Virtuaalitodellisuus myy tehtaita

|
Uutinen
Kuuntele

Vuodesta 2016 on ennustettu virtuaalitodellisuussovellusten läpimurtovuotta. Hittisovellus saattaa pelien sijasta löytyä teollisuudesta tai asuntomarkkinoinnista.

Moni kotikäyttäjä on ehtinyt jo pettyä pitkän odotuksen jälkeen kauppoihin saapuneiden VR eli Virtual Reality -lasien koviin laitteistovaatimuksiin ja korkeaan hintaan. Sen sijaan teollisuussovelluksien rakentajat ovat intoa täynnä.

– Olen tosi innoissani. Olen tehnyt muotoilijan töitä 30 vuotta, tämä on jotakin aivan uutta, kertoo Design Reformin toimitusjohtaja Reijo Markku.

Perinteikäs muotoilutoimisto on yhdistänyt visualisointiosaamisensa pelisuunnittelija Player Entertainmentin kanssa. Yrityskäyttöön soveltuvia VR-sovelluksia rakentavan parivaljakon ensimmäiset referenssit ovat YLE ja Outotec.

Virtuaalilasien ensikokeilu saa myös toimittajan innostumaan. Sovitan VR-lasit silmilleni ja kas, ranteessani on YLEn logolla varustettu älykello.

– Edessäsi on hologramminäyttö, jossa näkyviä laatikoita voit avata ihan sormella osoittamalla, Player Entertainmentin Jussi Tolvanen neuvoo taustalla.

Työn alla oleva VR-maailma on tulossa YLElle uusien teknologioiden esittelyyn. Virtuaalitodellisuuteen sujahtaminen käy ensikertalaiselta odottamattoman helposti. Laseihin integroitu Leap Motion -teknologia mahdollistaa sen, että voin käyttää käsiäni virtuaalimaailmassa yllättävän luontevasti. Verkkosivujen klikkailu ja jättimäisen virtuaalikosketusnäytön skrollaaminen onnistuvat helposti. Sen sijaan edessäni näkyvä virtuaalinäppäimistö ei vielä ole käytössä.

Virtuaalikiviä niskaan

Siirryn virtuaalihissillä uusia teknologioita esittelevän seinän ääreltä ylempään kerrokseen.

– Näetkö kaivurin edessäsi, kysyy Tolvasen ääni jostain takavasemmalta.

Vilkaisen ylös – ja saan virtuaalisen kivilastin niskaani kaivurin kauhasta. Pelottavaa. 

Tolvanen kehottaa työntämään pään hologramminäytöllä näkyviin virtuaalilaseihin. Teen työtä käskettyä. Alkaa mahanpohjassa tuntuva lentomatka pilvenpiirtäjien katveessa.

Vajaan viiden minuutin piipahdus virtuaalitodellisuudessa on vaikuttava. Reijo Markku kertoo, että maaliskuisessa demotilaisuudessa heidän ständilleen oli tasainen yli kolmen tunnin jono.

– Jussi [Tolvanen] on vähän vaatimaton kaveri, mutta hän on tehnyt ison läpimurron VR-käyttöliittymässä, Markku kehuu kumppaniyritystä.

Reijo Markku on kaksikon markkinamies. Virtuaalitodellisuussovelluksilla on Markun mukaan käyttöä niin yrityksen tuotekehityksessä, koulutuksessa, markkinointiviestinnässä kuin brändin rakentamisessa. Yksi varhaisista kokeilijoista on teknologiayhtiö Outotec, joka lanseerasi vuoden 2015 lopulla uuden cPlant-laitoskonseptin malmien vaahdotukseen.

Outotecin cPlant-vaahdotuslaitoksen ensimmäiset kaupat syntyivät virtuaalitodellisuussovelluksen avulla.

Design Reform ja Player Entertainment rakensivat laitoksesta toimintapeleistä tuttua pelimoottoria hyödyntävän 3D-ympäristön, jossa käyttäjä voi tutustua laitoksen toimintaan ja eri prosesseihin – ennen kuin ensimmäistäkään laitosta on rakennettu.

– Virtuaalinen malli on osoittautunut erittäin monikäyttöiseksi ja sitä myötä kustannustehokkaaksi. Sen avulla saimme ensimmäiset kaupat ennätysajassa, kertoo Outotecin Design Manager Matti Luukkonen.

Maailman ensimmäinen virtuaalitodellisuuslaite lanseerattiin jo vuonna 1962, kun Sensorama-laitteella näytettiin lyhyitä 3D-elokuvia. Tulevaisuus näyttää, tuliko vuodesta 2016 pitkään ennustettu virtuaalitodellisuuden läpimurtovuosi. Teknologia vaikuttaa kohtuullisen valmiilta, mutta sovellusten rakentamisessa riittää työmaata.

– Nyt on raapaistu vasta vähän pintaa, Markku toteaa. 

Milloin esimerkiksi asuntoesittelyt siirtyvät virtuaalilaseille? Edellytykset ovat hyvät, kun suunnittelu tehdään jo digitaalisessa muodossa. Mikäli se Markusta riippuisi, se olisi arkea jo nyt. Vielä eivät Design Reformin myyntiponnistelut rakennusalalle kuitenkaan ole tuottaneet tulosta.

YLEn teknologia-ilmiökartan demovideo.