Nopeita autoja, bensan katkua, hauskoja kaskuja, hurjia tempauksia ja pari todella vakavaa kolaria. Brittiläinen auto-ohjelma Top Gear on kevyesti aihealueensa maineikkain tv-tuotanto. Ohjelma eli loistonsa päiviä vuosina 2002–2015, kun sitä juonsi kolmikko Richard Hammond, Jeremy Clarkson ja James May.
Sittemmin kolmikko teki The Grand Tour -sarjaa, joka parhaillaan esitettävän viidennen kauden jälkeen tulee tiensä päähän.
Nyt Hammond on alkanut täyttää tyhjiötä podcastilla yhdessä 23-vuotiaan tyttärensä Izzyn kanssa. Siinä Hammond, 54, on paljastanut kärsivänsä keski-iän kriisistä.
– Ostin juuri avo-Porschen ja otin toisen tatuointini, Hammond selitti Who We Are Now -podcastin ensimmäisessä jaksossa, joka julkaistiin helmikuussa.
Mutta tietysti automies haluaa puhua myös autoista. Koska Top Gear on The Grand Tourin tapaan kuopattu, valovoimaista auto-ohjelmaa ei tällä hetkellä ainakaan Britanniassa tehdä. Se harmittaa Hammondia, joka näkee tällaiselle ohjelmalle suuren tarpeen.
Ajatuksen takana on juuri käynnissä oleva käyttövoimamurros ja eri moottorivaihtoehtoja on tarjolla paljon. Hammond on brittilehti The Telegraphin haastattelussa skeptinen sen suhteen, että sähköistyminen tapahtuisi kovin nopeasti. Britannian tähtäin on myydä vuodesta 2035 alkaen pelkästään päästöttömiä autoja.
– Nykyisellä sähköistymistahdilla, vaikka voisimme pitää sitä yllä, mitä emme voi, koska Kiina panttaa harvinaisia maametalleja mitä tarvitsemme, vielä vuonna 2050 valtaosa autoista tien päällä on polttomoottorikäyttöisiä. Se pitää ratkaista ja synteettiset polttoaineet ovat tulossa, Hammond selittää.
Kommentin voisi tulkita sähköautovastaiseksi, mutta oikeasti hän toivoo eri polttoainevaihtoehtoja tarjolle. Autocarin haastattelussa tammikuussa Hammond toivoi avoimuutta eri ratkaisuille, kuten vedylle ja hybrideille, ja jo olemassa olevien autojen muokkaamiselle.
Samalla hän toivoi mahdollisimman suurta määrää sähköautoja kaduille. Samaisessa haastattelussa hän sanoi, että toivoo ratkaisua insinööreiltä ja totesi, ettei litiumia riitä kaikkien maailman autojen sähköistämiseen.
– Polttomoottori ei ole koskaan satuttanut ketään, vaan polttoaine. Jos sitä voidaan tehdä kestävästi ja laajamittaisesti, niin hyvä osuus maailman 1,4 miljardista autosta voi pysyä tien päällä ja minun kaltaiseni heput voivat restauroida niitä.
Valistukselle tarvetta
Oikeasti Hammond haluaa kaikille auton, joka on heille sopivin.
– Suurin taloudellinen päätös, jonka teemme yksilöinä ja jolla on merkitystä hiilijalanjäljellemme, on auto. Ihmiset saattavat mennä ja ostaa sähköauton, joka ei yksinkertaisesti täytä heidän käyttötarvettaan tai jättävät sellaisen ostamatta, vaikka se olisi heille täydellinen, Hammond kommentoi Telegraphille.
Hammondin mielestä tietoa ei ole saatavilla tarpeeksi ja tarvittaisiin ohjelma, joka selittää, mitä pitää tietää, kun sitä tärkeää päätöstä oman liikkumisensa mahdollistamisesta pohtii.
– Jonkun pitäisi tehdä sellaista.
Varsinaisia valistusohjelmia Hammondin autoshow’t eivät ole olleet. Enemmän niissä on esitelty erikoisia autoja ja toteutettu kaikenlaisia hulluja ajorupeamia milloin milläkin rotiskoilla. Hänen omaa uraansa leimaa kaksi todella vakavaa onnettomuutta.
Ensimmäinen tapahtui vuonna 2006. Hammond ohjasti tuolloin suihkumoottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka yksi rengas petti 463 kilometrin tuntinopeudessa. Seurauksena oli aivovamma ja kahden viikon keinotekoinen tajuttomuus.
Toinen kävi täyssähköistä Rimac Neveraa edeltäneen konseptiauton ratissa 2017. Hammond ajoi ulos tieltä ja auto kieri toistasataa metriä alas mäkeä syttyen tuleen.
Vielä tänäkään päivänä mies ei lennä suihkumoottorilentokoneilla, koska niiden ääni muistuttaa häntä onnettomuudesta.
Valmiin Rimac Neveran rattiin hän uskaltautui puolisen vuotta sitten.