LinkedIn-profiilin kulmakivet kuntoon

Riippumatta siitä, mihin tarkoitukseen käytät LinkedIniä, sinun kannattaa viilata profiilistasi nämä neljä asiaa.

LinkedInistä on tullut kiinnostava ja aktiivinen paikka monen alan ammatilliselle keskustelulle ja verkostoitumiselle. Siitä on tullut alusta, jonka antiin on mielestäni mukava ammattilaisena sukeltaa: oppia ja oivaltaa erilaisten keskusteluiden kautta, huomata kiinnostavia tapahtumia sekä jakaa omaa osaamista myös muiden käyttöön. LinkedInissä on jo yli miljoona suomalaista käyttäjää eli samoin taitaa ajatella moni muukin.

Uravalmentajana LinkedIn kuuluu myös työpäiviini. Keskustelen lähes päivittäin LinkedInin mahdollisuuksista tekkiläisten kanssa niin työnhaun, verkostoitumisen kuin henkilöbrändin vahvistamisen näkökulmasta. Riippumatta LinkedInin käytölle asetetusta tavoitteesta käymme lähes poikkeuksetta läpi hyvän profiilin kulmakivet, sillä oma profiili on jokaisen LinkedIn-käyttäjän toiminnan perusta.

Näillä neljällä vinkillä sinäkin huolehdit, että profiilisi kulmakivet ovat kunnossa:

1. Ole löydettävissä

LinkedInin hakukone noudattaa algoritmiä, joka suosii sanojen esiintymiskertoja. Tämä tarkoittaa sitä, että omassa profiilissa kannattaa kiinnittää huomiota erilaisten sanojen toistuvuuteen. 

Määrittele itsellesi avainsanat – ne, jotka sitovat yhteen osaamistasi ja ammatillisia kiinnostuksen kohteitasi. Käytä avainsanoja säästelemättä profiilisi eri osissa: otsikossa, tiivistelmässä, työkokemuksesi kuvaamisessa ja taidoissa. 

Voit vaikuttaa positiivisesti myös hakunäkyvyyteesi, kun lisäät erilaisia mediatietoja profiiliisi: videoita tai vaikkapa linkkejä nykyisen tai aiempien työnantajiesi verkkosivuille. 

2. Erotu joukosta

Olethan lisännyt jo profiiliisi taustakuvan? Oman kuvan taakse laitettavan taustakuvan lisääminen on yksinkertainen juttu, jonka avulla saat profiiliisi lisää persoonallisuutta, jäät paremmin profiilissa käyneen mieleen ja saat profiilisi näyttämään ammattimaisemman lisäksi aktiivisemmalta.

Taustakuvan avulla saat profiilisi näyttämään ammattimaisemman lisäksi aktiivisemmalta. 

3. Korosta osaamistasi

Tuo osaamisesi esiin jo heti otsikossa! Kerro avainsanojen avulla mitä osaat ja minkä aiheiden ympärillä voit olla muille avuksi: Driving digital operational excellence | Enterprise Architecture | Digital Services | Consulting. Käytä otsikossa samoja avainsanoja, jotka koet tärkeiksi myös hakulöydettävyytesi optimoimisessa. Näin saat kerrottua muille tehtävänimikettäsi paljon enemmän osaamisestasi. 

Tiivistelmä tarjoaa sinulle loistavan mahdollisuuden osaamisesi korostamiseen. Käytä tämä hyödyksesi! Kirjoita tiivistelmään selkeä ja referoiva kuvaus itsestäsi. Kerro, mitä osaat ja mikä sinua kiinnostaa. Konkretisoi kertomasi keskeisimmillä aikaansaannoksilla tai onnistumisilla. 

Muista avata myös työkokemuksesi! Älä tyydy vain luettelemaan vastuitasi, vaan avaa tehtäväsi siten, että lukija ymmärtää, mitä työnkuvasi on todella sisältänyt. 

4. Ole uskottava

Pidä profiilisi ajan tasalla. Muista päivittää tietosi, kun vaihdat työpaikkaa, suoritat uuden tutkinnon tai täydennyskoulutuksen tai kerrytät muuten osaamista, joka olisi hyvä tuoda esiin. 

Uskottavuuttasi vahvistavat myös muilta saadut, profiilissasi näkyvät suositukset. Älä epäröi pyytää entisiltä tai nykyisiltä kollegoilta, yhteistyökumppaneilta tai esimiehiltä kuvauksia itsestäsi ja tavastasi työskennellä. Muista myös vastavuoroisuus – jos sinulla on hyvää sanottavaa kontakteistasi, kirjoita rohkeasti suositus.

 

05.12.2018
Aihealue: Ura
Avainsanat: LinkedIn