Lauri Helke

120 osaajaa / 
Yrittäjä
93
/
120

Lauri Helke

Joukkoliikenteen tiennäyttäjä

Teksti: 
Katariina Harteela
 • 
Kuvaaja: 
Onnibus

Lauri Helke irtisanoutui VR:ltä ja ryhtyi taistelemaan joukkoliikenteen taantumuksellisia voimia vastaan – menestyksekkäästi. Viime vuoden aikana 2,5 miljoonaa matkustajaa valitsi Onnibusin. 

”Opiskeltuani vuoden verran logistiikkaa Tampereen teknillisessä korkeakoulussa hain TKL:lle kesätöihin bussikuskiksi.

Sen ansiosta urani lähti vauhdikkaasti liikkeelle: bussikuskina ja tulevana diplomi-insinöörinä pääsin takaoven kautta joukkoliikenteen suunnittelun keskiöön. Kolmannen vuoden opiskelijana suunnittelin jo Tampereen bussilinjat uusiksi. Ilman kuljettajantyötäni en olisi päätynyt niin vaativiin töihin.

Diplomityöni tein EU-asetuksesta, joka pakotti avaamaan bussiliikennöinnin kilpailulle. Silloin ei vielä ollut tietoa, missä vaiheessa asetus tulee Suomessa voimaan. Markkinat vapautettiin yllättävän pian, ja diplomityöni oli keskeisessä asemassa: kaikki Suomen kaupunkimainen joukkoliikenne järjestettiin työni suositusten mukaisesti.

Diplomityötä tehdessä minussa heräsi kapina joukkoliikenteen taantumuksellisia voimia eli muutosvastarintaa kohtaan. Kun alan menestys perustuu entry barriereihin ja kilpailun vastustamiseen, matkustajat ovat häviäjiä. Koin sen likaisena pelinä. Päätin, että nämä kivet on käännettävä – vaikka tiesin, että minusta tulee iskuja vastaanottava osapuoli.

Viime vuosina tavoittelemani joukkoliikenteen murros on tapahtunut, ja tuntuu hienolta todeta, että Onnibusilla on siinä suuri rooli.

Kun olin töissä VR:llä suunnittelupäällikkönä, jouduin hetkeksi toiselle puolelle pöytää. Tein työnantajalleni kilpailustrategiaa, joka tuntui lähtökohtaisesti väärältä, ja koin siitä suurta ahdistusta.

Vuonna 2011 irtisanouduin työstäni ja perustin Pekka Mötön kanssa Onnibus.com Oy:n. Lähdimme liikenteeseen Daavid ja Goljat -tilanteesta, mikä oli meille onnekasta. Perinteiset toimijat halusivat estää meitä aloittamasta toimintaamme, ja media asettautui pienemmän puolelle. Aluksi meitä oli vain kaksi miestä ja Tampere–Pori-väliä ajava bussinrämä, mutta saimme sitäkin enemmän huomiota.

Viime vuosina tavoittelemani joukkoliikenteen murros on tapahtunut, ja tuntuu hienolta todeta, että Onnibusilla on siinä suuri rooli. Myös bussin ajaminen on edelleen mukavaa: kuljettajan penkillä istuin viimeksi eilen.”

Julkaistu 16.10.2016

Kuka?

Lauri Helke

s. 1982 Diplomi-insinööri, tietojohtaminen Tampereen teknillinen yliopisto Työpaikka: OnniBus.com Oy Ammatti: Toimitusjohtaja

Miten kiinnostuit tekniikan alasta?
Olen diplomi-insinööri kolmannessa polvessa. DI-isäni perusti patenttitoimiston ollessani 2-vuotias ja olen aina halunnut diplomi-insinööriksi.

Saavutus, josta olet urallasi ylpeä?
Olen ylpeä erityisesti OnniBus.comin kautta aikaansaamastani vaikutuksesta Suomen joukkoliikenteen murrokseen.

Mitä haluaisit saada aikaan tekniikan alan ammattilaisena?
Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden nostaminen Suomessa merkittävästi.

Lempiharrastukset?
Mökkeily

Suosikkileikkikalu?
Pasuuna

Motto?
Pitkällä aikavälillä hyvästä tekemisestä seuraa hyvää ja huonosta huonoa.