Hiilineutraaliksi asiantuntijaorganisaatioksi, osa 3: päästöjen vähentäminen

Päästöjen vähentämisen hierarkia menee näin: vältä, vähennä ja kompensoi.


Tämän blogisarjan ensimmäisessä kirjoituksessa tutustuimme päästöjen laskentaan ja viimeksi uppouduimme TEKin päästöprofiiliin sekä sen vertailukelpoisuuteen muihin asiantuntijaorganisaatioihin nähden. Tällä kertaa tarkastelemme päästöjen vähentämismahdollisuuksia. Sarjan viimeinen blogi tulee käsittelemään viimeistä vaihtoehtoa eli päästöjen kompensointia. 
 
Ensinnäkin on ehdottoman tärkeää käydä läpi päästöjen vähentämisen hierarkia. Se menee näin:

1. Vältä, eli älä tuota päästöjä jos mahdollista. Esimerkiksi laivalla järjestettävän kokouksen sijaan voit järjestää kokouksen maissa, jolloin vältät risteilyn päästöt.

2. Vähennä välttämättömistä päästöistä niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi jos järjestät kokouksen laivalla koska osana kokousta aiotte vierailla Tukholmassa tapaamassa arvovaltaisia paikallisia, valitse laivaksi LNG-laiva joka tuottaa samalla matkalla vähemmän päästöjä.

3. Kun kaikki välttämis- ja vähentämistoimenpiteet on tehty, kompensoi jäljellä olevat päästöt. Meidän lähestymisestä päästöjen kompensointiin kerrotaan tarkemmin seuraavassa blogisarjan kirjoituksessa.
 
Viimeksi esittelimme TEKin päästöjen muodostumista kuvaajamuodossa. Katsotaanpa samaa kuvaa uudelleen päästöjen vähentämisen näkökulmasta.


 
TEKillä on lopulta vain kaksi päästölähdettä, joiden osalta voisimme välttää päästöjen muodostumisen: ostosähkö ja laivaliikenne. Käytännössä kaikissa päästölähteissä on kuitenkin mahdollisuus päästöjen vähentämiseen tekemällä asioita hiilifiksummin. Kattava listaus omista konkreettisista päästöjen vähentämiskeinoistamme on vielä pahasti kesken. Tavoittelemme lyhyellä aikajänteellä muutaman kymmenen prosentin päästövähennyksiä ja otamme uusia välttämis- ja vähentämiskeinoja käyttöön sitä mukaan kun niitä tulee markkinoille. Loput joudumme kompensoimaan päästäksemme hiilineutraaliuteen lyhyellä aikajänteellä. 
 
Tässä kohden on tärkeä huomioida mitkä toimenpiteet vähentävät organisaation päästöjä (=näkyy hiilijalanjäljen laskennan tuloksissa) ja mitkä vähentävät organisaation jäsenten päästöjä (=organisaation hiilijalanjäljen ulkopuolisia päästöjä). Esimerkiksi työmatkojen päästöt kuuluvat lähtökohtaisesti työntekijöiden omiin hiilijalanjälkiin. Organisaatio voi silti tehdä ison vaikuttavuuden ilmastotekoja edistämällä työmatkojen tekemistä muulla kulkuvälineellä kuin (polttomoottori)autolla. Samoin mahdollisen työpaikan yhteydessä olevan lounasravintolan päästöt eivät yleensä ole organisaation hiilitaakkaa, mutta senkin osalta kannattaa tehdä ilmastoystävällisiä toimenpiteitä. Kaikkein tärkeintä on päästöjen vähentäminen ja se kannattaa tehdä ensin siellä missä se on nopeinta, halvinta ja helpointa, vaikka se ei näkyisikään organisaation oman hiilijalanjäljen pienemisenä. Liika mittareiden tuijottaminen voi siis hiilijalanjäljessäkin ohjata fokusta väärään paikkaan.

Mistä lähteä liikkeelle organisaation päästövähennyksissä? 

Huom! Tämä listaus huomioi vain toimenpiteiden ilmastovaikutukset. Monella pienen mittakaavan ilmastoteolla on moninkertainen arvo jostain muusta ympäristönäkökulmasta. 
 
Energiankulutus: erittäin iso vaikutus

  • Vaihda sähkösopimus uusiutuvalla energialla tai ydinvoimalla tuotettuun sähköön
  • Asenna toimitiloihisi energiankulutusta optimoivaa automatiikkaa
  • Selvitä onko toimitalossanne ajankohtaista tehdä jonkinlaista energiaremonttia. Lähtötilanteesta riippuen energiaremonttien takaisinmaksuajat voivat olla hyvinkin lyhyitä eli säästät samalla myös rahaa.
  • Valitse ulkoisten palvelinten osalta palveluntarjoaja, joka käyttää päästötöntä sähköä (ja kenties hyödyntää konesalien hukkalämmön)
  • Harkitse voisiko organisaatiosi vaihtaa pienempiin toimitiloihin. Tämä kortti on tosin jo pelattu useimmilla organisaatioilla kustannussyistä.
  • Tutustu myös Helenin asiantuntija Elias Hervan esitykseen "Energy efficiency and energy use of an office building"

