojektissa, joka alkoi vuonna 2008. Upea urheiluauto oli aikaansa edellä, mutta autosuunnittelija Henrik Fiskerin perustama yhtiö kaatui konkurssiin 2014.
”Silloin opittiin aika paljon”, sanoo Rannus, joka asui projektin aikana myös Yhdysvalloissa ja työskenteli siellä Fiskerin toimipisteessä.
Nyt Henrik Fisker on taas ajankohtainen. Uutta Fisker Ocean -avoautoa myydään jo Ruotsissakin ja sen valmistaa Valmet Automotiven kilpailija, itävaltalainen Magna Steyr. Auto on tälläkin kertaa hieno. Ja taas Fisker on hyvin lähellä päätyä konkurssiin.
”Se on harmittavaa, koska tämä on Fiskerin toinen iso tuleminen. Tämä on raadollista liiketoimintaa ja kaikki tuollaiset yritykset ovat kunnioitettavia. Tosin emme vielä tiedä miten siinä käy. Tämä kuvastaa, miten vaikea markkinalle on tulla. Teslallakin se kesti 10 vuotta.”
Mahdollisten kiinalaisten kumppanien kohdalla hän pitää riskiä keskimäärin pienempänä.
”Heillä on yleensä jo toimintaa, myyntiä ja toimitusketju omassa maassaan ja he ovat kyvykkyyttään jo testanneet siellä. Usein uudet yhtiöt aliarvioivat juuri toimitusketjun haasteita.”