Sähköautot tulevat rytinällä

Liikenteen päästöt on saatava alas. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä, ja onneksi sen mukaista on niin poliittinen ohjaus EU:ssa ja Suomessa kuin suurten autovalmistajien päätökset. Lähiaikoina vähäpäästöisten autojen rintamalla on tapahtunut paljon erityisesti sähköautojen osalta ja ainakin omaan silmään näyttää siltä, että autoilun tulevaisuus on sähköinen.

Autovalmistajat ovat viime aikoina kilvan ilmoittaneet tulevista uusista sähköautomalleistaan ja uutta valikoimaa onkin tulossa lähivuosina hurjasti. McKinseyn selvityksen perusteella 2020-2025 uusia sähköautomalleja on tulossa markkinoille lähes 400 kun vielä viime syksynä IEA:n selvityksessä luku oli noin 350. Valinnanvaraa alkaa siis olemaan huima määrä.

Tulevat uudet sähköautomallit 2019-2025 Euro Car Segment -kokoluokittain. Lähde: McKinsey Center for Future Mobility : The road ahead for e-mobility.

Tulevien sähköautomallien kokoluokka painottuu valitettavan paljon isoihin ja raskaisiin autoihin, vaikka suurin osa ihmisistä asuu kaupungissa ja ehdoton valtaosa matkoista tapahtuu lyhyellä säteellä, jolloin pieni auto olisi optimaalinen. Lisäksi pienet autot ovat edullisempia, joka on kalliin investointikustannuksen sähköautossa tärkeä tekijä. Eikä sovi unohtaa, että pienten autojen valmistukseen kuluu vähemmän luonnonvaroja. Mutta kuluttajien mieltymykset painottuvat tällä hetkellä tarpeettoman paljon ison kokoluokan autoihin, joka näkyy murheellisesti esimerkiksi IEA:n nostamassa tilastossa viime syksynä: katumaasturit olivat 2010-2018 toiseksi suurin päästöjen kasvun lähde. 
 
Viime aikoina erityisen mielenkiintoisia uutisia on kuultu sähköautoilijoiden tyytyväisyydestä valintaansa. Edellä mainitun McKinseyn raportin kyselytutkimuksessa selvisi, että 91 % sähköauton omistajista valitsisi seuraavaksikin autokseen sähköauton, kun taas USA:ssa AAA:lle tehdyssä selvityksessä jopa 96 % jälleenvalitsisi sähköauton. Jälkimmäisessä mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös, että 71 % omisti parhaillaan ensimmäisen sähköautonsa, eli kyse ei ollut sähköautouskovaisten mielipiteen mittaaminen vaan myös ensikertalaiset olivat todella tyytyväisiä. 
  
McKinseyn selvityksessä mielenkiintoisena nostona oli sähköautoilun läpimurron ainut kysymysmerkki: kuluttajien kysyntä. Vaikka sähköautomalleja on markkinoilla paljon jo nyt, niiden osuus myydyistä uusista autoista on vielä varsin pieni kaikkialla Norjaa lukuun ottamatta. Raportti nostaa esille myös sähköautoiluun liittyviä yleisimpiä huolia, jotka näyttäisivät olevan hyvin samanlaisia maasta riippumatta. Raportti ehdottaa lukuisia palvelumuotoilun keinoja, joilla näitä useimmiten aiheettomia pelkoja voidaan kuluttajilta hälventää.
 
Kuluttajien epäilyistä huolimatta sähköauton valinneiden tyytyväisyys valintaansa puhuu puolestaan. Sähköautojen läpimurto kaipaa kuitenkin tuuppauksia, joissa valtiolla on keskeinen rooli. Suomessa olisi tärkeää saada hallitusohjelman mukaisesti kannustimia hankkia vähäpäästöisiä työsuhdeautoja esimerkiksi latausinfran kehittämisellä, suoralla hankintatuella, Brittien malliin verohelpotuksilla tai Ruotsin malliin verottamalla autoja päästöjen mukaan. Työsuhdeautot kun siirtyvät jo muutaman vuoden kuluttua käytettyjen autojen markkinoille ja automarkkina todella kaipaisi edullisia, käytettyjä sähköautoja. Ei nimittäin riitä, että meillä diplomi-insinööreillä ja arkkitehdeilla on varaa hankkia sähköauto. 
 
Sähköautot ovat luonnollinen seuraava vaihe henkilöautoliikenteen kehityksessä. Kun niiden yleistymisen viimeinen puuttuva palanen on kuluttajien uskallus vaihtaa uuteen voimantuotantomuotoon, toivoisin tekniikan alan ammattilaisten näyttävän muille esimerkkiä, että uutta ylivertaista teknologiaa ei pidä pelätä. Uusiin asioihin liittyy aina oppimista ja oppimiseen liittyy epämukavuutta, mutta sähköauton omistajien tyytyväisyys puhuu puolestaan: kun vaihdat sähköautoon, vaihdat parempaan. 
 
Emmitkö vähäpäästöisen auton hinnan ja päästöjen suhteen? Tsekkaa Suomen ilmastopaneelin kehittämä autokalkulaattori!

11.02.2020
Aihealue: Tekniikka ja yhteiskunta
Avainsanat: ilmastonmuutos