Arto Niskanen, Kuva Markus Sommers

Älyrengas aistii liukkauden ennalta

Arto Niskanen valjasti renkaan sisäpuoliset kiihtyvyysanturit tarkkailemaan, miten lähellä pitokyvyn rajaa liikutaan. Tämä on elintärkeä tieto tulevaisuuden itsestään ajaville autoille.

Nykyautojen aktiiviset turvajärjestelmät vahtivat useiden anturien voimin, onko ajoneuvo kuljettajan näpeissä. Renkaan ja tien välinen, vain kämmenen kokoinen kontaktipinta on kuitenkin tähän saakka ollut anturitiedon tavoittamattomissa. Aalto-yliopiston tutkija Arto Niskanen päätti selvittää, voisivatko renkaan sisäpintaan liimatut kiihtyvyysanturit tuottaa tietoa siitä, miten lähellä pitokyvyn rajaa ajoneuvo liikkuu.

" Diplomityötä tehdessäni ymmärsin, mitä tekniikalla voisi tehdä ja mitä hyötyä siitä voisi olla."

Arto Niskanen

Niskasen kehittämällä kitkapotentiaalin laskentamenetelmällä voisi esimerkiksi nykyautojen adaptiivisista vakionopeussäätimistä tehdä huomattavasti nykyistä älykkäämpiä.