Pekka Salmi

120 osaajaa / 
Tekniikan kehittäjä
47
/
120

Pekka Salmi

Sähköisen ruoripotkurin kehittäjä

Teksti: 
Petja Partanen
 • 
Kuvaaja: 
Petja Partanen

Maailman suurimpia risteilyaluksia liikuttava Azipod-vetolaitteisto on alkujaan peräisin suomalaisten jäänmurtajien suunnittelupöydältä. Pekka Salmi kehitti ideaa eteenpäin kaksitoimiseksi laivaksi, joka on eteenpäin avovesilaiva, peruuttaen jäänmurtaja.

"Suurten risteilyalusten ohjailu perinteisellä peräsinlaitteistolla on vaikeaa. Ongelman ratkaisevat 360 astetta pyörivät sähköiset Azipod-ruoripotkurit. Ne parantavat paitsi laivojen polttoainetaloutta, myös laivaturvallisuutta. 

360 astetta kääntyvillä potkurilaitteilla jäänmurtajan ketteryys nousisi aivan uudelle tasolle.

Maailman ensimmäisen sähköisen ruoripotkurin kehitystyö alkoi vuonna 1988. Se oli merenkulkulaitoksen yli-insinööri Arjo Harjulan idea: 360 astetta kääntyvillä potkurilaitteilla jäänmurtajan ketteryys nousisi aivan uudelle tasolle. ABB Strömbergin insinöörit olivat vuonna 1987 patentoineet "sähkötorpedon", jossa potkuria pyörittävä sähkömoottori oli sijoitettu vedenalaisen potkuriyksikköön. Me Wärtsilän telakalla rakensimme strömbergiläisten kanssa ensimmäisen koelaitteen Merenkulkuhallituksen väyläalus Seiliin. 

Uuden jäänmurtajan tilaus meni meiltä poliittisista syistä sivu suun, joten haimme uudeksi kehityspartneriksi Nesteen. Rakensimme yhtiön kahteen tankkeriin ensimmäiset isot Azipodit. Ajatus uudesta ohjaustekniikasta saatiin myytyä myös koeajolla mukana olleille Carnival-varustamon kippareille. Tästä alkoi Azipodien voittokulku risteilyaluksissa.  

Kun jääkokeissa vahvistui, miten hyvin Seili kulki jäissä peruuttamalla, aloimme heti suunnitella peruuttavan jäänmurtajan patenttia. Tällainen kaksitoiminen Double Acting Ship (DAS) -alus kulkisi avovedessä etuperin, vaikeissa jääoloissa takaperin. Tällöin aluksen perään sijoitettujen Azipod-potkurien virtaus huuhtelisi jäät tehokkaasti runkoa pitkin pois. 

Tänään Azipod-ruoripotkureista on syntynyt ABB:lle noin miljardin euron bisnes. Myös DAS-aluksia on rakennettu aikamoinen liuta. Azipod-järjestelmän ja DAS:n ansiosta Norilsk Nickelin viisi konttialusta kulkevat Koillisväylän oloissa ympäri vuoden ilman jäänmurtajien apua. Nyt työn alla on vastaava 16 jäätämurtavan LNG-tankkerin sarja Siperiaan."

Julkaistu 30.6.2016

Kuka?

Pekka Salmi

s. 1943 DI, laivanrakennustekniikka TKK 1971-1989 yhdysmies/projektipäällikkö, Wärtsilä Helsingin telakka 1989-1998 Ruoripotkurin kehitystyön vetäjä, laivaprojektien projektipäällikkö, Masa Yards/Kvaerner Masa-Yards 1998-2012 Projektipäällikkö, Senior Advisor, Aker Arctic

Miten kiinnostuit tekniikan alasta?
Raahen vanhan purjelaivakaupungin poikaa kiinnosti laivanrakennus.

Saavutus, josta olet urallasi ylpeä?
Osuudestani sähköisen ruoripotkurin kehittämisessä teolliseksi tuotteeksi sekä DAS (Double Acting Ship) -keksinnöstä.

Mitä haluaisit saada aikaan tekniikan alan ammattilaisena? 
Muuttaa asenneilmastoa niin, että yritykset ja julkisia hankintoja tekevät tukisivat uusien ideoiden kehittämistä. 

Lempiharrastus?
Koripallon ja tenniksen pelailu, urheilun seuraaminen, mökkeily sekä kotiseututyö.

Suosikkileikkikalu?
Ne millä lapsenlapsetkin leikkivät.

Motto?
”Luulo ei oo tiedon väärti.”