 Liikenne: erittäin iso vaikutus

  • Mahdollista etätyöskentely, jos se soveltuu työn luonteeseen
  • Suosi etäkokouksia sidosryhmien kanssa niin paljon kuin mahdollista
  • Luo organisaatioon rakenteita jotka tukevat julkisilla, polkupyörällä ja jalan liikkumista
    • matkustusohjesääntöä muuttamalla
    • neuvottelemalla työsuhde-eduksi joukkoliikenteen matkakortin (tarvittaessa rajattuna niille, jotka eivät käytä organisaation parkkipaikkaa)
    • neuvottelemalla työsuhde-eduksi polkupyörän hankinnan ja huollon työnantajan piikkiin joukkoliikenne-edun vaihtoehtona
    • tutustu myös Tampereen yliopiston professori Heikki Liimataisen esitykseen "Carbon neutral commuting for a productive workplace"
  • Luo organisaatioon rakenteita jotka tukevat vähäpäästöistä henkilöautoliikennettä
    • Muuta työsuhdeautojen hankintakriteerit siten että kaikki työsuhdeautot ovat täyssähköautoja tai vaihtoehtoisesti ladattavia hybridejä tai kaasuautoja
    • Selvitä mahdollisuutta sähköautojen latauspisteille työpaikallasi
  • Luo organisaatioon rakenteita jotka ohjaavat liikkumista lentoliikenteestä raiteille
    • matkustusohjesääntöä muuttamalla
    • neuvottelemalla työnantajan kanssa mahdollisuudesta matkustaa maata pitkin
    • tutustu myös Matti Kinnusen vinkkeihin työmatkojen tekemisestä maata pitkin puheenvuorosta "Work-related travel without flying"
  • Lopeta risteilyt
    • Laivalla matkustaminen on ok jos tarkoituksena on nimenomaan matkustaa esimerkiksi Tallinnaan tai Tukholmaan, mutta viihteellinen risteileminen aiheuttaa valtavasti täysin turhia päästöjä

Ruoka ja juoma: pieni-keskisuuri vaikutus (merkittävyysjärjestyksessä merkittävin ylimpänä, kasvisruoka = lakto-ovovegetaarinen ruoka)

  • Minimoi työpaikkasi ja työpaikkaruokalan ruokahävikki
    • Hanki työpaikalle takeaway-astioita mahdollisia ylijäämäruokia varten
    • Mikäli työpaikkaruokalassa on buffet-lounas, "otathan ruokaa vain niin paljon kuin jaksat syödä" -kylteillä on usein isompi vaikutus kuin arvaatkaan
    • Neuvottele työpaikkaruokala hankkimaan puntarit asiakkaiden ruokailujätteille 
  • Neuvottele työpaikkaruokalan kanssa kasvis- ja vegaaniruokavaihtoehdot joka päivälle jos mahdollista
  • Neuvottele työpaikkaruokalan kanssa ns. tuuppausratkaisuista (nudging)
    • Kasvisruokatarjonta linjastolle ensimmäiseksi vaihtoehdoksi
    • Kasvisruokatarjonta lounaslistan ensimmäiseksi vaihtoehdoksi
  • Tarjoa omissa tilaisuuksissa vain kasvis- tai vegaanitarjottavia
  • Jos haluat ehdottomasti tarjota kalaa, valitse kotimainen järvikala
  • Jos haluat ehdottomasti tarjota lihaa, valitse kotimainen riistaeläin (poro ei ole riistaeläin)
  • Vaihda kahvimaito kasvipohjaiseen maitoon
  • Minimoi työpaikkasi kahvihävikki

Muut: pieni-erittäin pieni vaikutus

  • Pidennä elektroniikkalaitekannan uusimisrotaatiota
  • Osta käytettyä elektroniikkaa 
  • Valitse kestävän tuotannon puulajeista tehtyjä huonekaluja
  • Järjestä toimistolle lajittelumahdollisuus jätteille ja asianmukainen jätekeräys
  • Siirry paperittomaan toimistoon

TEKin erityispiirteet huomioiden aiomme keskittyä myös seuraaviin toimenpiteisiin:

  • Paperisten jäsenlehtien vähentäminen tuuppaamalla jäseniä valitsemaan digilehden
  • Etäkokousten lisääminen TEKin toimielimissä

 
Kaikki mahdolliset vähennykset on tehty ja päästöjä jäi vielä rutkasti, mitäs sitten?

Koska kaikesta toiminnasta syntyy edelleen päästöjä, ei toiminnasta saa hiilineutraalia muuta kuin sen lopettamalla. Tämä ei kuitenkaan liene organisaatiosi kohdalla toivottavaa, joten jäljelle jää viimeinen vaihtoehto, päästöjen kompensointi.

Kompensointi pohjautuu ajatukseen, jonka mukaan omia päästöjään voi hyvittää estämällä päästöjen muodostumista tai vähentämällä päästöjä jossain muualla. Mutta tästä lisää blogisarjan seuraavassa ja viimeisessä osassa. 

Tämä blogisarja käsittelee TEKin tapaa lähestyä hiilineutraaliutta. Me tekkiläiset olemme päättäneet tehdä toiminnastamme hiilineutraalia vuoteen 2022 mennessä. Toivomme esimerkkimme kirvoittavan muitakin organisaatioita tavoittelemaan hiilifiksumpaa toimintaa, olivat ne sitten järjestöjä, julkisia tai yksityisiä organisaatioita.

05.12.2019
Aihealue: Tekniikka ja yhteiskunta
Avainsanat: ilmastonmuutos